واردات خودرو

کشمکش بین طرفداران آزادسازی واردات خودروهای بالای 25هزاردلار و نمایندگان مجلس، کار را به یک صف‌آرایی در رسانه‌ها کشانده است! نمایندگان مجلس از مصائب تامین ارز برای واردات خودرو می‌گویند و فعالان حوزه واردات خودرو آزادسازی محدود واردات را موجب شکل‌گیری انحصارهای جدید.

به گزارش «اخبار خودرو»،کشمکش بین طرفداران آزادسازی واردات خودروهای بالای 25هزاردلار و نمایندگان مجلس، کار را به یک صف‌آرایی در رسانه‌ها کشانده است! نمایندگان مجلس از مصائب تامین ارز برای واردات خودرو می‌گویند و فعالان حوزه واردات خودرو آزادسازی محدود واردات را موجب شکل‌گیری انحصارهای جدید. علیرضا قربانی‌نژاد، فعال حوزه خودرو در این خصوص معتقد است: «تنگنایی که امروز ادامه فعالیت صنعت خودرو کشور را به مخاطره انداخته است، ریشه در حمایت‌های دولتی دارد و نتیجه ایجاد شرایط گلخانه‌ای در صنعت خودرو است.» وی افزود: «خوشبختانه مجلس حق مسلم مردم که داشتن امکان انتخاب در خرید خودرو خارجی یا داخلی است را به تصویب رساند و شورای نگهبان نیز موافقت با آن را برعهده مجمع تشخیص مصلحت نظام گذاشت که درهرحال با اکراه تایید شد.» قربانی‌نژاد با بیان این‌که در هیچ‌کجای دنیای چنین فضای بکری در اختیار هیچ گروه صنعتی قرار ندارد که ما سال‌ها برای صنعت خودرو قائل شدیم، ادامه داد: «واردات خودرو 7هزار دلاری از هند و چین یا روسیه دردی از مردم را دوا نمی‌کند. ازسوی‌دیگر، افرادی که دنبال خودرو بالای 25هزار دلار هستند، خودرو لوکس می‌خواهند، اما تعرفه هنگفت واردات محصولات معمولی و اقتصادی از کشورهای همسایه، این محصولات را در کشور ما به‌عنوان خودرو لوکس و قیمتی جا انداخته است.» این در حالی است که یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم از قطعی‌شدن عدم واردات خودروهای بالای ۲۵هزار دلار خبر می‌دهد. سیدعلی موسوی در این خصوص گفت: «ممنوعیت واردات خودروهای لاکچری و محدود شدن واردات به خودروهای اقتصادی و رقابت‌آفرین، کیفیت خودروهای ایرانی را بالا می‌برد.» این در حالی است که اکثر کارشناسان و فعالان حوزه خودرو اذعان دارند که واردات خودروهای روز جهانی در ابتدای دهه 80 و 90، بنگاه‌های خودروسازی ایرانی را با تکنولوژی روز جهانی آشنا کرده و موجب اضافه‌شدن برخی آپشن‌ها به خودروهای داخلی، طراحی و ساخت محصولاتی همچون تارا و شاهین و برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای اتوماتیک داخلی کرده است.

شکستن قیمت خودروهای داخلی در بازار؛ هدف مصوبه واردات-سیدعلی‌موسوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

به نظر شما ضرورت دارد قیمت‌ خودروهای وارداتی با خودروهای ایرانی برابر باشد؟
حفره‌های قانون باعث نفوذ و رسوخ زیاده‌خواهان می‌شود. بنابراین نباید بگذاریم مافیای واردات که در کالاهای دیگر وجود دارد، در واردات خودرو نیز شکل بگیرد. باید جلوی سلطان‌های بالقوه خودرویی را گرفت. بنابراین ابدا نباید اجازه دهیم که خودروهای بالای ۲۵هزار دلار وارد کشور شود. تعریف خودرو باکیفیت متفاوت از تعریف خودرو لوکس است. هدف مصوبه واردات؛ رقابت‌آفرینی با ورود محصولات مشابه تولید داخل، شکستن قیمت خودروهای داخلی در بازار و افزایش کیفیت آن‌ها به‌منظور تامین منافع اقشار متوسط و پایین جامعه بوده است، نه پاسخگویی به خواسته‌های طبقه مرفه با واردات خودروهای لاکچری.

بر این اساس آیا می‌توان گفت؛ «آزادسازی واردات خودرو با سازوکار پیش‌بینی‌شده نمی‌تواند پاسخگوی خواسته‌های قشر بالای جامعه باشد و اصولا خواسته‌های این طبقه اجتماعی در تهیه و تدوین مصوبه اخیر واردات مد نظر نبوده است»؟
بله؛ هدف مصوبه واردات خودرو، تامین منافع طبقه‌های متوسط و ضعیف جامعه بوده که خرید خودرو باکیفیت به قیمت مناسب حق آن‌هاست. به واردات خودرو مجوز دادیم تا بتوانیم قیمت بالای خودرو داخلی را بشکنیم. هدف ما این بوده که نیازهای بخش اصلی و عمده بازار تامین شود، نه خواسته‌های خواص. دهک‌های بالای جامعه همین حالا هم می‌توانند هر خودرویی را که دوست دارند با هر قیمتی از بازار تهیه کنند. بنابراین واردات خودرو باید برای طبقه متوسط و ضعیف جامعه انجام شود. واردات خودروهای اقتصادی، زمینه‌ساز رقابت کیفی بین خودروساز داخلی و خارجی است. تولیدکننده ایرانی باید در رقابت با خودرو مشابه خارجی کیفیت خود را بالا ببرد تا بتواند با آن کالا رقابت و در نهایت سود کند. این در حالی است که واردات خودروهای لاکچری به هیچ عنوان رقابت‌آفرین نخواهد بود. بر همین اساس، مجلس قول داده‌ است که در راستای حمایت از دهک‌های متوسط و پایین در برابر مافیای خودرو بایستد و نگذارد قشر خاصی خودرو بالای ۲۵هزار دلار وارد کنند و بخواهند ضمن سودهای کلانی که می‌برند، مانع ایجاد رقابت بین خودرو ایرانی و خودرو هم‌قیمت خارجی شوند. مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این خصوص با مجلس هم‌نظر است.

۱۳ مورد محدودیت برای واردات خودرو به کشور وجود دارد-علیرضا قربانی‌نژاد، فعال حوزه خودرو

واردات خودرو به کشور چه دستاوردهایی را برای صنعت خودرو و کاهش التهابات به‌وجود آمده در بازار را به دنبال خواهد داشت؟
واردات خودرو در شرایط فعلی صنعت و بازار خودرو، یک اقدام ملی و به نفع اقتصاد کلان و تمام مردم و تنظیم‌کننده بازار است، اما عده‌ای در تلاش‌ هستند با گفتار و کردارشان اصل موضوع را با مغشوش‌کردن بازار و سیاه‌نمایی به هم بزنند. طی چند سال گذشته بازار برای عده‌ای خاص مهندسی‌ شد و فروش محصولات خودروسازان به نحوی بود که موجبات ویژه‌خواری‌های بی‌شماری را برای عده‌ای فراهم کرد.

آیا تمرکز بر واردات خودروهای اقتصادی و زیر 10هزار دلار می‌تواند شرایط بازار کشور را به سمت رقابتی‌شدن و خودروسازان را به سوی ارتقای کیفیت محصولات سوق دهد؟
با وضع فعلی تعرفه‌ها واردات و عوارض گمرکی، نحوه محاسبه ارز تخصیصی و...، دستیابی به خودرو اقتصادی خارجی که طبقه متوسط توان خرید آن را داشته و منتج به تنظیم بازار شود، ممکن نیست، مگر این‌که موارد یادشده دستخوش تغییر شوند و کاهش یابند. همچنین اعطای مشوق‌های خاص برای کسانی که می‌توانند بیشترین واردات خودرو را به کشور داشته باشند و آن‌ها را به دست اقشار متوسط و کمتر برخوردار برسانند، انتظار می‌رود. موضوع مهم دیگری که تعیین تکلیف شد، این است که واردات منوط به صادرات خودرو داخلی که تقریبا امکانی برای آن وجود ندارد، نباشد. این در حالی است که سایر کالاها از این حوزه صنعتی مانند قطعات و... را می‌توان صادر کرد و در قبال آن خودرو به کشور آورد.

با توجه به این‌که نمایندگان مجلس معتقدند آزادسازی واردات خودرو می‌تواند خودروهایی هم‌کلاس قیمتی محصولات خودروسازان داخلی را روانه بازار کند، به نظر شما ارزان‌ترین خودرو وارداتی در چه کلاس قیمتی قرار خواهد گرفت؟
در حال‌حاضر ۱۳مورد محدودیت برای واردات خودرو به کشور وجود دارد که از آن جمله تعرفه ورودی ۵۵درصدی برای خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰سی‌سی، تعرفه ۷۵درصدی برای خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سی‌سی و تعرفه ۹۵درصدی برای واردات خودروهایی با حجم موتور تا ۲۵۰۰سی‌سی، ۹‌درصد مالیات ارزش‌افزوده، اسقاط 4 تا 8دستگاه خودرو فرسوده (بسته به حجم موتور خودرو وارداتی)، عوارض و حقوق گمرکی و... قابل اشاره است. اگر واردات خودرو بخواهد مطابق با همان شرایط و تعرفه‌های پیشین باشد، ارزان‌ترین خودرو وارداتی بین ۷۰۰میلیون تا 1.3میلیارد تومان برای مصرف‌کنندگان تمام خواهد شد. به عقیده من، برای تحقق اهداف طرح نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس نیاز است این عوارض کاهش یابد.

یکی از اعضای کمیسیون صنایع از قول مجلسی‌ها به مردم قول داده است نگذارند خودرویی با ارزش بیش‌از 25هزار دلار وارد کشور شود. این ابزار نظرها و تصمیمات چه نتایجی را در بازار خودرو به دنبال خواهد داشت؟
به‌هرحال نباید منافع افراد برخوردار جامعه را به طبقات ضعیف‌تر و کمتر برخوردار جامعه گره زد و واردات را با محوریت خودروهای لوکس انجام داد، بلکه باید نیاز همه اقشار جامعه در سبد واردات گنجانده شود. در غیر این صورت، شکاف طبقاتی عمیق‌تر خواهد شد. قانون‌گذاران باید به نحوی عمل کنند که افراد طبقات متوسط و حتی ضعیف جامعه نیز بتوانند به خودروهای مناسب از نظر کیفیت و قیمت دسترسی داشته باشند. به نظر من، طرفداران واردات خودروهای لوکس و حامیان خودروسازان داخلی منافع مشترکی دارند و می‌خواهند با واردات خودرو در سگمنت لوکس و فوق‌رقابتی، حاشیه امن و انحصاری بازار را برای محصولات داخلی حفظ کنند.

نگرانی‌هایی درخصوص از دست رفتن صنعت خودرو کشور وجود دارد و عنوان می‌شود اگر بنگاه‌های ایرانی در شرایط فعلی حمایت نشوند، زحمت و سابقه 50 ساله این صنعت مضمحل می‌شود، آیا واردات خودرو سهم خودروسازان ایرانی را از بازار کم خواهد کرد؟
برخی افراد منفعت‌طلب به اسم حمایت از تولید داخلی، به دنبال ایجاد انحصار قانونی برای خودروسازی هستند؛ این در حالی است که هرگونه قوانین و مقررات انحصاری مذموم است و واردات باید آزاد و برای همه اقشار جامعه باشد. درحالی‌که نارضایتی‌ها از نحوه و میزان عرضه و قیمت خودروها وجود دارد، عده‌ای عامدانه توپ را به زمین واردات و واردکنندگان می‌اندازند و با جریان‌سازی به دنبال فرافکنی هستند. بارها مدیران دو خودروسازی بزرگ کشور اعلام کرده‌اند با واردات خودرو موافق‌ هستند و حتی طرح‌ها و ایده‌هایی برای استفاده از این ظرفیت به نفع بازار خودرو ارائه کرده‌اند. این در حالی است که پیش از ممنوعیت واردات می‌توانستیم خودرو تیبا را با قیمت حدود ۳۰میلیون تومان و بدون قرعه‌کشی خریداری کنیم، اما در نتیجه ممنوع شدن واردات، این محصول به بیش‌ از 200میلیون تومان تغییر قیمت داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

آخرین اخبار