سوخت

این روزها هرچند تخصیص سوخت به ناوگان باری براساس پیمایش ازسوی مسئولان مورد قبول واقع شده، اما اجرای نه‌چندان مناسب و همچنین نبود نظارت کافی بر جایگاه‌های سوخت، این سازوکار را به چالش کشیده و موجب نارضایتی برخی رانندگان شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها هرچند تخصیص سوخت به ناوگان باری براساس پیمایش ازسوی مسئولان مورد قبول واقع شده، اما اجرای نه‌چندان مناسب و همچنین نبود نظارت کافی بر جایگاه‌های سوخت، این سازوکار را به چالش کشیده و موجب نارضایتی برخی رانندگان شده است. در این گزارش به بیان جزییات بیشتری در این باره می‌پردازیم.
۹۳درصد کالاهای کشور از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای جابه‌جا می‌شوند. حمل‌ونقل مساله‌ای مهم در زندگی روزمره هر جامعه‌ای است. حمل‌ونقل‌های درون‌شهری، حمل‌ونقل‌های جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی بخش قابل‌توجهی از نیازهای جامعه را پاسخ می‌دهند. اَشکال مختلف حمل‌ونقل در کنار سهولت در جابه‌جایی کالاها، ایجاد شغل برای حرفه‌های گوناگون را نیز به‌همراه دارند. اما رانندگان ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، همراه شب و روز جاده‌ها هستند. کامیون‌ها در سرمای زمستان از گردنه‌های پرپیچ‌وخم می‌گذرند تا چرخ صنعت حمل‌ونقل کشور بچرخد. این رانندگان شب‌های زیادی را در جاده‌ها بیدار می مانند تا بازار اقتصاد کشور به خواب نرود. درحال‌حاضر در کشور ۹۳درصد کالاها از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای جابه‌جا می‌شود که این نشان از اهمیت این شیوه حمل‌ونقلی و نقش استراتژیک آن در تامین کالاهای کشور دارد. در این زمینه معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: «برخی رانندگان نسبت‌به بعضی مسایل گلایه دارند. درحال‌حاضر حمل بار مانند روزهای معمول در سطح کشور و استان درحال انجام است و کاهشی در آمار سامانه صدور بارنامه دیده نمی‌شود.»
مشکل سوخت خودروهای سنگین در خراسان‌جنوبی
اما مدتی است که برخی رانندگان وسایل‌نقلیه گازوئیل‌سوز خراسان‌جنوبی می‌گویند در برخی ساعات شبانه‌روز یا امکان سوخت‌گیری ندارند یا بعضی جایگاه‌داران اعلام می‌کنند سهمیه سوخت به پایان رسیده است. این رانندگان می‌گویند باید ساعت‌ها منتظر بمانند تا جایگاه‌ها دوباره شارژ شوند. مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان‌جنوبی با اشاره به رشد غیرمتعارف و افزایش مصرف غیرواقعی نفت و گاز بخش حمل‌ونقل در مجاری عرضه خراسان‌جنوبی گفت: «این رشد غیرمتعارف مصرف متاثر از افزایش قاچاق و توزیع خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی است.» قربانعلی مردانی افزود: «در این زمینه شرکت با هماهنگی مقامات محلی و سایر متولیان استانی در راستای مدیریت مصرف فرآورده در جایگاه‌های عرضه سوخت تدابیر ویژه‌ای را در نظر گرفته است.» مردانی ادامه ‌داد: «در این زمینه باتوجه به امکان سوخت‌گیری سه‌مرحله‌ای در ۲۴ ساعت و فعالیت شبانه‌روزی سایر جایگاه‌ها، مشکلی برای تامین سوخت این ناوگان وجود نخواهد داشت.» وی افزود: «سهمیه سوخت هر جایگاه براساس میانگین مصرف واقعی و متاثر از میزان تردد ناوگان در جاده‌های مواصلاتی و با احتساب آمار تردد اخذشده از سازمان راهداری تعیین می‌شود.» مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: «مصرف بخش حمل‌ونقل خراسان‌جنوبی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته بیش‌از ۹ درصد رشد داشته، درحالی‌که متوسط رشد مصرف کشوری ۵ درصد است.»
کمبود سوخت قابل‌توجه در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای
دبیر کانون‌های انجمن صنفی کامیون‌داران کشور ضمن انتقاد از مبنای محاسبه سوخت تخصیص‌یافته به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از مشکل کمبود سوخت برای بخش قابل‌توجهی از این ناوگان خبر داد. احمد کریمی به معضل تامین و کمبود سوخت موردنیاز کامیون‌داران براساس کارت سوخت ناوگان فعال در این بخش اشاره و اظهار کرد: «این مشکل میان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان راهداری است که هنوز برطرف نشده، طبق گفته شرکت پخش، میزان سوخت اختصاص‌یافته به ناوگان براساس میزان پیمایشی است که سازمان راهداری در سامانه اعلام کرده، سازمان راهداری نیز صحت میزان پیمایش و کیلومترهای درج‌شده در سامانه را تایید می‌کند.» وی با بیان اینکه بر میزان پیمایش و کیلومترهای درج‌شده در سامانه سازمان راهداری اشکالاتی وارد است، افزود: «برای تعیین میزان پیمایش و اختصاص سوخت، کوتاه‌ترین مسیر و مسافت مبنا قرار می‌گیرد. این نحوه محاسبه مسافت، به رانندگان خسارت وارد کرده است. ضمن اینکه در مواردی هرچند کارکرد خودروها در سامانه سوخت قرار گرفته و میزان سوخت تخصیصی هم بالاتر بوده، اما از طرف شرکت نفت، سوخت کمتری در کارت سوخت ناوگان شارژ شده است.» دبیر کانون‌های انجمن صنفی کامیون‌داران کشور با اشاره به اینکه مشکل تامین سوخت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ارتباطی با بحث قاچاق سوخت ندارد، تصریح کرد: «هرگونه قاچاق موجب وارد شدن خسارت به منافع ملی است و به شدت مخالف آن هستیم. اما موضوع قاچاق سوخت و مبارزه با آن، نباید تامین سوخت ناوگان جاده‌ای را تحت‌شعاع قرار دهد. کارکرد ناوگانی که فعال است؛ برای حوزه حمل‌ونقل مشخص بوده بنابراین این ناوگان نیازمند تامین سوخت است پس نباید با مشکل کمبود سوخت مواجه شود. اما متاسفانه این چالش، بخش قابل‌توجهی از ناوگان حمل‌ بار کشور را درگیر کرده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =