گذرموقت‌

براساس قوانین کشور خریدوفروش خودروهای پلاک گذرموقت ممنوع است و مصداق بارز قاچاق کالا محسوب می‌شود. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد اقدام به خرید خودروهای گذرموقت می‌کنند، اختلاف قیمت چشمگیر این خودروها با نمونه‌های پلاک ملی است.

به گزارش «اخبار خودرو»،خرید یا اجاره خودروهای گذرموقت در ایران بیشتر برای مسافران خارجی غیرمقیم، توریست‌ها و برخی افرادی است که قصد سفر با خودرو شخصی به ایران را دارند. در سال‌های گذشته افراد زیادی نسبت به واردات خودروهای گذرموقت اقدام می‌کردند. براساس قوانین کشور خریدوفروش خودروهای پلاک گذرموقت ممنوع است و مصداق بارز قاچاق کالا محسوب می‌شود. یکی از دلایلی که بسیاری از افراد اقدام به خرید خودروهای گذرموقت می‌کنند، اختلاف قیمت چشمگیر این خودروها با نمونه‌های پلاک ملی است. به‌عنوان مثال خودروهای لوکس مانند انواع مدل‌های مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و با پلاک‌های گذرموقت کمتر از یک‌چهارم قیمت واقعی آگهی می‌شوند.

شرایط ورود خودروهای گذرموقت
براساس ماده ۱۴۱ آیین‌نامه اجرایی قانون گمرکی و تبصره ۲ آن،‌ مسافران غیرمقیم می‌توانند با خودرو شخصی وارد ایران شوند. این افراد برای دریافت مجوز باید جواز عبور را از کانون‌های جهانگردی دریافت کنند و پس از دریافت مجوز عبور، مسافران غیرمقیم می‌توانند به مدت ۳ ماه و بدون اظهارنامه یا تایید وجه‌الضمان به گمرک با خودرو شخصی خود در کشور تردد داشته باشند. در این خصوص طبق اعلام گمرک کشور، این مرکز باتوجه به درخواست متقاضی و با داشتن عذر موجه می‌تواند مدت استفاده از خودرو در کشور را تا پایان مجوز تمدید کند. مسافران در صورتی می‌توانند از این مقررات استفاده کنند که قبل از ورود به کشور، حداقل ۳ماه در خارج اقامت داشته باشند چندی قبل مهردادجمال ‌ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: «مسافران غیرمقیم ایران که با وسایل نقلیه شخصی خود وارد کشور می‌شوند، هرگاه برای وسایل نقلیه یادشده، جواز عبور (کارنه دوپاساژ) از کانون‌های جهانگردی کشورهای ملحق به قرارداد گمرکی ورود موقت وسایل نقلیه شخصی، در دست داشته باشند و آن را به گمرک ورودی ارائه دهند،با توجه به مدت اعتبار کارنه دوپاساژ می‌توانند تا سه‌ماه بدون الزام به تسلیم اظهارنامه یا تادیه وجه‌الضمان به گمرک، از وسیله‌نقلیه خود، در کشور استفاده کنند یا در مدت مذکور چندبار با خودرویشان از راه‌های مجاز وارد و خارج شوند.»

تردد قانونی بیش‌از 330 دستگاه خودرو سواری با پلاک گذرموقت در کشور
ارونقی در ادامه افزود: «باتوجه به بررسی‌های صورت‌گرفته و آمار واصله از حوزه‌های نظارت و گمرکات اجرایی کشور درخصوص ورود موقت خودروهای سواری، درحال‌حاضر بیش‌از ۳۳۰ دستگاه خودرو سواری به صورت ورود موقت (با پلاک‌گذرموقت) در کشور به صورت قانونی درحال تردد هستند.» معاون امور گمرکی گمرک ایران ادامه داد: «از سال ۱۳۹۷ تاکنون برای بیش‌از ۳۵۰ دستگاه خودرو سواری گذرموقت به دلیل عدم تحویل خودرو سواری به گمرک اجرایی، گزارش وقوع جرم «قاچاق» تنظیم و به مراجع ذی‌صلاح از جمله سازمان تعزیرات حکومتی منعکس شده است. از خودروهایی که دارای پرونده قضایی قاچاق هستند, می‌توان به حدود ۱۶۰ دستگاه انواع بنز؛ ۴۰ دستگاه انواع ب‌ام‌و؛ ۴۰ دستگاه لکسوس؛ ۲۵ دستگاه لندکروزر؛ ۲۰ دستگاه انواع تویوتا؛ ۱۰ دستگاه رنجروور؛ ۸ دستگاه آئودی و ۵ دستگاه نیسان اشاره کرد. البته باید توجه داشت ممکن است بعد از اعلام جرم قاچاق، بعضی مالکان خودروهای سواری نسبت به تحویل خودرو خود به گمرکات اقدام کرده باشند، اما ختم پرونده منوط به صدور رأی از سوی مرجع رسیدگی کننده خواهد بود.» معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در خاتمه گفت خریدوفروش خودروهای دارای پلاک گذرموقت ممنوع بوده و در صورت احراز موضوع، مشمول مقررات قاچاق می‌شود.»

فریب تبلیغات فضای مجازی را نخورید
سرهنگ عین‌اله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» بیان کرد: «بعضی خودروها به‌رغم برخورداری از امکانات روز و قیمت‌های بالا به‌دلیل داشتن پلاک گذرموقت با قیمت پایین خریدوفروش می‌شوند.»
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور در ادامه هشدار داد: «براساس قوانین، این خودروها قابل‌ خریدوفروش نیستند و رانندگی با آنها به غیر از شخصی که مجوز دریافت کرده، برای دیگران ممنوع است. همچنین این خودروها قابل واگذاری به غیر نیستند به‌همین‌دلیل رانندگی با آنها تخلف محسوب می‌شود.»
سرهنگ جهانی درباره تعیین وضعیت خودروهای گذرموقت بعد از پایان اعتبار مجوز تردد آنها توضیح داد: «اگر این خودروها از مرزها وارد شده باشند، مالکان آنها قبل از اتمام مهلت تردد، باید به نزدیک‌ترین مرکز شماره‌گذاری مرز خروجی مراجعه کنند. خودرو فک پلاک و اسناد تردد آن نیز باطل می‌شود و درنهایت از طریق گمرک، به کشور مبدأ برگردانده خواهد شد. همچنین اگر خودرو گذرموقت از منطقه آزاد به سرزمین اصلی آمده باشد، پس از پایان مهلت تردد باید به منطقه آزاد برگردد.» سرهنگ جهانی در پایان گفت: «دوره‌ اعتبار تردد پلاک‌های گذرموقت سه تا شش‌ماهه است. درصورتی که افراد پس از گذشت این زمان خودرو را به گمرک تحویل ندهند، برای راننده اخطاریه صادر می‌شود و نامبرده تا ۱۰ روز فرصت دارد خودرو را به گمرک تحویل دهد، در غیر این صورت مجرم شناخته شده و برای او پرونده قاچاق خودرو تشکیل می‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =