کمپرهای تغییر‌کاربری‌

برخی افراد کوله‌ای پشت خود می‌اندازند و دل‌به دریا می‌زنند و راهی سفر می‌شوند. اما عده دیگر با برنامه‌ریزی آماده سفر می‌شوند و برخی هم زندگی خود را در سفر و در فضای چندمتری یک ون خلاصه می‌کنند تا به ماجراجویی‌ در جاده‌ها بپردازند.

به گزارش «اخبار خودرو»،برخی افراد کوله‌ای پشت خود می‌اندازند و دل‌به دریا می‌زنند و راهی سفر می‌شوند. اما عده دیگر با برنامه‌ریزی آماده سفر می‌شوند و برخی هم زندگی خود را در سفر و در فضای چندمتری یک ون خلاصه می‌کنند تا به ماجراجویی‌ در جاده‌ها بپردازند. مسافرت با ون مانند دیگر شیوه‌های سفرکردن، علاقه‌مندان و طرفداران خود را دارد. البته منظور از ون، مدل‌های مسافرتی است که با نام‌های «کمپر» یا «کاروان» شناخته می‌شوند؛ وسیله‌نقلیه‌ای که با آن به سفر می‌روید، در آن استراحت و لحظه‌هایتان را سپری می‌کنید و در یک کلام در آن زندگی می‌کنید. در ادامه به جزییات بیشتر خرید و اجاره خودروهای کمپر در کشور می پردازیم.

قیمت یک خودرو کمپر چقدر است؟
کمپر (Camper) اتاق یا خانه متحرکی است که می‌تواند به حالت‌های مختلف به خودرو متصل شود یا حتی جزیی از خودرو باشد. در این زمینه شرکت آرین‌دیزل با فروش خودروهای کمپر در مناطق مختلف کشور فعالیت گسترده‌ای دارد. علیرضا خاتمی، مدیر بازاریابی آرین‌دیزل در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» اظهار کرد: «خودروهای ون می‌توانند کاربری‌های متفاوتی داشته باشند که یکی از آنها، کاربری کمپر است‌. کمپر درواقع خودرویی بسیار مناسب و به‌صرفه برای افرادی است که خواهان سفر هستند و نیاز به تجهیزات کامل دارند. در این خودروها سرویس خواب‌، دستشویی و امکانات شست‌وشو فراهم است. درواقع این خودروها از این نظر اهمیت دارند که فضای بیشتری در اختیار افراد قرار می‌دهند که البته قابل‌مدیریت است.» وی درخصوص استقبال مردم از خرید این خودروها گفت: «این روزها استقبال از این خودروها بسیار بالاست، به‌خصوص افرادی که خواهان ایران‌گردی و جهان‌گردی هستند از این خودروها استفاده می‌کنند چون هزینه هتل، پرواز و سفر روزبه‌روز در حال افزایش بوده به‌همین‌دلیل استفاده از خودروهای کمپر بسیار به‌صرفه است. البته استفاده از خودروهای کمپر در ایران به نسبت جهان بسیار پایین بوده زیرا در کشورهای دیگر این موضوع جا افتاده و اغلب افراد بعد از بازنشستگی برای سفر، به این خودروها رو می‌آورند.»
علیرضا خاتمی دررابطه‌با افزایش انگیزه مردم برای خرید این خودروها از طریق فضای مجازی بیان کرد: «البته در این میان فضای مجازی نیز باعث رشد انگیزه خرید مردم شده است. چراکه فضاهای طبیعی و بکر ایران شهروندان را برای سفر و گردش سر شوق می‌آورد.»
مدیر بازاریابی آرین‌دیزل با اشاره به اینکه بیشتر خودروهای کمپر در ایران وارداتی هستند و اغلب کمپرهای تولید داخل با استانداردهای جهانی فاصله دارند، درباره قیمت خودروهای کمپر عنوان کرد: «قیمت یک خودرو کمپر درحال‌حاضر از یک‌میلیارد و چهارصد میلیون تا دومیلیارد و قیمت تجهیز داخل خودرو نیز از دویست تا سیصد میلیون تومان متفاوت است، البته این قیمت شاید برای عموم بالا باشد ولی افرادی که این کمپرها را می‌خرند، سعی می‌کنند محل اقامت خود را کوچک‌تر کنند چراکه بیشتر مشغول سفر هستند و شاید سه‌ماه از سال هم در خانه خود سکونت نداشته باشند که در این سه‌ماه نیز می‌توانند کمپرشان را اجاره دهند.»

کمتر کسی حاضر به اجاره دادن کمپر برای مسافرت است!
در این زمینه علی محمدی، مدیر مجموعه رویال‌کمپر در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «در ایران کمپر به صورت عام به خودروهای مسافرتی گفته می‌شود. اما در واقع این خودروها چند مدل دارند. مدل اول کمپرها هستند یعنی خودرو (ون، مینی‌بوس و ...) کاملا تجهیز شده است اما در مدل دوم کابین‌هایی وجود دارند که به خودرو وصل می‌شوند که به آنها کاروان می گویند.»
وی درباره اجاره کمپر و کاروان ادامه داد: «در ایران اجاره کاروان‌ها برخلاف خودرو کمپر کاملا قانونی است، درصورتی‌که بیشتر مردم فکر می‌کنند خودرو کمپر قانونی است اما درواقع این‌طور نیست. چراکه متاسفانه خودروهایی که به نام کمپر تجهیز می‌شوند از نظر قانونی دچار مشکل هستند، زیرا این خودروها تغییر کاربری داده‌اند و از نظر راهنمایی‌ورانندگی و بیمه دچار مشکل می‌شوند.» علی محمدی افزود: «اگر شخصی خودرویی تهیه و آن را تجهیز کند، مسئولیت‌ این کار برعهده اوست و اگر در این میان تصادفی رخ بدهد، ممکن است بیمه خسارت را پرداخت نکند (این خودروها وانت مسقف هستند و اگر ۵ یا ۶ نفر داخل خودرو باشند و تصادف رخ بدهد، بیمه خسارتی پرداخت نمی کند.) بنابراین نمی‌توان این خودروها را در ایران اجاره داد و اگر هم کسی چنین کاری را انجام بدهد، مسئولیت سنگینی بر عهده او خواهد بود.» مدیر مجموعه رویال‌کمپر درباره استفاده از کاروان بیان کرد: «در قوانین راهنمایی‌ورانندگی که ایران و همچنین کشورهایی که عضو کنوانسیون جهانی حمل‌ونقل هستند، به خودروهای کاروان، تریلر گفته می‌شود. تریلرها تقریبا در دنیا قانونی هستند زیرا همگی یک سری استانداردها (بوکسل ثابت، چراغ، عرض و ارتفاع استاندارد، نصب پلاک، بیمه یدک‌کش و...) دارند و هنگام تصادف مراحل قانونی برای آنها طی می‌شود. البته هنگام حرکت مانند خودروهای وانت نباید کسی داخل کاروان باشد.» او ادامه داد: «استفاده‌ از خودروهای کمپ در جهان گسترده است، به‌طوری‌که در اروپا ۷۲هزار سایت کمپ وجود دارد. بنابراین اجاره خودروهای کاروان در اروپا به صورت زنجیره‌ای انجام می‌شود، به‌عنوان‌مثال اگر در فرانسه خودرو را اجاره کنید، می‌توانید در آلمان آن را تحویل بدهید.
البته چند سالی است که دیگر خرید و فروش و اجاره این خودروها از نظر ارگان های دولتی مشکلی ندارد.» علی محمدی در انتها اعلام کرد: «درحال‌حاضر این خودروها به صورت شخصی یا ارگانی برای سفر اجاره داده نمی‌شوند، البته در این میان برخی افراد این خودروها را برای کارهای اداری مانند فیلمبرداری اجاره دهند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =