رنو داستر

این روزها اگر قصد خرید یک شاسی‌بلند یا کراس‌اوور ارزان‌قیمت خارجی را با حداکثر 10 سال سن دارید که چندان هم قدیمی و از پا افتاده نباشد، باید گفت قیمت از حدود 600 میلیون‌تومان آغاز می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها اگر قصد خرید یک شاسی‌بلند یا کراس‌اوور ارزان‌قیمت خارجی را با حداکثر 10 سال سن دارید که چندان هم قدیمی و از پا افتاده نباشد، باید گفت قیمت از حدود 600 میلیون‌تومان آغاز می‌شود. البته این محدوده قیمتی تا حدودی در انحصار رنو داستر بوده و اگر بخواهید گزینه‌های بیشتری را برای انتخاب داشته باشید باید به‌محدوده قیمتی بالای 700 میلیون‌تومان مراجعه کنید. امروز قصد داریم یکی از مدل‌های بالای 700 میلیون‌تومانی رنو داستر را به‌عنوان ارزان‌قیمت‌ترین کراس‌اوور موجود در بازار کشور، با یک رقیب هم‌قیمت مقایسه کنیم.
داستری که در این بازه قیمتی می‌توان خریداری کرد مدل 2016 بوده و از نوع دیفرانسیل‌جلو است. رقیبی هم که باید با این کراس‌اوور کوچک فرانسوی رقابت کند، یک شاسی‌بلند کامپکت از کره‌جنوبی به‌نام سانگ‌یانگ اکتیون است. سانگ‌یانگ در ایران بیشتر با مدل تیوولی به‌شهرت رسیده؛ اما اکتیون یکی از مدل‌های قدیمی‌تر این خودروساز بوده که به‌سال 2012 یعنی 10 سال پیش تعلق دارد.

کره‌ای ناکام یا فرانسوی موفق؟
با وجود این‌که کره‌ای‌ها در یکی - دو دهه گذشته پیشرفت‌های چشم‌گیری در صنعت‌خودرو داشتند و اکنون به‌قله‌های موفقیت درسطح جهانی رسیده‌اند، اما این وضعیت شامل حال تمام خودروسازان کره‌جنوبی نمی‌شود.
با وجود موفقیت برندهایی همچون هیوندای، کیا و در سال‌های اخیر جنسیس در بازار جهانی و تبدیل شدن به‌رقبای گردن‌کلفت برای خودروهای هم‌قیمت خود، اما سانگ‌یانگ هرگز نتوانسته به‌موفقیت هموطنان خود برسد و هنوز هم نمی‌توان آن را یک برند در سطح جهانی نامید. سانگ‌یانگ تمرکز اصلی خود را روی ساخت کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها معطوف کرده و یکی از مدل‌های چندسال اخیر آن اکتیون نام دارد. اکتیون برای نخستین‌بار در اواسط دهه 2000 میلادی در کلاس شاسی‌بلندهای سایز کامپکت معرفی و عرضه شد. طراحی بسیار زشت نخستین ویژگی این شاسی‌بلند بوده که با شنیدن نامش به‌ذهنمان خطور می‌کند. با این‌که اکتیون از موتور و سیستم برقی مرسدس‌بنز بهره می‌برد اما هیچ‌یک از محصولات روز آن خودروساز آلمانی نبودند. برنامه تولید اکتیون تا دهه 2010 میلادی در کشورهای مختلف ادامه داشت و یک بار هم دستخوش فیس‌لیفت قرار گرفت؛ اما درنهایت از فهرست محصولات سانگ‌یانگ خط خورد. برخلاف اکتیون، داستر یک محصول جهانی بوده که برنامه تولید منظمی داشته و استقبال از آن در نقاط مختلف دنیا خوب است.
داستر بیشتر به‌عنوان محصولی از برند رومانیایی داچیا شناخته می‌شود. این برند یکی از برندهای تحت مالکیت رنو است؛ اما با این حال توسط خود رنو نیز در برخی کشورها عرضه می‌شود. داستر برای نخستین‌بار در سال 2010 به‌عنوان یک کراس‌اوور سایز کوچک تولید شد و نسل دوم آن از سال 2017 عرضه می‌شود.
جالب است بدانید اکتیون و داستر هر دو نسخه پیکاپ هم دارند؛ اما فقط مدل اصلی‌شان در بازار کشورمان به‌فروش رسیده است. در طول یک دهه گذشته شاهد عرضه نسخه قبل و بعد از فیس‌لیفت اکتیون در ایران بودیم. داستر نیز فقط در نسل اول در بازار کشورمان حضور یافت که در دو نسخه چهارچرخ‌محرک و دیفرانسیل‌جلو قابل سفارش بود. باید اعتراف کرد نسل اول داستر هم همچون نسخه پیش از فیس‌لیفت اکتیون خودرو زشتی است.

مقایسه رنو داستر با سانگ‌یانگ اکتیون کارکرده در محدوده 750 میلیون‌تومان

مقایسه رنو داستر با سانگ‌یانگ اکتیون کارکرده در محدوده 750 میلیون‌تومان

یکی زشت، دیگری زشت‌تر!
وقتی از خودروهای زشت بازار سخن به‌میان می‌آید، تصاویر مدل‌های قدیمی‌تر سانگ‌یانگ در کشور در ذهنمان نقش می‌بندد. با وجود این‌که محصولات جدید سانگ‌یانگ اکنون طراحی‌های زیبا و جذابی دارند، اما این خودروساز کره‌ای در گذشته به‌عرضه‌کننده خودروهای زشت معروف بود. اکتیون نیز از این قاعده مستثنا نبوده و نه‌تنها یکی از زشت‌ترین‌های سانگ‌یانگ بلکه یکی از زشت‌ترین خودروهای موجود در ایران و حتی در جهان است. اکتیون در نمای عقب، نمای جانبی و به‌خصوص در نمای جلو به‌زشتی هرچه‌تمام‌تر طراحی شده و معلوم نیست تیم طراحی، مهندسی و حتی مدیران سانگ‌یانگ در زمان ساخت اکتیون به‌چه‌فکر می‌کردند. البته در بخش کابین خبری از آن طراحی زشت و نامتعارف نمای بیرون خودرو نبوده و باید گفت داشبورد و دیگر بخش‌ها نه‌ زیبا و نه زشت، بلکه معمولی هستند که اکنون دیگر حسابی قدیمی شده است. تنها اقدام مثبت سانگ‌یانگ در زمان فیس‌لیفت اکتیون بهتر شدن طراحی نمای جلو خودرو است که این موضوع شامل حال اکتیون مورد بحث ما که نمونه قبل از فیس‌لیفت است، نمی‌شود. در مقابل شاید زشتی داستر به‌وخامت اکتیون نباشد؛ اما واقعا یکی از خودروهای زشتی است که در یک دهه اخیر تولید شده و زشتی داستر هم به‌طور کامل در نسل دوم برطرف شده و جای آن را یک طراحی زیبا و جذاب گرفته است. اما بسته بودن واردات خودرو به‌کشور هنوز به‌ما اجازه رویت داستر جدید را نداده است. داستر هم در بخش کابین حرف خاصی برای گفتن ندارد و طراحی‌اش ساده و کاملا معمولی است. تنها برتری اکتیون نسبت به‌داستر در این بخش را می‌توان فضای جادارتر کابین برای سرنشینان دانست.

مقایسه رنو داستر با سانگ‌یانگ اکتیون کارکرده در محدوده 750 میلیون‌تومان

قحطی آپشن
اگر با بودجه 700 میلیون‌تومانی در تردید خرید داستر یا اکتیون هستید، این موضوع را به‌خود یادآوری کنید که هر دو خودرو در پایین‌ترین بازه قیمتی ممکن در کلاس شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها قرار دارند و این یعنی هیچ انتظاری از سطح امکانات رفاهی نباید داشته باشید. داستر با امکانات حداقلی همچون رینگ آلومینیومی، کروزکنترل، کنترل کشش و پایداری، کامپیوتر سفری، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز عقب کاسه‌ای، دی‌لایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ جلو هالوژن، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی هیدرولیکی با تنظیم موقعیت دو حالته، سیستم صوتی مجهز به‌هندزفری و کنترل از پشت فرمان، نویگیشن، دوربین عقب، قابلیت پشتیبانی از USB و MP3، بلوتوث، ایربگ‌ها 2 عدد، سیستم تهویه‌دستی، صندلی‌ راننده شش‌حالته دستی، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه با 3 پشت‌سری، ایزوفیکس صندلی، تنظیم ارتفاع کمربندهای جلو، آینه جانبی با تنظیم برقی و ... موجود بوده و اکتیون نیز با امکانات محدودی همچون کروزکنترل، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل پایداری، سیستم ضد واژگونی، سنسور عقب، سنسور باران، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ جلو هالوژن، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی هیدرولیکی با تنظیم موقعیت 2 حالته، دکمه‌های کنترلی و دکمه تعویض دنده، سیستم صوتی مجهز به 6 اسپیکر و هندزفری، مانیتور 7 اینچی، نویگیشن، دوربین عقب، قابلیت پشتیبانی از DVD، بلوتوث، ایربگ‌ها 4 عدد، سیستم تهویه‌اتوماتیک با کنترل رطوبت، صندلی‌ راننده 8 حالته برقی، صندلی سرنشین جلو 4 حالته برقی، صندلی عقب تاشو، گرمکن صندلی جلو، روکش‌صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف، شیشه دودی، شیشه بالابر آنتی‌ترپ راننده و ... عرضه شده است.

اکتیون بهتر است یا داستر؟
در بخش فنی داستر و اکتیون هر دو به‌موتورهای بنزینی 4 سیلندر مجهز هستند که به‌صورت تنفس‌طبیعی کار می‌کنند. با این تفاوت که موتور سانگ‌یانگ 0.3 لیتر حجم بیشتر داشته و در نتیجه 15 اسب‌بخار قدرت و 19 نیوتون‌متر گشتاور بیشتر نسبت به‌رقیب فرانسوی‌اش تولید می‌کند. گیربکس هر دو خودرو نیز اتوماتیک بوده اما تعداد دنده‌های اکتیون با 2 اختلاف نسبت به‌داستر بیشتر، وجه تمایز دیگری میان این دو خودرو است. اما از همه این‌ها مهم‌تر، شاسی خودرو است. اکتیون دارای شاسی مستقل و سیستم چهارچرخ‌محرک بوده که امکان رانندگی خارج جاده‌ای را برای راننده فراهم می‌کند؛ اما داستر از شاسی یکپارچه و سیستم دیفرانسیل‌جلو بهره می‌برد که بهتر است فقط در مسیرهای آسفالته و جاده‌ای مورد استفاده قرار گیرد. اختلاف میان مصرف سوخت دو خودرو بسیار زیاد بوده و داستر با 3.1 لیتر مصرف بنزین کمتر نسبت به‌اکتیون پرمصرف، وضعیت بهتری دارد. شتاب داستر هم به‌لطف وزن کمتر 1.8 ثانیه سریع‌تر از اکتیون بوده و حداکثر سرعتش نیز 10 کیلومتر بر ساعت بیشتر است. علاوه‌بر تمام این موارد باید جدیدتر بودن خودرو، کارکرد پایین‌تر و آلایندگی کمتر را نیز به‌کارنامه داستر اضافه کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =