الکتروباس

به نظر می‌رسد بخت با این ناوگان یار بوده و به گفته شهردار تهران در سه ماه ابتدایی سال جاری افزایش 150درصدی اتوبوس در این کلانشهر دیده می‌شود و قرار است اتوبوسرانی جان تازه بگیرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،در میان ناوگان فرسوده کشور، اتوبوسرانی یکی از کم‌اقبال‌ترین بخش‌ها بود. نیاز به این خودروها در تمام کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک‌تر نیز دیده می‌شد اما همواره صحبت بر سر آن بود که نبود بودجه و عدم خرید و ثبت‌سفارش ازسوی شهرداری‌ها در یک‌دهه گذشته مانع اصلی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کشور بوده، این در حالی است که بارها ازسوی شهردارهای وقت اعلام شد تهران حداقل به بیش از 3هزار دستگاه اتوبوس جدید و بیش از 6هزار دستگاه برای جایگزینی با مدل‌های فرسوده احتیاج دارد. در سال جاری اما به نظر می‌رسد بخت با این ناوگان یار بوده و به گفته شهردار تهران در سه ماه ابتدایی سال جاری افزایش 150درصدی اتوبوس در این کلانشهر دیده می‌شود و قرار است اتوبوسرانی جان تازه بگیرد.

3هزار اتوبوس جدید به تهران اضافه می‌شود
شهردار تهران اعلام کرده است 3هزار اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی تهران افزوده می‌شود. علیرضا زاکانی در این خصوص بیان گفت در سال جاری با افزایش 150 درصدی تعداد اتوبوس‌ها از حدود دو هزار دستگاه به 5هزار دستگاه خواهد رسید و اتوبوسرانی جان تازه می‌گیرد. وی همچنین بیان کرد: «برای افزودن بیش از 3هزار دستگاه اتوبوس دیگر تا پایان سال برنامه‌ریزی کرده‌ایم، تعهد کردیم بازسازی را انجام دهیم و برای بخشی از آن، مجوز نیز دریافت کرده‌ایم.» وی تصریح کرد: «این نوسازی یا از طریق واردات انجام می‌شود یا اتوبوس‌های مورد نیاز را از طریق داخل تامین می‌کنیم.»

1400اتوبوس در سال جاری اورهال می‌شوند
سیدمجتبی شفیعی معاون شهردار تهران به‌تازگی در خصوص چرایی تمرکز برناوگان اتوبوسرانی بعد از بیش از یک دهه اعلام کرده است که «تراکم جمعیت، طولانی بودن سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها و فرسودگی ناوگان دست‌به‌دست هم دادند تا بهبود وضع اتوبوسرانی در دستور کار قرار بگیرد.» وی همچنین بیان کرد: «براساس برنامه‌ریزی‌ها امسال یک‌هزار و ۴۰۰ اتوبوس اورهال می‌شوند که بودجه آن از سمت شورای شهر برای شهرداری در نظر گرفته شد و ما درخواست کارهای اجرایی را داده‌ایم.» وی افزود: «اورهال کردن این اتوبوس‌ها تحول بزرگی در حوزه اتوبوسرانی ایجاد می‌کند.» شفیعی ادامه داد: «از محل تهاتر نفت هم حدود یک هزار و ۶۰۰ اتوبوس برای تهران در نظر گرفته شده که گشایش بزرگ در زمینه تامین اتوبوس خواهد بود.» وی افزود: «در قالب قرارداد تامین نیز ۲هزار دستگاه اتوبوس برای کشور و ۹۰۰ دستگاه برای تهران در داخل تولید شده و به تدریج وارد چرخه حمل‌ونقل خواهد شد.»

نوسازی ناوگان با بهره‌گیری از ظرفیت تولید داخل

برنامه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در شرایطی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است که بیش‌از یک دهه عدم تخصیص بودجه و خرید اتوبوس از سوی این سازمان، مشکلات بسیاری را برای اتوبوسرانی کشور به وجود آورده بود.
گرچه بارها تحریم‌ها به عنوان مانع اصلی نوسازی در تمام بخش‌ها عنوان داشتند اما اتوبوسرانی کشور به واسطه برخورداری از تولیدکنندگان بزرگ، امکان دستیابی به ناوگانی تازه‌نفس را داشته است. در این سال‌ها تنها نیاز بود که شهرداری‌ها سفارش خود را به اتوبوس‌سازان کشور اعلام می‌کرد و طی مدت زمان مشخصی اتوبوس‌های موردنیاز خود را تحویل می‌گرفت.
شاید بتوان گفت اتوبوس‌سازان کشور به‌دلیل افزایش سطح داخلی‌سازی در این سال‌ها کمترین وابستگی به تولیدکنندگان خارجی را در میان تجاری‌ها به خود اختصاص داده بودند و همین باعث می‌شد تا بتوانند محصولات خود را روی روال تحویل شهرداری‌ها بدهند.
کما آن که در این سال‌ها برخی اتوبوس‌سازان کشور کم‌وبیش محصولاتی را برای ارائه به ناوگان اتوبوسرانی آماده کردند. بنابراین انتظار می‌رود حال که بعد از یک دهه قرار است نگاهی به ناوگان اتوبوسرانی شود، استفاده از محصولات داخلی در اولویت قرار بگیرد و اگر امکان حذف واردات وجود ندارد اما استفاده از ظرفیت واردات به حداقل رسیده و سهم خودروسازان داخلی افزایش یابد.

امضای قرارداد فعالیت 50 الکتروباس در تهران
ازسوی دیگر در این سال‌ها با پیشرفت تکنولوژی در سراسر دنیا و ورود فناوری‌هایی مانند پیشرانه‌های الکتریکی به تمام سگمنت‌های خودرویی و نیاز به کاهش آلاینده‌ها، بحث استفاده از الکتروباس‌ها در بسیاری از کشورهای پیشرفته مطرح شده است. اتوبوس‌سازان کشور نیز در یکی، دو سال اخیر اقدامات بسیاری در زمینه طراحی و تولید اتوبوس‌های الکتریکی انجام داده‌اند تا آنجا که برخی از آن‌ها در سال گذشته و در نخستین نمایشگاه پساکرونا، از محصولات الکتریکی خود رونمایی کردند.
در شرایطی که تهران و کلانشهرهای کشور به‌دلیل آلایندگی نیاز مبرم به وسایل نقلیه الکتریکی دارند، دور از انتظار نیست رفته‌رفته گام‌هایی برای جایگزینی مدل‌های فرسوده با الکتروباس‌ها برداشته شود. آن‌طور که شهردار تهران اشاره کرده است قرارداد فعالیت ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی هم برای این شهر آماده شده است. فارغ از آن که زیرساخت‌های لازم برای این خودروها مهیاست یا خیر اما همین گام کوچک را می‌توان جرقه‌ای برای رسیدن به ناوگان الکتریکی دانست به شرط آن که مستمر بوده و مورد حمایت دولت و سازمان‌ها قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =