لنت ترمز

ارتابل فنی به‌این معنی است که اجازه واردات مشروط داده می‌شود. یعنی ممکن است برای خودرو خاصی که به‌تعداد محدود در کشور وجود دارد، اجازه واردات لنت داده شود و در این مواقع وزارت صمت به‌انجمن تولیدکنندگان لنت نامه‌ای ارسال می‌کند و انجمن هم تایید می‌کند که می‌توان برای این خودروها لنت وارد کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،واردات یک بحث چالشی در ایران به‌شمار می‌رود و درجایی که نیاز به‌واردات است، معمولا جلوی آن گرفته می‌شود و جایی که لزومی به‌واردات نیست معمولا شاهد سرازیر شدن محصولات خارجی به‌بازار کشور هستیم! طی سال‌های اخیر صنعت لنت‌ترمز و حتی لنت‌کلاچ کشور رشد قابل توجهی در تولید و کیفیت داشته و توانسته نیاز داخل را برآورده کند. این درحالی است که خودروسازان داخلی از لنت‌های ساخت داخل برای محصولاتشان استفاده می‌کنند و نیاز به‌واردات در این بخش از بین رفته است. با این وجود طی ماه‌های اخیر باز هم شاهد ورود لنت‌های خارجی به‌بازار هستیم. این موارد در سازمان صمت استان‌ها ثبت سفارش می‌شود و این مساله برای تولیدکنندگان داخلی چالش‌های بسیاری را ایجاد کرده است.
درهمین زمینه مسعود حسن‌پور، دبیرانجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ ایران به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «توانمندی تولید لنت در کشور به‌گونه‌ای است که افراد می‌توانند مطمئن باشند که هر نوع لنتی در داخل تولید می‌شود. یعنی توانایی تولید کمی و کیفی هر نوع لنت‌ترمزی در کشور وجود دارد و درمورد لنت‌کلاچ هم به‌سطح بالایی از توانایی تولید رسیده‌ایم و در این بخش می‌توانیم پاسخگوی ‌بیش از ۸۰ درصد نیاز کشور باشیم.»
وی با بیان این‌که لنت‌ترمز و لنت‌کلاچ هر دو در کارتابل فنی قرار دارند، تاکید کرد: «کارتابل فنی به‌این معنی است که اجازه واردات مشروط داده می‌شود. یعنی ممکن است برای خودرو خاصی که به‌تعداد محدود در کشور وجود دارد، اجازه واردات لنت داده شود و در این مواقع وزارت صمت به‌انجمن تولیدکنندگان لنت نامه‌ای ارسال می‌کند و انجمن هم تایید می‌کند که می‌توان برای این خودروها لنت وارد کرد.» حسن‌پور تاکید کرد: «واردات لنت‌ترمز و کلاچ ممنوع نیست؛ بلکه مشروط است. مشروط به‌این‌که آیا آن لنت نمونه داخلی دارد یا خیر. حتی اگر ساخت داخل داشته‌ باشد، اما ظرفیت تولید در حدی نباشد که نیاز داخل را برآورده کند، اجازه واردات داده می‌شود. به‌عنوان مثال نیاز داخلی یک عدد به‌خصوصی است؛ اما تولید داخل کمی کمتر است. برای تامین مابه‌التفاوت آن اجازه واردات داده می‌شود. اما درحال حاضر توانمندی تولید لنت‌ترمز در داخل «صددرصد» است.» دبیرانجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ ایران درخصوص اجازه ثبت سفارش نیز اظهار کرد: «اتفاقی که در این بخش رخ داده این است که سازمان صمت استان‌ها اجازه ثبت سفارش در این بخش را داده و در وزارت صمت تفویض اختیار شده و اجازه ثبت سفارش به‌هر استان به‌صورت مجزا داده شده است. این روند مشروط به‌این است که ضوابط کارتابل فنی را رعایت کند.»
وی تصریح کرد: «سازمان صمت استان‌ها برای واردات لنت باید با انجمن لنت‌ترمز هماهنگ باشد و طی نامه‌ای امکان ساخت داخلی داشتن یا نداشتن آن لنت را بررسی و دنبال کند. به‌عنوان مثال برای ماشین‌آلات خاصی امکان واردات لنت وجود دارد و ما هم موافق آن بوده‌ایم. در وزارتخانه هم بارها این مساله مطرح شده که خودرویی وجود دارد که قیمت آن میلیاردی است و باید از لنت‌ترمز با برند خاص که مورد تایید تولیدکننده است استفاده شود تا خودرو همچنان مشمول گارانتی باقی بماند.»
حسن‌پور در آخر با تاکید بر این‌که از این نوع خودروها تعداد کمی در کشور وجود دارد و بحث اصلی ما خودروهای تولید داخل است، تصریح کرد: «متاسفانه در سازمان صمت استان‌ها به‌وفور ثبت سفارش‌هایی درخصوص خودروهای پرتیراژ داخلی دیده می‌شود و این درحالی است که خودروسازان داخلی ما از لنت‌ترمز داخلی استفاده می‌کنند و حال سوال این است که چرا درچنین شرایطی برای تامین لوازم‌یدکی خودروهایی مانند پراید، پژو، تیبا و... با صدور مجوز برای ‌یک بازرگان، به‌وی اجازه داده می‌شود نمونه خارجی لنت را وارد کشور کند؟»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =