خودروهای تجاری و زراعی

به‌رغم حضور یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای زراعی منطقه، در کشور اما باز هم شاهد هستیم که تامین نیاز بازار در زمینه تراکتور و کمباین و دیگر ماشین‌آلات کشاورزی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.

به گزارش «اخبار خودرو»،به‌رغم حضور یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای زراعی منطقه، در کشور اما باز هم شاهد هستیم که تامین نیاز بازار در زمینه تراکتور و کمباین و دیگر ماشین‌آلات کشاورزی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. طی سال‌های اخیر این سگمنت نیز مانند سایر بخش‌های خودروسازی کشور با مشکلاتی در زمینه تامین همراه بوده که در کنار افزایش قیمت عرضه را کاهش و تقاضا را بدون پاسخ گذاشته؛ این در حالی است که نارضایتی متقاضیان این بازار از مدل‌های موجود افزایش یافته است و نسبت‌به نبود مدل‌های رقابتی و ارزان‌ در بازار شکایت‌های بسیاری مطرح می‌شود. گفته می‌شود همچنان خریداران واقعی این خودروها سهم کمی از بازار دارند و همان اندک تولیدات داخلی هم به دست دلالان می‌افتد که بازار را با حاشیه‌های بسیاری همراه کرده است.
1.افزایش قیمت‌ها؛ ناشی از عدم مدیریت مناسب بازار

بازار ماشین‌آلات کشاورزی طی سال‌های اخیر مانند سایر خودروهای کاروتجاری مشکلات بسیاری را تجربه کرده است که بخش بزرگی از این مشکلات مستقیم متوجه متقاضیان بوده است. از سوی دیگر، این صنعت نیز مانند سایر بخش‌های خودروسازی با مشکلاتی در زمینه تامین همراه است که هر دو در کنار یکدیگر کاهش تولید و افزایش قیمت را در پی داشته و عرضه در بازار را با اختلال مواجه کرده است.
یکی از اعضای هیات‌مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور به تازگی در گفت‌وگویی اعلام کرده است که مشکلات کشاورزان در بازار خودروهای زراعی در دو بخش تأمین و قیمت است که هر دوی آن‌ها بیش از همه نتیجه عدم مدیریت مناسب بازار از سوی مسئولان و دستگاه‌های نظارتی است. حسینعلی‌ کاکاوند درخصوص قیمت‌ این ادوات عنوان کرده است: «تراکتور افزایش قیمت ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده و همچنان این افزایش ادامه دارد.»

2.کاهش تولید به دنبال افزایش قیمت

طی سال‌های اخیر به‌واسطه افزایش قیمت درپی تحریم‌ها، قدرت خرید مردم کاهش یافته است و بسیاری از خریداران برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی موردنظر خود منتظر تسهیلات دولتی می‌مانند.
در همین زمینه مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده در این بخش عنوان کرده است: «کشاورزان نقدینگی ندارند و از طریق اعتبارات اجناس و ادوات کشاورزی را خریداری می‌کنند. عدم نقدینگی کشاورزان منجر به کاهش چشمگیر خرید شده و همه تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده، تا جایی‌که در صورت تداوم این روند احتمال ورشکسته واحدهای تولیدی می‌رود.» همچنین گفته می‌شود طی یک‌سال اخیر وام اعتباری به کشاورزان پرداخت نشده و خط‌های اعتباری بسته شده‌اند. این موضوع در کنار کاهش توان خرید مردم و افزایش قیمت‌ها، بحران و آشفتگی در بازار ماشین‌آلات کشاورزی را تشدید کرده است.

3.چرا دست دلالان از بازار ماشین‌آلات کوتاه نمی‌شود؟

حضور دلالان در بسیاری از بازارهای داخلی به یک رویه همیشگی تبدیل شده است. کمتر بازاری در کشور دیده می‌شود که بدون حضور این افراد اداره شود که البته دلیل حضورشان را باید زیرساخت‌های ضعیف و تصمیمات نادرست مسئولان جست‌وجو کرد. اختلاف قیمت کارخانه و بازار این خودروها و کمبود عرضه از سوی تولیدکنندگان داخلی باعث شده تا خریداران واقعی مانند آن‌چه در بازار سواری‌ها طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده، تجربه‌ کنند. دلالان و واسطه‌ها با خرید از کارخانه عرصه را برای حضور خریداران و متقاضیان واقعی تنگ کرده‌اند و همین موضوع باعث شده است؛ قیمت در بازار افزایش داشته باشد. کاکاوند همچنین در این زمینه اظهار کرده است: «دلالان و سفته‌بازان باعث افزایش قیمت خودروهای کشاورزی در بازار آزاد می‌شوند.» وی همچنین علت حضور دلالان در این بازار را قطع همکاری تراکتورسازی تبریز با جهاد کشاورزی عنوان کرده است.

4.قطع همکاری تراکتورسازی تبریز و کاهش ارائه تسهیلات

به‌گفته برخی کارشناسان اززمانی‌که تراکتورســـــــازی تبریز به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این بخش، همـــــــکاری خود را با جهاد کشاورزی کاهــــــش داده، مشکلاتی هم در زمینه ارائه تسهیلات به وجود آمــــده تا آنجاکه وام‌هایی که به متقاضیان ارائه می‌شد با وقفه مواجه شده است.
به‌گفته این عضو هیات‌مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور تا پیش از قطع این همکاری، وزارت جهاد کشاورزی وام‌هایی را به‌کشاورزان می‌داد که شامل ۸۰درصد اعتبار، ۲۰درصد آورده کشاورز با ۱۵درصد بهره و بازپرداخت ۵ساله بود.
این در حالی است که گفته می‌شود قطع این همکاری، وام‌ها را تقلیل داده و خرید را برای متقاضیان دشوار و راه را برای حضور دلالان همواره کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =