ایربگ

مطالعات نشان می‌دهد؛ در یک برخورد، سرنشینانی که توسط کمربند ایمنی و کیسه هوا محافظت می‌شوند ۵۰ درصد کمتر از سرنشینان مهارنشده دچار آسیب‌های مرگبار و جراحات جدی خواهند شد.

به گزارش «اخبار خودرو» ، با گذشت نزدیک به ۶ ماه از تصادف زنجیره‌ای خونین ۵۹ خودرو در کیلومتر ۱۰ جاده بهبهان-اهواز که در دو لاین رخ داد و ۵ کشته و ۴۱ مصدوم داشت، همچنان جزئیات منتشرشده درخصوص آن نتوانسته به گره‌گشایی از معماها و سوالاتی بینجامد که پیرامون جوانب و حواشی این حادثه در اذهان عمومی شکل گرفته است و مانند حوادثی که در بخش ناوگان مسافری کشور در بخش‌های مختلف ریلی و اتوبوسی و... رخ می‌دهد و راننده فقید مقصر اعلام می‌شود، در این حادثه نیز به کلیدواژه «ایربگ» اکتفا شد و حتی گفته نشد؛ اگر فارغ از عواملی همچون مه‌آلود بودن جاده و خطای انسانی، مقصر اصلی تلفات و خسارات جانی این حادثه صرفا خودروساز بوده، در این زمینه چه اقداماتی لازم است.

در این خصوص، نکاتی را در ادامه مطرح خواهیم کرد که امیدواریم راهگشا باشند.

۱. مقارن با ایام وقوع این حادثه در ایران، دولت هند با هدف کاهش تلفات جانی ناشی از تصادفات، ۶ ایربگ اجباری را برای همه خودروهای سواری جدید خود در نظر گرفت. با توجه به این‌که هند یکی از مرگبارترین جاده‌های جهان را دارد، دولت این کشور پیشنهاد کرد؛ همه خودروهای سواری که از اول اکتبر ساخته می‌شوند، مجهز به حداقل شش کیسه هوا شوند. ما نیز باید در نظر داشته باشیم؛ به‌جز دو کیسه هوا که برای همه وسایل نقلیه مورد نیاز است، کیسه‌های هوای جانبی باید به کاهش آسیب‌دیدگی بالاتنه در هنگام برخورد جانبی کمک کنند، به‌ویژه آن‌که کیسه‌های هوای پرده‌ای در برخورد جانبی باز می‌شوند. اما در ایران بیشتر خودروهای برخوردار از این قطعه ایمنی، تنها دو ایربگ برای سرنشینان جلو دارند که فقط در صورت وقوع تصادف با سرعتی مشخص و از قسمت جلوی خودرو، باز می‌شوند و افزوده‌شدن ایربگ‌های بیشتر نیز به همان اندازه بر قیمت خودرو می‌افزاید که متاسفانه با چالش قدرت خرید مردم روبه‌رو است.

۲. در سال‌های گذشته؛ زمانی که کشته‌های تصادفات خودروهای تویوتا به‌دلیل بازنشدن ایربگ به ۷ تن رسید، شرکت «تاکاتا» به‌عنوان تامین‌کننده ایربگ ملزم به پرداخت خسارت‌هایی شد که ضرر این شرکت را تا مرز یک‌میلیارد دلار برد و منجر به ورشکستگی آن شد. در ایران نیز مسئولیت کیفیت قطعات علاوه بر خود قطعه‌سازان؛ متوجه آزمایشگاه‌های خودروسازان و سازمان ملی استاندارد است. گفتنی است؛ ایربگ برای خودروهای ایرانی توسط چهار شرکت داخلی مونتاژ می‌شود. اما مطابق الگوهای جهانی، این را نیز باید بررسی و مشخص کرد که آیا در حادثه مذکور، در صورت باز شدن ایربگ‌ها تفاوتی را در میزان تلفات و صدمات جانی این حادثه شاهد بودیم یا خیر؟ و این نکته را نیز باید در نظر داشت که در هر صورت؛ بازشدن ایربگ‌های جلو کمکی به نجات سرنشینان صندلی عقب خودرو نمی‌کند.

۳. تمامی کمپانی‌های خودروسازی درحال‌حاضر از سیستم تشخیص وزن (برای تخمین سن سرنشین صندلی شاگرد) استفاده می‌کنند. اما برخی کمپانی‌ها برای خاموش‌کردن یا فعال‌سازی ایربگ سمت شاگرد، کلیدی را نیز تعبیه کرده‌اند که حتی در صورت پایین‌تر بودن وزن مسافر جلو از ۳۰ کیلوگرم (که دال بر سن کم اوست)، می‌توان ایربگ شاگرد را در مواقع تک‌سرنشین ‌بودن خودرو با آن کلید خاموش کرد و بدین‌ترتیب شاهد روشن‌شدن چراغ هشدار عدم‌عملکرد ایربگ بود. این چراغ در برخی موارد دیگر نیز ممکن است روشن شود؛ مثلا بعد از بروز برخی تصادف‌ها یا پس از سرقت‌هایی که با دستکاری سیستم برق خودرو برای از کار انداختن دزدگیر آن همراه است.

۴. برخی از هموطنان، علاوه بر مواقع تردد به‌صورت تک‌سرنشین با خودرو، هنگام تردد با چند سرنشین در معابر شهری نیز اقدام به خاموش‌کردن ایربگ سمت شاگرد می‌کنند. این افراد که معتقدند رانندگی درون‌شهری خطر کمتری داشته و نیازی به روشن‌بودن این ابزار ایمنی وجود ندارد، بعضا در هنگام سفرهای برون‌شهری فراموش می‌کنند ایربگ خود را فعال سازند. اما موضوع اسف‌بارتر، خاموش‌کردن ایربگ توسط برخی مالکان خودرو، با هدف پیش‌گیری از هزینه‌های گران‌ تعویض کیسه‌های هوا و داشبورد است. آن‌ها بر این باورند که با بروز کوچک‌ترین نقص فنی در سنسورهای ایربگ، این کیسه با ضربات بسیار ضعیف نیز روشن شده و موجب تحمیل هزینه می‌شود. از این رو، ایربگ خود را در حالت خاموش نگه می‌دارند.

۵. لازم به ذکر است پلت‌فرم برخی از خودروهای داخلی به ۳۰ سال پیش باز می‌گردد که در طراحی آن‌ها کیسه هوا تعبیه نشده بود. اما براساس قانون کشور درخصوص الزامی‌بودن کیسه هوا، به این خودروها نیز کیسه هوا اضافه شده و مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کرده است. در این خصوص می‌توان به نسل قدیم خودرو ریو (مونتاژ ایران) اشاره کرد که اصرار سایپا برای نصب ایربگ بر روی آن (بر اساس اجباری‌شدن استاندارد ایربگ)، با مخالفت طرف کره‌ای و در نهایت توقف تولید این خودرو در ایران مواجه شد.

۶. کیسه هوا به علاوه کمربند ایمنی قابل مقایسه با هیچ نوع حفاظت جانی دیگری نیست. مطالعات نشان می‌دهد؛ در یک برخورد، سرنشینانی که توسط کمربند ایمنی و کیسه هوا محافظت می‌شوند ۵۰ درصد کمتر از سرنشینان مهارنشده دچار آسیب‌های مرگبار و جراحات جدی خواهند شد. براین اساس، بسیاری از کارشناسان تاکید دارند؛ خودروسواران حتما باید از فعال‌بودن کیسه‌های هوای خودرو خود مطمئن شوند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    مگه خودروهای ایرانی هم ایربگ دارند که خودروسازان باید حتما از فعال بودن آنها اطمینان داشته باشند جوک خنده دار .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =