مزدا ۳ جدید

اما در بازار خودرویی ایران تنها شاهد حضور دو نسل از دردانه مزدا هستیم که هر دو نسل مونتاژ شده‌اند. نسل دوم مزدا ۳ (BL) موسوم به‌مزدا ۳ نیو در بازار ایران نسبت به‌نسل اول خود با تغییراتی بسیار در ظاهر و کابین مواجه شد. 

به گزارش «اخبار خودرو»،مزدا ۳ یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین سدان‌های کامپکت بازار جهانی و البته بازار ایران است. تا به امروز چهار نسل از این خودرو که از سال 2003 روی خط‌تولید کمپانی مزدا قرار دارد معرفی و به‌بازار جهانی عرضه شده است. اما در بازار خودرویی ایران تنها شاهد حضور دو نسل از دردانه مزدا هستیم که هر دو نسل مونتاژ شده‌اند. نسل دوم مزدا ۳ (BL) موسوم به‌مزدا ۳ نیو در بازار ایران نسبت به‌نسل اول خود با تغییراتی بسیار در ظاهر و کابین مواجه شد.

سدان باکیفیت ژاپنی یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومانی چه در چنته دارد؟


این تغییرات درنهایت به‌استایلی با کاراکتر اسپرت و زیبا برای این خودرو منتهی شد. مزدا ۳ نسل دوم در طراحی خود رگه‌هایی از یک سامورایی جسور را دارد تا نشان دهد که برای رقابت جدی با رقبا به‌میدان آمده است. پروفیل خودرو با خطوط تیز روی بدنه، خط تیز افقی شخصیتی و خط تیزی که روی گلگیرهای جلو حجم ماهیچه‌ای ایجاد کرده، با رینگ‌های ۱۶ اینچی و پوزه نسبتا کشیده و پشت کوتاه، استایل اسپرت و درعین حال جوان‌پسندی به‌خود گرفته است.
مزدا ۳ را باید یکی از زیباترین خودروهای بازار ایران معرفی کرد. چراغ‌های کشیده با زاویه خاصی که به‌صورت افقی قرار گرفته، خط تیز روی کاپوت و حجم خاصی که روی کاپوت ایجاد شده و فرم U شکل ورودی هوا درون سپر، نمایی زیبا و جذاب از این خودرو به‌نمایش می‌گذارد. در نمای عقب نیز همچنان با طراحی زیبا و آشنای مزدا مواجهیم. البته نسخه‌های مونتاژشده داخل کشورمان نسخه فیس‌لیفت‌شده سال ۲۰۱۲ هستند که فیس‌لیفت انجام‌شده تنها به‌گرافیک چراغ‌های جلو و عقب محدود می‌شود. درنمای عقب، طراحی چراغ‌های کشیده افقی با گرافیک خاص، حجم‌پردازی توسط خطوط تیز و نصب اسپویلر روی درِ صندوق‌عقب، نمای کاملا جذاب و دلفریبی به‌مزدا ۳ بخشیده است‌.
درعین حال اسپویلر روی درِ صندوق‌عقب و سراگزوز اسپرت کروی‌شکل در یک سمت سپر با هدف ایجاد هیجان و افزایش ویژگی اسپرت برای مزدا ۳ نیو طراحی شده است. از سوی دیگر در زمان ورود به‌کابین مزدا 3 جدید نسل دوم، سبک طراحی جدید مزدا به‌خوبی به‌نمایش گذاشته شده است.
طراحی داشبورد ساده و مینیمال است و طراحی دریچه‌های کروی‌شکل در طرفین داشبورد، طراحی دریچه‌های مستطیل‌شکل میانی و طراحی متمرکز بر فضای میانی داشبورد، جذابیت خاصی به‌این خودرو داده است. همچنین استفاده از نمایشگر 3.2 اینچی TFT در بالای داشبورد و در کنار آن یک نمایشگر دیجیتالی برای اطلاعات مربوط به‌سیستم تهویه‌مطبوع و کلاستر (مجموعه پشت آمپر) با طراحی به‌روز، فضای داخلی را کمی مدرن جلوه می‌دهد. مزدا 3 مونتاژ مدل 97 به‌بالا مجهز به‌نمایشگر هشت‌اینچی لمسی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی در بخش مرکزی داشبورد است. از سوی دیگر طراحی صندلی‌های به‌روز و حجیم بودن کلاستر (مجموعه پشت آمپر)، غربیلک‌فرمان اسپرت با دو پدال شیفتر در پشت آن و دسته‌دنده اسپرت، رانندگی با این سدان کامپکت ژاپنی را اسپرت جلوه می‌دهد. از مهم‌ترین آپشن‌های مزدا 3 تیپ 4 می‌توان به شش ایربگ، سیستم ترمز الکترونیکی پایداری، سیستم کنترل کشش، فرمان الکتروهیدولیکی، کروزکنترل تطبیقی، سقف سانروف، ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک دوگانه‌، روکش چرمی صندلی‌ها، دوربین دید عقب (مدل‌های 97 به‌بالا)، سنسورهای پارک و باران، سیستم تنظیم چهار جهت برقی برای صندلی راننده، آینه‌های جانبی برقی تاشو و سیستم ایمنی برگشت شیشه‌های جانبی پیش از برخورد با جسم اشاره کرد.
زیر کاپوت مزدا 3 تیپ 4 یک موتور چهارسیلندر تنفس‌طبیعی دو لیتری 16 سوپاپ جا خوش کرده و این پیشرانه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که باتوجه به‌قرارگیری چهار سوپاپ در هر سیلندر و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها می‌تواند حداکثر 148 اسب‌بخار قدرت را در 6200 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 186 نیوتون‌متر گشتاور را در 4500 آرپی‌ام فراهم کند. این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس پنج‌سرعته اتوماتیک به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این روزها مزدا 3 تیپ 4 مدل 97 با کارکرد 50 هزار کیلومتر در بازه قیمتی یک‌میلیارد و 200 میلیون‌تومان قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =