خودروهاي تجاري سبک در زامیاد

تعداد خودروهای فرسوده تجاری در کشور روزبه‌روز در حال افزایش است و جز با برنامه‌ریزی و هم‌اندیشی وزارت صمت با خودروسازان امکان جایگزینی این خودروها وجود ندارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،روز گذشته معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع هم‌زمان از شرکت زامیاد بازدید کردند. علی نبوی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع و منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت ضمن بازدید از این شرکت، با محصولات جدید زامیاد و روند فعلی تولید در این تجاری‌ساز کشور آشنا شدند. این بازدید در شرایطی اتفاق افتاد که بازار کشور بیش از همیشه نیاز به خودروهای تجاری دارد و به‌نظر می‌رسد باید تمام تجاری‌سازان با حمایت دولت همراه شوند و بتوانند بازار تشنه کشور را از خودروهای تولیدی سیراب کنند. در این مسیر شاید بتوان نقش پررنگ‌تری را برای تجاری‌سازان دولتی و نیمه‌دولتی در کشور متصور بود. به نظر می‌رسد انتقادات رسانه‌ای از عدم توجه دولتی‌ها به بخش خودروهای کاروتجاری کارساز بوده و شاهد حضور مدیران وزارت صمت در شرکت‌های بزرگ تولیدکننده و درخواست برنامه برای تولید در این بخش هستیم. تعداد خودروهای فرسوده تجاری در کشور روزبه‌روز در حال افزایش است و جز با برنامه‌ریزی و هم‌اندیشی وزارت صمت با خودروسازان امکان جایگزینی این خودروها وجود ندارد.


افزایش تیراژ و تنوع در محصولات نیاز بازار خودروهای تجاری

در ادامه سیاست‌ ظرفیت‌سنجی وزارت صمت از شرکت‌های تجاری‌ساز، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به بازدید از شرکت زامیاد پرداخت. افزایش تیراژ در بخش‌ خودروهای تجاری مانند خودروهای سواری در دستور کار وزارت صمت قرار دارد اما بخش خودروهای تجاری متفاوت از خودروهای سواری و نیازمند حمایت جدی دولت است. رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این بازدید گفت: «شرکت زامیاد عملکرد مطلوبی در حوزه مالی، مدیریتی و توسعه محصول داشته است که نتایج آن را در رشد ارزش سهام این شرکت در بازار فرابورس می‌توان دید.» علی نبوی با یادآوری این موضوع که در سال‌های گذشته شرکت زامیاد حالت تک محصولی داشت، بیان کرد: «درحال‌حاضر تحول بزرگی در عرضه محصولات سبک زامیاد رخ داده است و امیدواریم این شرکت با عرضه خودروهایی مدرن، با کیفیت و منطبق بر نیاز بازار به حرکت روبه رشد خود ادامه دهد.» وی افزود: «شرکت زامیاد هم از نظر فنی و محصولی عملکرد مطلوبی ثبت کرده و هم از نظر مالی و مدیریتی تحولات خوبی در آن صورت گرفته که نتایج آن رشد قابل‌توجه ارزش سهام این شرکت در بازار بورس است که این موضوع بیانگر توجه سهامداران و علاقه‌مندان به این حوزه به تغییرات روبه‌جلو این شرکت است.»

بازار ایران، نیازمند محصولات جدید در حوزه خودروهای باری سبک

موضوعی که طی سال‌های اخیر بر آن تاکید شده عرضه محصولات جدید و باکیفیت بوده و ایجاد تغییر در حوزه خودروهای تجاری است. تنوع در محصولات باری سبک یکی از نیازهای اصلی این روزهای بازار خودرو کشور است. معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت ضمن اشاره به عرضه خودروهای متنوع باری و مسافری در آینده‌ای نزدیک توسط شرکت زامیاد تاکید و اظهار کرد: «در سبد محصولات شرکت زامیاد، خودروهایی قرار گرفته است که نیاز بازار را تامین خواهد کرد و اگر زامیاد به تیراژ بالاتر دست یابد، مشکلات بازار در زمینه عرضه و تقاضای خودروهای تجاری با کیفیت مرتفع خواهد شد.» منوچهر منطقی درخصوص راهکارهای مقابله با تحریم‌ها در خودروسازی تجاری کشور تصریح کرد: «این نوع خودروها با دارا بودن منابع گسترده‌تر برای تامین و تولید نسبت‌به خودروهای سواری، به هم‌افزایی بیشتری در میزان داخلی‌سازی بخش قطعات نیاز دارند که در این زمینه شرکت‌هایی مانند زامیاد موفق عمل کرده‌اند. البته برای ارتقای این موضوع باید بتوانیم میزان داخلی‎سازی را به محصولاتی که دارای پلت‌فرم مشترک هستند تعمیم دهیم.»

زامیاد و افزایش تولید و عرضه محصولات سبک و سنگین

پیش از این نیز مدیرعامل شرکت زامیاد در سال جدید اعلام کرده بود که این شرکت موفق شده است رکورد 10ساله تولید خود را بشکند. سیدمحسن مرتضوی همچنین بیان کرده بود هم‌زمان با این اتفاق افزایش 40درصدی تیراژ تولید زامیاد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم خورده که در تاریخ این شرکت موضوعی کم‌سابقه است. مرتضوی در این خصوص اظهار کرده بود: «تولید شرکت زامیاد در سه‌ماهه ابتدایی سال 1401 در شرایطی محقق شد که صنعت خودروسازی درصدد حل مشکلات تامین مواد اولیه و سایر موارد مرتبط با تولید بر آمده است.» مدیرعامل شرکت زامیاد بیان کرده بود: «این شرکت در سال جاری برای تولید و عرضه بیش از 50 هزار دستگاه خودرو تجاری در سال جاری و افزایش شمار تولیدات همراه با توسعه محصول و ارتقای کیفیت محصولات با استانداردهای روز هدف‌گذاری کرده است.» وی درخصوص توسعه سبد محصول در شرکت زامیاد بیان کرد: «این شرکت تمرکز ویژه‌ای درجهت توسعه سبد محصولات سبک و سنگین خود معطوف داشته است.»

افزایش 40 درصدی تولید در شرکت زامیاد
براساس اعلام زامیاد، این شرکت با در نظر گرفتن برنامه‌ای جامع در حوزه‌های تولید، مهندسی و فروش در تفکر افزایش سهم بازار است، به نحوی که در 100روز نخست سال جاری توانست تعداد 10722 دستگاه انواع محصولات سبک شامل 9هزار و 22دستگاه انواع وانت زامیاد (بنزینی، دوگانه‌سوز و دیزل)، 150دستگاه وانت پادرا، 1483 دستگاه وانت پادراپلاس و 67دستگاه وانت کارون را تولید و به بازار عرضه کند. شرکت زامیاد با تولید بیش از 10هزار خودرو در 100روز ابتدایی سال، ضمن افزایش 40درصدی تولید نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته، توانست رکورد جدید 10ساله را ثبت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =