سید حسن مرتضوی، مدیر عامل شرکت زامیاد

ارتقای سطح کیفی، افزایش هم‌زمان سبد محصولات، گام گذاشتن در بازار محصولات مسافری و رسیدن به تولید ۵۰هزار خودرو در پایان سال از دیگر برنامه‌های زامیاد در سال جاری هستند.

صنعت خودرو در سال‌های اخیر و با وجود تحریم‌ها دوران سختی را سپری کرده و این روند بر تولید و فروش خودروسازان به‌خصوص تجاری‌سازان تاثیر بسیاری گذاشته و وضعیت آن‌ها را نوسانی کرده است. با این حال یکی از شرکت‌هایی که به‌رغم تحریم‌ها دارای نوسان کمتری بوده و طی سال‌های اخیر روند تولید خود را در سطح مشخصی حفظ کرده، شرکت زامیاد است. این شرکت با تکیه‌بر توان خود و با مدیریت صحیح سعی کرده در دوران سخت تحریم‌ها، وضعیت تولید و فروش خود را حفظ کند.

بدین‌ترتیب در سال جاری به جهش شگفت‌انگیز در بخش تولید و فروش دست یافته و تا پایان مرداد ماه سال جاری و رشد ۳۳۰درصدی را به ثبت رسانده است. ضمن اینکه در ۵ماهه سال جاری تولید زامیاد با رشد ۲۰درصدی روبه‌رو شده، این در حالی است که اگر مشکلات مربوط به تامین برگه‌ اسقاط و افزایش ۱۰برابری قیمت این برگه‌ها نبود، بیش از ۴هزار وانت دیزلی زامیاد که درحال‌حاضر در انبارها دپو شده‌اند نیز به بازار عرضه شده بود.

رشد ۳۳۰درصدی فروش زامیاد در سال جاری

در همین زمینه سید حسن مرتضوی، مدیرعامل شرکت زامیاد به «دنیای‌ خودرو» گفت:«شرکت زامیاد در پنج‌ماهه سال جاری، توانست رشد فروش ۳۳۰درصدی فروش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را به ثبت برساند.»

وی در ادامه بیان کرد: «آمارها نشان‌دهنده این موضوع است که شرکت زامیاد در رشد فروش نقطه‌به‌نقطه نیز موفق عمل کرده است، به‌طوری‌که میزان تولید این شرکت در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، روند افزایشی داشته است.»

وی با اشاره به آمار تولید این شرکت در ماه‌های اخیر اظهار کرد: «آمارهای اعلام‌شده فروش پنج‌ماهه این خودروساز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از آن دارد که زامیاد در پنج‌ماه ابتدایی سال جاری توانسته است ۱۷ هزار و ۶۷۸ دستگاه از انواع محصولات خود را به فروش برساند.»

هدف تولید ۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو تا پایان سال

مدیرعامل زامیاد افزایش تولید و اجرای برنامه توسعه محصول از طریق طراحی و ساخت خودروهای جدید با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را از برنامه‌های شرکت زامیاد در شش ماهه دوم سال جاری دانست و گفت: «ارتقای سطح کیفی، افزایش هم‌زمان سبد محصولات، گام گذاشتن در بازار محصولات مسافری و رسیدن به تولید ۵۰هزار خودرو در پایان سال از دیگر برنامه‌های زامیاد در سال جاری هستند.»

مرتضوی با تاکیدبر اینکه شرکت زامیاد به منظور افزایش رضایت‌مندی مشتریان، توجه ویژه‌ای به سطح کیفی محصولات و حفظ و ارتقای تیراژ تولید دارد، تصریح کرد: «بخشی از برنامه‌های مرتبط با ارتقای کیفی محصولات در زامیاد شامل تجهیز سالن رنگ، نوسازی فیکسچر، پروژه موتور یورو۵ و... می‌شود.»

مقایسه آمار فروش این خودروساز در مقایسه با سال گذشته نشان از آن دارد در پنج‌ماه مشابه سال ۱۴۰۰ فروش این خودروسازی در مقایسه با سال گذشته ۳۳۰درصد رشد داشته است.

مدیرعامل زامیاد تاکید کرد: «در پنج‌ماه سال گذشته فروش محصولات زامیاد به ۴هزار و ۱۰۷ دستگاه رسیده بود.»

افزایش ۲۰درصدی تیراژ تولید زامیاد در پنج‌ماه ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت زامیاد در ادامه یادآور شد: «این شرکت همچنین توانست با اجرای برنامه جامع خود در تمای حوزه‌ها به‌خصوص تامین، تولید، مهندسی، کیفیت و فروش و با کمترین انحراف از برنامه در پنج‌ماهه سال جاری تعداد ۱۵هزار و ۷۴۱ دستگاه انواع خودرو تجاری سبک شامل وانت زامیاد تک و دوگانه‌سوز، کامیونت پادراپلاس تک و دوگانه‌سوز و پیکاپ دوکابین کارون را تولید و عرضه کند که رشد ۲۰درصدی نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته داشته است. افزایش بیش‌از ۲۰ درصدی تیراژ تولید شرکت زامیاد در پنج ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته در شرایطی به دست آمده که صنعت خودرو کشور به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه شرایط سختی را سپری می‌کند.»

مدیرعامل شرکت زامیاد با بیان اینکه این شرکت از ابتدای سال جاری با ظرفیت کامل نیروی انسانی متخصص و تلاشگر خود به فعالیت پرداخت و توانست در کنار رشد افزایش تولید خودروهای تجاری سبک خود، در این مدت کوتاه چهار ماهه، دو ستاره کیفی برای محصول وانت زامیاد را کسب کند تصریح کرد: «این مهم موجب شد شرکت زامیاد در کنار تمام تلاش‌ خود برای عرضه انواع محصول مطابق با نیاز مشتریان، سهم فروش خود در بازار تقاضا را به بیش از ۳۳۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد.»

اهمیت تولید وانت‌های دیزلی نیسان

مدیرعامل این خودروسازی درخصوص حذف وانت‌های دیزلی از چرخه تولید زامیاد اعلام کرد: «وانت دیزلی یکسری ویژگی‌ها دارد و به‌دلیل این مزایا صلاح نیست این خودرو را حذف کنیم. مهم‌ترین مزیت وانت دیزلی، مصرف سوخت کمتر و طول عمر بیشتر موتور آن نسبت به مدل‌های بنزینی است.»

وی در ادامه افزود: «البته به‌دنبال ارائه مدل‌های جدید نیسان وانت روی پلت‌فرم همین خودرو هستیم و سعی‌مان این است افزایش قیمت چندانی بر آن اعمال نکنیم. مدل‌های دیزلی وانت نیسان حدود ۱۵ تا ۲۰درصد از کل تولید زامیاد را تشکیل می‌دهند و محصولات اصلی ما مدل‌های بنزینی و گازسوز این خودرو هستند.»

برنامه‌های زامیاد در مسیر توسعه سبد محصولات

توسعه سبد محصول مبحثی است که با استراتژی جدید شرکت طی سال جاری با جدیت دنبال می‌شود. مدیرعامل شرکت زامیاد در این خصوص اظهار کرد: «شرکت زامیاد با اجرای برنامه جامع خود در حوزه‌های تولید، مهندسی و فروش توانست با کمترین انحراف از برنامه در ۱۵۵ روز نخست سال جاری تعداد ۱۵هزار و ۹۵۲ دستگاه در مجموع انواع خودرو تجاری سبک را تولید و عرضه کند به‌گونه‌ای که سهم عمده تولید و عرضه وانت با بیشترین درصد داخلی‌سازی در گروه خودروسازی سایپا و به تبع آن صنعت خودروسازی تجاری کشور را به خود اختصاص دهد.»

وی افزود: «شرکت زامیاد با هدف توسعه سبد محصول خود منطبق‌بر نیاز بازار تقاضا و همچنین افزایش میزان رضایت مشتریان خود پروژه‌های متعددی را در دست اقدام دارد که ازجمله‌ آن‌ها می‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه چهارجانبه تولید پلت‌فرم آفرود داخلی در کنار تولید و عرضه جدیدترین محصول این شرکت »وانت کارون» اشاره کرد.»

۴هزار دستگاه وانت نیسان دیزلی در انتظار ورود

افزایش تولید و فروش زامیاد درسال جاری در شرایطی اتفاق افتاده که چهارهزار دستگاه وانت نیسان دیزلی در انبار زامیاد دپو شده‌اند و پلیس راهور ناجا از شماره‌گذاری این خودروها امتناع می‌کند. این در حالی است که مشکل اصلی عدم شماره‌گذاری وانت‌های نیسان به تامین برگه اسقاط ربط داده می‌شود.

مدیرعامل زامیاد در این خصوص اعلام کرد:‌ «درحال‌حاضر تقریبا چهارهزار دستگاه وانت نیسان دیزلی (مدل ۸/ ۳ تنی یورو۵) را به اجبار در پارکینگ شرکت دپو کرده‌ایم که دلیل آن عدم شماره‌گذاری توسط پلیس راهور ناجاست. این خودروها از سال ۹۹ به بعد در انبارهای ما دپو شده‌اند و با وجود اینکه در این مورد بارها درخواست مساعدت از پلیس داشته‌ایم و حتی مصوبه‌ای هم از مراجع ذی‌صلاح در این مورد ارائه کرده‌ایم اما متاسفانه پلیس همچنان وانت‌نیسان‌های دیزلی ما را شماره نمی‌کند.»

وی اظهار کرد: «از مسئولان خواستیم برای اجرای این قانون مدتی به ما تنفس بدهند. اتفاقا درخواست ما موردقبول قرار گرفت و مصوبه‌ای هم در این مورد صادر شد.»

وی افزود: «براساس مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، ارائه گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری وانت نیسان دیزلی تا یک‌سال معلق می‌شود و زامیاد پس از یک‌سال باید نسبت به ارائه گواهی مربوطه اقدام کند. درواقع طبق این مصوبه، ۴هزار دستگاه وانت‌نیسان دیزلی دپویی زامیاد باید شماره شوند، اما پلیس موافقت نمی‌کند.»

رشد ۱۰برابری قیمت برگه اسقاط برای وانت‌ها

وی در ادامه بیان کرد: «براساس اعلام پلیس برای شماره‌گذاری هر خودرو ازجمله وانت‌نیسان‌های زامیاد به مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست نیاز دارد و تا این مجوز را دریافت نکند، نیسان‌های دیزلی را شماره نخواهد کرد. درواقع تا برگه اسقاط ارائه ندهیم، چهار هزار وانـــــت دیزلی دپویی زامیاد شماره نمی‌شوند، مگر اینکه پلیــــس طبق مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید عمل کند.»

مرتضوی درخصوص اینکه چه مشکلاتی در حوزه تامین برگه اسقاط وجود دارد، گفت: «مشکل ما اینجاست که پیش‌از هرچیز برگه اسقاط بسیار کمیاب بوده، دوم‌آنکه قیمت آن طی شش ماه گذشته چند برابر شده است. سال گذشته هر برگه اسقاط را سه میلیون تومان می‌خریدیم، اما شب عید قیمت آن به هفت میلیون تومان رسید. حالا هم قیمت هر برگه اسقاط برای وانت نیسان دیزلی به حدود ۳۰ میلیون تومان رسیده است.»

تحمیل گرانی برگه‌ اسقاط بر دوش مصرف‌کننده

مرتضوی با بیان اینکه مشکلی برای اجرای قانون نداریم، اما مساله اینجاست در افزایش قیمت دستمان بسته است، تاکید کرد: «مشتریان وانت نیسان از قشر ضعیف و زحمت‌کش جامعه هستند، بنابراین زامیاد در افزایش قیمت این خودرو مجبور است بسیار محتاط عمل کند. در واقع ازآنجاکه هزینه مربوط به برگه اسقاط را مشتری باید بپردازد، نمی‌توانیم در افزایش قیمت به اصطلاح باز عمل کنیم.»

وی افزود: «پارسال که برگه اسقاط سه میلیون تومان بود، برای افزایش قیمت تردید داشتیم، چون مشتریان به همین میزان هم حساس بودند، چه برسد به حالا که قیمت برگه اسقاط به ۳۰میلیون تومان رسیده است.»

مدیرعامل زامیاد تصریح کرد:‌ «در نظر بگیرید وانت‌های دیزلی زامیاد درحال‌حاضر حدود ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارند، اگر ما هزینه برگه اسقاط را هم روی آن بکشیم، معنایش افزایش قیمت حدودا هشت‌درصدی است که برای مشتریان ما قابل‌پذیرش نیست. مشتری وانت نیسان، افزایش قیمت کمتر از اینها را هم برنمی‌تابد، بنابراین اگر زامیاد ۳۰ میلیون تومان روی قیمت بگذارد، موجب نارضایتی مشتریان و تحمیل فشار مضاعفی به آنها خواهد شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =