رالی یونان

رالی یونان، دور ماقبل آخر مسابقات رالی جهانی و مرحله نهایی WRC نوجوانان، به‌شمار می‌رود. این رقابت شهرت خود را به عنوان مسابقه‌ای بسیار سخت و دیدنی حفظ کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،رالی یونان، دور ماقبل آخر مسابقات رالی جهانی و مرحله نهایی WRC نوجوانان، به‌شمار می‌رود. این رقابت شهرت خود را به عنوان مسابقه‌ای بسیار سخت و دیدنی حفظ کرده است. در این مسابقه از بالا و پایین رفتن راننده‌ها در رتبه‌بندی و اشتباه‌های مکانیکی که در آن قابلیت اطمینان تایرها به چالش کشیده می‌شود، به عنوان تماشاچی لذت می‌بریم. در چند دوره اخیر غالبا در سری WRC1 خودروهای هیوندای سکوی سه‌گانه را به‌خود اختصاص ‌داده‌اند (به ترتیب تیری نوویل، اوت تاناک و دنی سوردو)، در حالی که در بخش جوانان یا FIA Junior WRC، یکی دیگر از قهرمانان توانایی‌های تک لاستیک عرضه‌شده توسط پیرلی را به رخ کشیده است. روبرت ویروس استونیایی نیز برنده این فصل به حساب می‌آید. پیروزی در خاک یونان با سبقت گرفتن از سام پاجاری، قهرمان قبلی در آستانه نهایی مسابقه و همچنین جان آرمسترانگ، به دست آمد.
چالش‌هایی فراتر از مسیر دشوار
سنگ‌های پراکنده در مسیرها به ویژه در بخش دوم، بیشترین خطر را برای سلامت خودروها و تایرها ایجاد کرد. این شرایط به ویژه در روز شنبه به‌عنوان طولانی‌ترین مرحله مسابقه، که آفتاب سوزان نیز شرایط را سخت‌تر کرده بود، کاملا حس شد. گرما و سطوح متنوع باعث شدند در صبح به رانندگان توصیه ‌شود تایرهای ترکیبی بین سخت و نرم را انتخاب کنند. البته روز جمعه، علاوه‌بر تخته سنگ‌ها، بزرگ‌ترین چالش برای رانندگانی که ابتدا بودند، وجود گردوغبار و سنگ‌ریزه سطوح بود که موجب لغزندگی و چسبندگی کمی می‌شد، اما برای کسانی که به عنوان نفرات میانی وارد مسیر شدند، به تدریج شرایط بهتر شد. مسیرهای کوتاه اما پراز دست‌انداز و پرپیچ‌وخم یکشنبه در کنار شرایط روزهای قبل باعث شد با پیشنهاد یک انتخاب تایر ترکیبی برای رانندگانی که اولین بار به میدان آمدند، شرایط تسهیل شود.
انتخاب حساس تایر
بر خلاف رالی‌های قبل که در آنها اولین انتخاب، تایرهای نرم بود (Scorpion Soft در آن مسابقات) اما در رالی یونان، استراتژی انتخاب تایر رانندگان، تنوع مدل‌ها بود و همگی سعی داشتند حداکثر استفاده را از انواع مختلفی که در اختیارشان قرار داشت، ببرند. بنابراین، در تلاش برای یافتن تعادل بین قدرت و استقامت ارائه‌شده توسط اسکورپیون نوع سخت (Scorpion Hard Prime) و چسبندگی بیشتر تایرهای نرم به‌ویژه برای خودروهای سبک، فضا به Scorpion Soft نیز داده شد. باز کردن راه در آشفته‌ترین جاده‌های شنی یونان توسط تایرهای سخت قطعا بهتر انجام می‌شد. درواقع این تایرها برای شرایط یونان مناسب‌ترین بودند، زیرا می‌توانستند بیشترین قابلیت اطمینان را حتی در کثیف‌ترین سطوح و همچنین سطوح با سنگ‌های پراکنده تضمین کنند.
ترنسیو تستونی، مدیر بخش رالی پیرلی گفت: «اگرچه هنوز یک مسابقه دیگر روی سطوح خاکی باقی مانده است، اما به جرات می‌توان گفت این سخت‌ترین رالی در دو فصل اخیر بود البته نشانه‌های سایش روی آج‌ها و آثار برخورد سنگ‌ها به دیواره تایرها نشانگر این موضوع هستند. در نیوزلند هم مسابقه چالش‌برانگیز دیگری خواهیم داشت، اما فکر می‌کنم قابل‌مقایسه با رالی یونان نیست. در طول فصل چیزهای زیادی یاد گرفتیم که با انتقال این موارد به تیم پشتیبانی فنی از آنها به خوبی استفاده خواهیم کرد، اما می‌توانم بگویم تایرهای سخت و نرم برای رانندگانی که کاملا به آنها متکی هستند، قابلیت اطمینان خود را نشان داده‌اند. با مسابقات مداوم چالش‌برانگیز و تماشایی مانند مسابقات این فصل شاهد این اطمینان بودیم. به رابرت ویروز تبریک می‌گویم، او با شایستگی در آخرین مسابقه قهرمانی سکوی نوجوانان که مملو از جوانان بسیار بااستعداد بود، به برتری رسید، ما خوشحالیم که از آنها حمایت می‌کنیم، البته همیشه این حمایت برای تازه‌واردان به رالی وجود داشته است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =