فیسکر

قیمت بالاتر برای خودروهای برقی به معنی سهم بازار کمتر آن هم در زمانی است که نرخ تورم در ایالات متحده در حال افزایش است. چالش‌های زنجیره تامین، به طور خاص برای ریزتراشه‌های کامپیوتری و همچنین افزایش بهای فلزات مورد نیاز، پایین آوردن قیمت‌ها توسط خودروسازان را دشوار کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، شش ماه پیش از آن‌که کمپانی فیسکر نخستین مدل شاسی‌بلند الکتریکی خود را راهی بازار کند، مدیرعامل این شرکت، هنریک فیسکر اعلام کرده که این شرکت هدف خود را بخش بزرگی از بازار خودرو قرار داده که تاکنون بیشتر خودروسازان از رفتن به سوی آن پرهیز کرده‌اند؛ یعنی تولید خودروهایی برقی با قیمت حدود ۳۰ هزار دلار که برای نسل جوان هم دارای جذابیت باشند.

عرضه برقی ارزان

کمپانی فیسکر که در لس‌آنجلس کالیفرنیا واقع است، در روزهای گذشته از تولید مدل کراس‌اوور اوشن با همکاری کمپانی مگنا خبر داد که قرار است در تاریخ ۱۷ نوامبر در شهر گراتز استرالیا از آن رونمایی شود و به مدت کمی پس از آن هم تحویل این مدل به مشتریان‌آغاز خواهد شد.

قیمت نسبتا پایین این خودرو (۳۷ هزار و ۴۹۹ دلار پیش از وضع مالیات آمریکا) آن را در جایگاهی ارزان‌تر از پرفروش‌ترین مدل تسلا یعنی مدل Y (با قیمت ۶۲ هزار و ۹۹۰ دلار)، همچنین فورد مچ-ای (با قیمت ۴۳ هزار و ۸۹۵ دلار ) و حتا مدل جدید هیوندا آیونیک (با قیمکت ۳۹ هزار و ۹۵۰ دلار) قرار می‌دهد.

حتی استارت‌آپ‌های جدید ریوین و لوسید نیز به دنبال فروش خودروهای گران‌قیمت هستند و به عنوان مثال قیمت پایه پیکاپ ریوین با نام R۱T ۶۷ هزار و ۵۰۰ دلار و قیمت پایه لوسید ایر ۷۷ هزار و ۴۰۰ دلار اعلام شده است.

در حال حاضر قیمت متوسط خودروهای برقی جدید ۶۵ هزار و ۱۱ دلار است و این در حالی‌ است که به گفته میشل کربز تحلیل‌گر موسسه کاکس اتوموتیو، متوسط بهای تسلا ۶۵ هزار و ۴۷۱ دلار است. در مقایسه متوسط بهای سایر خودروهای جدید ۲۰ هزار دلار ارزان‌تر و در حدود ۴۶ هزار و ۵۲۶ دلار است.

استقبال از مدل‌های برقی ارزان

قیمت بالاتر برای خودروهای برقی به معنی سهم بازار کمتر آن هم در زمانی است که نرخ تورم در ایالات متحده در حال افزایش است.

هنریک فیسکر در گفت‌وگو با نشریه فوربز با اشاره به این نکته گفته: «این دقیقا مشکلی است که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم. مردم درمانده شده‌اند. اگر قرار باشد ۵ ماشین را در گستره قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دلار نام ببرید، می‌توانید به راحتی به ۵ مدل الکتریکی اشاره کنید. اما اگر می‌توانید ۵ ماشین با حال برقی زیر ۴۰ هزار دلار برایم نام ببرید. مشکل همین است. فکر می‌کنم این فرصت بسیار بزرگی را در اختیار ما می‌گذارد».

این کمپانی آمریکایی در نشست فصلی خود که چهارشنبه گذشته برگزار شد اعلام کرد که تاکنون ۴۵ هزار نفر برای پیش‌خرید اوشن ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی کرد تا پایان سال این رقم به ۷۵ هزار سفارش برسد.

بسیاری از این سفارش‌ها برای گران‌ترین تیپ این مدل موسوم به لانچ با قیمت ۷۰ هزار دلار بوده، اما سفارش‌های زیادی هم برای تیپ پایه آن صورت گرفته است. تولید مدل دوم این کمپانی با نام پی‌یر نیز قرار است از سال ۲۰۲۴ توسط کارخانه فکس‌کان در اوهایو صورت بگیرد که گفته می‌شود با قیمت پایه ۲۹ هزار دلار عرضه خواهد شد.

افزایش تقاضا برای برقی‌ها

تقاضا برای خرید خودروهای برقی در سراسر آمریکا، به ویژه در کالیفرنیا، رو به افزایش است (در سه ماهه اول سال ۱۶ درصد فروش خودروهای جدید در کالیفرنیا به خودروهای تمام الکتریکی مربوط بود). براساس گزارش موسسه پی‌دابلیوسی در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، فروش خودروهای برقی در سراسر ایالات متحده نسبت به دوره مشابه در سال گذشته دو برابر شده، اما هنوز فروش این خودروها کمتر از ۱۰ درصد کل فروش خودرو در این کشور است.

چالش‌های زنجیره تامین، به طور خاص برای ریزتراشه‌های کامپیوتری و همچنین افزایش بهای فلزات مورد نیاز از جمله لیتیوم، کبالت، نیکل و سایر موادی که در تولید باتری‌های لیتیوم-یونی به کار می‌رود، پایین آوردن قیمت‌ها توسط خودروسازان را دشوار کرده است. هرچند در حال حاضر این دغدغه چندان جدی در نظر گرفته نمی‌شود.

مانع اصلی برای خریداران

به گفته میشکل کربز «قیمت پایین چندان مساله جدی‌ای برای خریداران خودروهای برقی به شمار نمی‌رود، زیرا خریداران کنونی خودروهای برقی به ثروتمندترین طبقه جامعه تعلق دارند. آن‌ها به‌طور نوعی درآمد سالانه‌ای بالاتر از ۱۵۰ هزار دلار دارند. اما برای توسعه بیشتر خوروهای برقی، قیمت مساله‌ای جدی به شمار می‌رود».

در حقیقت در تحقیق اخیر موسسه کاکس از مصرف‌کنندگان مساله قیمت، به عنوان اصلی‌ترین مانع برای پذیرش گسترده خودروهای برقی مطرح شد.

ایلان ماسک وعده داده بود که شرکتش تسلا با عرضه مدل ۳ (با قیمت پایه ۳۵ هزار دلار) بازار خودرو را متحول خواهد کرد. گرچه برای دوره‌ای محدود می‌شد تیپ بدون آپشن این خودرو را با این قیمت سفارش داد، اما هرگز فروش چنین مدلی تائید نشد.

فیسکر گفته که تصمیماتش در طراحی مدل‌های اوشن و پی‌یر به پایین آوردن قیمت این مدل‌ها کمک خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =