سمند

آیین پایان تولید خودرو سمند و پژو 405 و جایگزینی محصولاتی مانند خانواده دنا، خودرو تارا و سورن‌پلاس در سایت ایران‌خودرو تبریز، روز گذشته با حضور مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و عابدین خرم، استاندار آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،آیین پایان تولید خودرو سمند و پژو 405 و جایگزینی محصولاتی مانند خانواده دنا، خودرو تارا و سورن‌پلاس در سایت ایران‌خودرو تبریز، روز گذشته با حضور مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و عابدین خرم، استاندار آذربایجان‌شرقی برگزار شد. گفتنی است؛ تعداد خودروهای ناقص در سایت ایران‌خودرو تبریز نیز صفر شده و قرار است محصول جدید به‌صورت عبورمستقیم تولید شود.

برنامه تولید ۷۸هزار دستگاه خودرو در ایران‌خودرو تبریز
اصغر خوش‌فهم، مدیرعامل ایران‌خودرو تبریز در آیین پایان تولید خودرو سمند و پژو 405 با بیان این‌که قرار است محصول جدیدی را در این سایت تولید و عرضه کنیم، گفت: «میزان ظرفیت تولید سالانه این شرکت ۱۳۰هزار دستگاه در سال بوده که مستلزم تولید روزانه ۴۸۰ دستگاه خودرو است. اما برنامه امسال شرکت مادر برای سایت ایران‌خودرو تبریز ۷۸هزار دستگاه است.» وی افزود: «در راستای افزایش بهره‌وری اقداماتی انجام داده‌ایم که تولید ۱۹دستگاه خودرو را به ۲۳ دستگاه خودرو رسانده این و هدف‌گذاری ما تولید ۲۸‌دستگاه در ساعت است.» مدیرعامل ایران‌خودرو تبریز ادامه داد: «ما سال ۱۴۰۱ را با ۱۹هزار دستگاه خودرو ناقص آغاز کردیم، اما با تامین قطعات توانستیم این روند را تغییر دهیم.» وی تصریح کرد: «در خردادماه امسال و با توجه به میثاق‌نامه‌ای که با ایران‌خودرو امضا کردیم، به سمت تولید مستقیم رفتیم و باتوجه به دستورات دکتر خطیبی امروز دیگر خودرو ناقص نداریم.» وی تصریح کرد: «از ابتدای سال ۲۱هزار دستگاه خودرو تولید کردیم که نسبت به سال گذشته ۳۳درصد کاهش داشته‌ایم. این هم به‌دلیل مشکلات مربوط به کمبود قطعات بوده است. اما امروز همه خودروها تجاری شده است و ما دیگر خودرو ناقص نداریم.»

دو نتیجه مهم توقف تولید خودرو به‌صورت ناقص
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در این مراسم اظهار کرد: «امروز ما شاهد دو اتفاق بسیار مهم هستیم. نخست؛ خداحافظی همیشگی با دو محصولی که سال‌ها با آن‌ها خاطره داریم؛ یعنی خودرو ۴۰۵ و دیگری محصول سمند. اتفاق دوم نیز صفر شدن خودروهای ناقص در گروه صنعتی ایران‌خودرو است.» خطیبی افزود: «این دو اقدام برای ایران‌خودرو و اقتصاد ملی بسیار اهمیت دارد.» وی ادامه داد: «در سال‌های اخیر بیش از ۳میلیون دستگاه از خودروهای ۴۰۵ و سمند تولید شده که از این رقم بیش از ۲میلیون دستگاه ۴۰۵ و ۱.۵میلیون دستگاه مربوط به خودرو سمند است.» وی ادامه داد: «خروج این دو خودرو برای ایران‌خودرو چالش برانگیز خواهد بود، اما به دلیل افزایش کیفیت این دو خودرو را از رده تولید خارج کردیم.» مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو بیان کرد: «جایگزین این دو محصول خودروهای باکیفیت‌تر و بهتری مانند سورن، دنا، تارا و... خواهد بود.» وی با بیان این‌که دیروز مصادف با هشتمین ماه ورود من به ایران‌خودرو بود، اظهار کرد: «نخستین روزی که وارد مجموعه شدم، بیش‌از ۸۲هزار خودروناقص در شرکت وجود داشت، اما امروز این رقم صفر شده است.» خطیبی توضیح داد: «صرفه‌جویی صفر شدن تولید خودروهای ناقص ۷هزار میلیارد تومان بوده است و این اقدام ۲۵ درصد شاخص منفی کیفیت خودرو را کاهش داد.» وی همچنین بیان کرد: «از ابتدای خرداد امسال صددرصد تولید ایران‌خودرو مستقیم بوده است و در کنار آن خودروهای ناقص را هم تکمیل کردیم.» مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو افزود: «محصولاتی مانند چیپ‌ست‌ها نتوانست باعث توقف تولید ما شود، اما محصولی مانند رینگ و سینی فن که تماما داخلی است هم تولید ما را با وقفه مواجه کرد.» وی اظهار کرد: «اگر می‌خواهیم خودروساز شویم، باید تولید مستقیم را در دستور کار قرار دهیم و تیراژ را افزایش دهیم. همچنین باید گلوگاه‌های تولید را شناسایی کنیم. شناخت این گلوگاه‌ها تنها با تولید مستقیم امکان‌پذیر بوده است.»

اجرای فرامین هشت‌گانه رئیس‌جمهور در بخش خودرو
خطیبی همچنین بیان کرد: «از ابتدا که وارد ایران‌خودرو شدم، بحث افزایش تولید را در دستور کار قرار دادم و بر همین اساس؛ امسال ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو سبک و سنگین تولید و عرضه خواهیم کرد.» وی گفت: «امسال و تا ۹ مهر، ۳۰۳هزار دستگاه خودرو تولید کردیم، ۲۹۶هزار دستگاه خودرو فروختیم و تحویل خودروهایمان هم به ۲۹۸هزار دستگاه خودرو رسید.» مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو تصریح کرد: «گروه صنعتی ایران‌خودرو تمام مواردی را که رئیس‌جمهور خواسته بود، رسیدگی و اجرا کرده است. در همین راستا، گارانتی محصولات را به سه سال رساندیم. خودرو تارا برقی را تولید کردیم و در انتظار ایجاد ایستگاه‌های شارژ هستیم. این خودرو با یک بار شارژ ۳۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند و ۱۶۰ اسب بخار توان این خودرو است.» وی با بیان این که در مورد واگذاری سهام درون‌شرکتی هم همه اقدامات را انجام دادیم، اظهار کرد: «درخصوص کیفیت مورد انتظار مردم نیز با تولید مستقیم و اجرای 279 پروژه دارای شرایط خوبی هستیم.» خطیبی همچنین درباره صادرات گفت: «در بحث صادرات هم با روسیه و ونزوئلا مذاکرات انجام شده و به‌زودی تارا و خودرو کشنده آتامان در خیابان‌های‌ روسیه خواهند بود. محصول دنا و تارا را نیز به ونزوئلا عرضه خواهیم کرد.»

رونمایی از خودرو TF21 در هفته آینده
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا نیز بیان کرد: «در مورد عرضه خودرو در بورس کالا نیز اقدامات خوبی انجام شد. در بحث قیمت‌گذاری نیز در مورد هایما شرایط بسیار خوب است. با عرضه هایما در بورس کالا قیمت این محصول در بازار تا ۶۰میلیون تومان کاهش پیدا کرد.» وی تصریح کرد: «در بحث توسعه محصول هم خودرو ری‌را را در سطح جهانی داشته و امیدواریم از ابتدای سال ۱۴۰۲ بتوانیم آن را تولید کنیم. خودرو تی‌اف۲۱ را هم هفته آینده رونمایی خواهیم کرد.» خطیبی با بیان این‌که سایت تبریز باید روزانه تا ۴۰۰ دستگاه خودرو سورن تولید کند و همکاران ما در سایت تبریز باید برای این مهم آماده باشند، در پایان خاطرنشان کرد: «سمند تبلور باور ملی بود؛ باور این‌که ما می‌توانیم خودروساز شویم. سمند محصول ملی بود و سمند به ما گفت اگر تلاش کنیم می‌توانیم موفق شویم. ری‌را خروجی سمند است. سمند بود که باعث شد امروز ری‌را و تی‌اف‌۲۱ را بسازیم.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 0
    سمند خودروی ملی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =