سانگ‌یانگ تیوولی

اکنون حدود چهار سال از بسته شدن واردات خودروهای خارجی به‌کشور می‌گذرد و درطول این مدت هیچ‌خودرو خارجی جدیدی وارد بازار خودرویی ایران نشده است. مدت‌زمان ممنوعیت واردات خودرو به‌قدری طولانی شده که دیگر کم‌کم باید با خودروهای خارجی دارای گارانتی در بازار خداحافظی کنیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،اکنون حدود چهار سال از بسته شدن واردات خودروهای خارجی به‌کشور می‌گذرد و درطول این مدت هیچ‌خودرو خارجی جدیدی وارد بازار خودرویی ایران نشده است. مدت‌زمان ممنوعیت واردات خودرو به‌قدری طولانی شده که دیگر کم‌کم باید با خودروهای خارجی دارای گارانتی در بازار خداحافظی کنیم. شرکت‌های خودروسازی محدودیت‌های زمانی مختلفی برای گارانتی خودروهای خود در نظر می‌گیرند؛ اما این محدودیت‌ها ممکن است در بازار کشورهای مختلف متفاوت باشد. در بازار کشورمان شرکت‌های عرضه‌کننده خودروهای وارداتی معمولا گارانتی پنج‌ساله یا 150 هزارکیلومتری را ارائه می‌دهند. با توجه به‌این موضوع باید گفت حدود یک سال دیگر اگر واردات خودرو باز نشود، بازار ایران عاری از خودروهای وارداتی دارای گارانتی خواهد بود. اگر گارانتی برایتان آیتم مهمی هنگام خرید خودرو باشد، باید گفت این روزها تنوع و تعداد خودروهای دارای گارانتی در بازار به‌حداقل میزان خود درچندسال اخیر رسیده و انتخاب‌ها محدودتر از گذشته است. در این نوشتار قصد داریم به‌خودروهای وارداتی دارای گارانتی موجود در بازار فعلی بپردازیم و آن‌ها را معرفی کنیم.

هیوندای

هیوندای به‌عنوان پرفروش‌ترین برند خارجی حاضر در یکی دو دهه گذشته بازار ایران، همچنان بیشترین موجودی را دراختیار دارد. بیش از 30 درصد موجودی خودروهای دارای گارانتی موجود دربازار فعلی به‌هیوندای اختصاص دارد. آزرا، سانتافه، سوناتای هیبرید و الانترا تنوع خودروهای این برند را تشکیل می‌دهند. درمیان تمام خودروهای وارداتی دارای گارانتی، الانترا و سپس سوناتا هیبرید بیشترین سهم بازار را دارند که به‌ترتیب تقریبا بیش از 10 و 9 درصد است. آزرا تنها خودرو مدل 2019 موجود در بازار بوده و اگر کمی خوش‌شانس باشید توسان دارای گارانتی هم می‌توانید پیدا کنید.
رنو

برند بعدی که بیشترین موجودی خودروهای دارای گارانتی را در بازار وارداتی‌ها به‌خود اختصاص داده، رنو است. برند فرانسوی که در واپسین سال‌های ورود خودرو به‌کشور قله‌های فروش را فتح می‌کرد تا تبدیل به‌پرفروش‌ترین برند شود، اما بسته شدن واردات خودرو این اجازه را به‌آن نداد. رنو برخلاف هیوندای، تنوع مدل زیادی نداشته و تمام سهم بازار آن بین دو مدل پرفروش کولئوس و تلیسمان تقسیم می‌شود. موجودی هر دو مدل تقریبا نزدیک به‌هم بوده، اما کولئوس بیشتر از تلیسمان در بازار یافت می‌شود. خودروهای رنو هم همچون هیوندای اکنون آخرین سال گارانتی خود را سپری می‌کنند.
فولکس‌واگن

سومین برندی که بیشترین موجودی را در بازار فعلی دارد، برند آلمانی فولکس‌واگن است. برند محبوب فولکس‌واگن بعد از چند دهه غیبت یا حضور ناموفق، توانست درسال 2018 حضور قدرتمند خود را در بازار ایران از سر بگیرد؛ اما عرضه محصولات آن به‌یک سال نرسیده بود که واردات خودرو به‌طور کلی بسته شد. درحال حاضر هر سه‌مدل عرضه‌شده فولکس‌واگن در سال 2018 یعنی پاسات، گلف GTI و تیگوان آخرین سال از گارانتی خود را سپری می‌کنند. تیگوان تقریبا بیش از هشت درصد سهم بازار را از آنِ خود کرده و از این حیث درجایگاه سوم قرار دارد.
ب‌ام‌و

ب‌ام‌و تنها برند لوکس موجود در این فهرست بوده و اکنون می‌توانید مدل‌های سری 3، سری 7 و بیشتر از همه سری 5 آن را در بازار ببینید. البته اگر خوش‌شانس باشید، مدل‌های سری یک و دو آن هم به‌صورت کمیاب موجود هستند. این برند آلمانی همچون فولکس‌واگن دارای گارانتی پنج‌ساله یا 150 هزار کیلومتری است. سهم بازار ب‌ام‌و از خودروهای خارجی دارای گارانتی کم نبوده و تقریبا بیش از 10 درصد است. به‌جرأت می‌توان ب‌ام‌و را بهترین برند لوکس یکی دو دهه اخیر بازار ایران دانست که بیشترین تنوع و فروش را داشته است.
تویوتا

تویوتا دیگر برند موجود در بازار بوده و تنها مدل‌های کراس‌اوور آن باقی مانده است. تویوتا راوفور و C-HR هیبرید آخرین بازمانده‌های دارای گارانتی این برند ژاپنی در بازار کشورمان هستند. C-HR هیبرید بیشترین موجودی را درمیان مدل‌های باقیمانده از این برند داشته و البته نسخه بنزین‌سوز آن نیز کم‌وبیش در بازار یافت می‌شود. با وجود این‌که محصولات تویوتا در بازار جهانی از تنوع بسیار بالایی در کلاس‌های مختلف برخوردارند، اما درسال‌های گذشته حضور چندان گسترده‌ای را در کشورمان تجربه نکرده است.
میتسوبیشی
میتسوبیشی دیگر برند ژاپنی است که همچون تویوتا گارانتی پنج‌ساله یا 150 هزارکیلومتری را روی خودروهای خود در بازار کشورمان عرضه کرده است. از آنجا که هر پنج محصول میتسوبیشی یعنی ASX، میراژ، لنسر، اوتلندر بنزینی و هیبرید در بازار ایران تا آخرین سال واردات عرضه شدند، درحال حاضر نیز همگی در بازار خودروهای دارای گارانتی یافت می‌شوند. درحال حاضر بیشتر از هر مدل میتسوبیشی، اوتلندر بنزینی در بازار موجود بوده و درمقابل مدل میراژ به‌عنوان یک مدل کمیاب، به‌سختی یافت می‌شود. به‌طور کلی سهم بازار میتسوبیشی را می‌توان به‌طور تقریبی بیش از هفت درصد تخمین زد.

کیا

مگر می‌شود درچنین فهرستی هیوندای حضور داشته باشد و کیا غایب باشد؟ کیا به‌عنوان یکی از برندهای زیرمجموعه گروه هیوندای‌موتور که وجه اشتراک فراوانی با خودروهای هیوندای دارد، همیشه پا به‌پای آن در بازار کشورمان حاضر بوده است. با این‌که انتظار می‌رفت اکنون کیا درجایگاه به‌مراتب بالاتری ایستاده باشد، اما این برند کره‌ای با دو مدل اپتیما هیبرید و سراتو توانسته خود را زنده نگه دارد. اپتیما بیشترین موجودی را در میان مدل‌های این شرکت در دست داشته و دو مدل کمیاب‌تر به‌نام اسپورتیج و سورنتو نیز موجود هستند.

سانگ‌یانگ
سانگ‌یانگ هرگز نتوانسته بود خود را به‌عنوان یک برند مطرح در بازار ایران جا بیندازد؛ تا این‌که مدل پرفروش و پرطرفدار تیوولی را عرضه کرد. این مدل که به‌جرأت می‌توان آن را ناجی برند سانگ‌یانگ در ایران دانست، اکنون به‌تنهایی پرچم این برند کره‌ای را بالا نگه داشته است. البته اگر برای یافتن خودروهای دارای گارانتی کمیاب در بازار زمان بیشتری صرف کنید، به‌دو مدل دیگر از این خودروساز همچون رکستون و کوراندو نیو برخواهید خورد. سانگ‌یانگ هم همچون برند هموطن خود کیا، گارانتی پنج‌ساله یا 150 هزار کیلومتری را روی خودروهای خود ارائه داده است.
دی‌اس

این روزها اگر به‌دنبال خرید خودرو دی‌اس در بازار باشید تنها می‌توانید مدل 7 کراس‌بک آن را به‌راحتی پیدا کنید. مابقی مدل‌های دارای گارانتی این برند فرانسوی یعنی دی‌اس 3 و دی‌اس 6 اکنون دربازار جزو مدل‌های کمیاب محسوب می‌شوند. برند دی‌اس هم همانند بسیاری از برندهای خودرویی خارجی در ایران گارانتی پنج‌ساله یا 150 هزار کیلومتری را روی خودروهای خود ارائه داده است. دی‌اس یک برند نوپا تحت‌مالکیت سیتروئن بوده و آن‌طور که باید نتوانست در بازار خودرویی ایران حضور پررنگ و موفقی داشته باشد.
مینی

درطول چندسال اخیر بازار خودرو ایران از یک دریای پهناور به‌یک برکه درحال خشک شدن تبدیل شده است. آخرین برندی که در این فهرست حضور دارد، برند انگلیسی مینی بوده که نسبت به‌دیگر برندهای نامبرده در این گزارش کمترین موجودی را در بازار خودروهای خارجی دارای گارانتی دارد. مدل هاچ‌بک این خودروساز اکنون بیشتر از هر مینی دیگری در بازار یافت می‌شود. علاوه‌بر این اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید مدل کمیاب کانتری من را نیز پیدا کنید. خودروهای مینی درکشورمان با گارانتی پنج‌ساله یا 150 هزار کیلومتری عرضه شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =