رنگ تایر

فشار هوای درون تایر معمولا به دو روش بررسی می‌شود: «سیستم نظارت مستقیم فشار هوا» و «سیستم نظارت غیرمستقیم فشار هوا».‌

به گزارش «اخبار خودرو»،خودروهایی که از سال 2007 به بعد ساخته شده‌اند، معمولا دارای سیستم اندازه‌گیری فشار باد درون تایر هستند. حال سوال این جاست این سیستم‌ چگونه کار می‌کند. فشار هوای درون تایر معمولا به دو روش بررسی می‌شود: «سیستم نظارت مستقیم فشار هوا» و «سیستم نظارت غیرمستقیم فشار هوا».‌ در سیستم نظارت مستقیم فشار هوا که به DTPM (Direct Tire Pressure Monitoring) نیز معروف است، داخل هر تایر تعدادی حسگر وجود دارد که لحظه‌به‌لحظه وضعیت را به کامپیوتر مرکزی منتقل می‌کنند.
این حسگرها فشار هوا و در برخی خودروها دما را نیز اندازه می‌گیرند. این حسگرها راننده را اندازه فشار هوای درون تایرها مطلع می‌کنند. البته برخی خودروسازان این حسگرها را در قسمت بیرونی تایر نصب می‌کنند. اطلاعات دریافت‌شده توسط حسگرها معمولا به صورت امواج رادیویی به قسمت موردنظر فرستاده می‌شوند. البته ممکن است این حسگرها در صورت برخورد لاستیک با جدول خیابان یا چیز شبیه آن آسیب ببینند. این حسگرها دارای یک باتری هستند که عمر مفید آن‌ها نزدیک به 10 سال است. اما در سیستم نظارت غیرمستقیم که با نام ITPM یا (Indirect Tire Pressure Monitoring) شناخته می‌شود، از هیچ سنسوری استفاده نمی‌شود. این سیستم توسط حسگر اندازه‌گیری سرعت چرخ‌ها کار می‌کند.
ITPM باتوجه به میزان استاندارد چرخش لاستیک هنگام سرعت، میزان چرخش حقیقی آن را انداره می‌گیرد سپس توسط محاسبات پیچیده به این نتیجه می‌رسد آیا حجم هوای موجود در تایر مناسب است یا خیر. این سیستم به‌دلیل نداشتن سنسورها در چرخ خودرو، به صورت غیرمستقیم فشار تایرها را اندازه می‌گیرد و نامگذاری آن هم به همین علت است. به طور کلی این آپشن در خودروها با نام «TPMS» شناخته می‌شود.
نشانه‌های چراغ TPMS
چراغ سیستم نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) به دو شکل مختلف روشن می‌شود: ثابت یا چشمک‌زن. اگر چراغ TPMS به صورت ثابت روشن شود، سیستم به شما می‌گوید یک سنسور فشار باد کمتری را در یکی از چرخ‌ها تشخیص داده است و تا زمانی که مشکل برطرف نشود این چراغ به صورت ثابت روشن خواهد ماند.
این در حالی است که چشمک‌زدن چراغ TPMS معمولا به معنی یک خطا در سیستم TPMS است، یعنی یا دستگاه گیرنده نمی‌تواند یکی از سنسورها را تشخیص دهد یا یکی از سنسورها خراب شده‌اند. اگر این اتفاق بیفتد، باید سیستم TPMS خودرو خود را بررسی کنید. قبل از استارت زدن و زمانی که سوئیچ را باز کرده‌اید، ممکن است چراغ TPMS از حالت چشمک زن به حالت ثابت دربیاید و زمانی که دوباره خودرو روشن یا خاموش شود، به حالت چشمک‌زن باز می‌گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =