مالیات نقل و انتقال خودرو

برای پرداخت مالیات نقل‌وانتقال خودرو از طریق سایت‌های غیرمجاز اقدام نکنید و صرفا از طریق سایت رسمی و درگاه پرداخت رسمی سازمان امور مالیاتی به آدرس www.tax.gov.ir مالیات را بپردازید.

به گزارش «اخبار خودرو»،برای پرداخت مالیات نقل‌وانتقال خودرو از طریق سایت‌های غیرمجاز اقدام نکنید و صرفا از طریق سایت رسمی و درگاه پرداخت رسمی سازمان امور مالیاتی به آدرس www.tax.gov.ir مالیات را بپردازید. از طرفی کلیه خدمات سازمان امور مالیاتی رایگان است و هیچ‌گونه وجهی بابت خدمات ارائه‌شده دریافت نمی‌شود. بنابراین پرداخت هزینه در این زمینه به برخی سایت‌ها به هیچ عنوان مورد تایید سازمان امور مالیاتی نیست و مسئولیت هرگونه پرداخت از طریق سایر درگاه‌ها بر عهده فرد پرداخت‌کننده است.

هزینه‌های جانبی خریدوفروش خودرو!
هفته گذشته دولت در مقررات مربوط به نحوه پرداخت مالیات خودروهای صفرکیلومتر تغییراتی اعمال کرد. بر این اساس، پرداخت مالیات نقل‌وانتقال خودرو برعهده خودروسازان گذاشته شد. اما میزان این مالیات چقدر است؟ ابتدای سال سعید توتونچی، سرپرست معاونت حقوقی‌وفنی سازمان امورمالیاتی اعلام کرد نرخ مالیات خودرو نسبت‌به سال گذشته تغییری نکرده است. به‌گفته او، تنها قیمت برای شرکت‌های تولیدکننده و مونتاژکننده داخلی تغییر کرده است. وی در این باره توضیح داد سازمان امور مالیاتی موظف است تا آخر دی‌ماه هر سال، قیمت خودروهای تولیدی یا مونتاژ داخل را دریافت و براساس یک جدول هزینه‌های مالیاتی را برای سال بعد ابلاغ کند. اما سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور درباره هزینه تعویض پلاک گفت امسال قانون‌گذار یکسان‌سازی کرده است. به‌گفته او، اکنون هزینه تعویض پلاک، نقل‌وانتقال و صدور کارت سند برای کلیه خودروها یکسان و معادل ۳۷۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. در واقع حدود ۱۵۰هزارتومان به‌عنوان عوارض، حدود ۱۰۰ هزار تومان بابت پلاک و ۵۰ هزار تومان نیز برای تعرفه کارت خودرو دریافت می‌شود. وی درباره مالیات نقل‌وانتقال نیز افزود پلیس راهور مکلف است پرداخت این مالیات را قبل از انجام نقل‌وانتقال خودرو کنترل کند. مالیات دریافت‌شده نیز به خزانه دولت واریز می‌شود. در این رابطه سرهنگ محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور، در فروردین ۱۴۰۱ گفت با روش جدید پرداخت مالیات انتقال خودرو در مراکز تعویض پلاک، هزینه‌های متقاضیان حین نقل‌وانتقال خودرو، بیش‌از ۵۰ درصد کاهش یافته است. سرهنگ محمدی تاکید کرد ارقام دریافتی برای مالیات انتقال خودرو، دیون دولتی هستند و منافعی برای پلیس ندارند.

رشد ۶۹ درصدی وصولی مالیات نقل‌وانتقال خودرو نسبت به چهارماهه اول سال گذشته
بنابراعلام سازمان امور مالیاتی کشور وصولی مالیات نقل‌وانتقال خودرو در چهار ماهه اول امسال نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته، ۶۹درصد رشد داشته است. در این باره چند روز قبل رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور از رشد قابل‌توجه وصولی مالیات نقل‌وانتقال خودرو پس از راه‌اندازی سامانه هوشمند مالیات نقل‌وانتقال خودرو خبر داد و گفت: «وصولی مالیات نقل‌وانتقال خودرو در چهارماهه اول امسال نسبت به چهارماهه سال گذشته، ۶۹درصد رشد داشته است.»
داود منظور با بیان اینکه پس از راه‌‏اندازی سامانه مالیات نقل‌وانتقال خودرو در اوایل سال جاری، فرارهای مالیاتی این بخش به شدت کاهش یافته و شاهد رشد دریافت مالیات‌ها در این بخش هستیم، افزود: «وصولی مالیات نقل‌وانتقال خودرو در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶هزار میلیارد ریال بوده که پس از راه‌اندازی سامانه مالیات نقل‌وانتقال خودرو، طی چهارماهه اول امسال، حدود ۱۸هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال مالیات از نقل‌وانتقالات خودرو در کشور وصول شده که نشان می‌دهد، اجرای این طرح باتوجه به اینکه تغییر چندانی در وضعیت بازار نقل‌وانتقال خودرو صورت نگرفته، به میزان قابل‌توجهی در کاهش فرارهای مالیاتی در این بخش موثر بوده است.» رئیس‌کل سازمان امورمالیاتی کشور کاهش هزینه‌های شهروندان، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی مردم و تعادل در بازار خودرو را از دیگر مزیت‌های مهم ایجاد سامانه هوشمند مالیات‌بر نقل‌وانتقال خودرو برشمرد. وی با بیان اینکه هم‌اکنون پرداخت مالیات نقل‌وانتقال خودرو پیش از انجام فرآیند تعویض پلاک انجام می‌شود، افزود: «مالیات نقل‌وانتقال خودرو از هفتم فروردین سال جاری به صورت آنلاین دریافت می‌شود، برهمین اساس یک‌درصد از ارزش خودروهای داخلی و 2درصد از ارزش خودروهای وارداتی تحت‌عنوان مالیات دریافت خواهد شد.
افرادی که می‌خواهند برای تعویض پلاک نوبت بگیرند، باید به سامانه نوبت‌دهی مراجعه کنند.» داود منظور با تاکید بر اینکه سامانه مالیات‌بر نقل‌وانتقال خودرو در اجرای ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده راه‌اندازی شده است، گفت: «شهروندان می‌توانند به صورت هوشمند و بدون مراجعه به بانک‌ها و به صورت آنلاین، مالیات نقل‌وانتقال خودرو را از طریق سامانه‌های «my.tax.gov.ir» یا «cartransfer.tax.gov.ir» پرداخت کنند.» وی همچنین یادآور شد: «امکان استعلام بدهی مالیات نقل‌وانتقال خودرو و پرداخت آن قبل از دریافت نوبت نقل‌وانتقال، با مراجعه به سامانه مالیات‌بر نقل‌وانتقال خودرو (cartransfer.tax.gov.ir) امکان‌پذیر است.» در این زمینه چندی قبل معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امورمالیاتی کشور با تاکید بر اینکه امکان پرداخت مالیات نقل‌وانتقال خودرو از طریق سایر سامانه‌ها یا اپلیکیشن‌‏ها نیز فراهم است، گفت: «برخی از مؤدیان، از طریق نرم‌افزارهای کاربردی یا اپلیکیشن‌های موجود اقدام به پرداخت می‌کنند اما به دلیل برخط نبودن و همچنین نبود قابلیت وصول آنی مالیات، سبب ایجاد نارضایتی برای مؤدیان به‌دلیل انجام نشدن فرآیند تعویض پلاک در زمان مقرر شده است.» افشین خدامرادی با بیان اینکه سازمان امورمالیاتی کشور در قبال مشکلات و پیامدهای عملیات مالیات نقل‌وانتقال خودرو توسط نرم‌افزارهای تولیدشده در خارج از سازمان پاسخگو نخواهد بود، تاکید کرد: «مؤدیان مالیاتی برای آشنایی بیشتر و استفاده صحیح از سامانه مالیات نقل‌وانتقال خودرو، حتما نسخه راهنمای این سامانه را مطالعه کنند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =