کد خبر: 242509
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
شهرام شیرکوند

*  دکتر شهرام شیرکوند ، پژوهشگر و مشاور صنعت

صنعت نقش مهمی در رشد، رفاه اجتماعی، وضعیت اقتصادی، توسعه کسب و کار و آسایش مردم ایفا می‌کند. بسیاری از کشورها با تلاش مستمر صنعت خود را به سطحی از رشد و شکوفایی رسانده‌اند تا بتوانند محصولات تولیدی خود را به سایر کشورها صادر کرده و درصد بالایی از اشتغال، درآمد و ارزش‌افزوده کشورشان را به آن اختصاص دهند زیرا رشد صنعت علاوه‌ بر ایجاد اشتغال و آسایش، سبب تولید محصولات با کیفیت‌تر و مناسب‌تر می‌شود. با توجه به‌گستردگی صنایع خودروسازی ایران، این صنعت از حیث اثرگذاری بر توسعه کسب‌ وکار، افزایش فرصت‌های شغلی و ایجاد اشتغال پایدار، توسعه حمل ‌ونقل عمومی، افزایش رفاه اجتماعی نقشی بی‌بدیل دارد. ارتباط بین این صنعت با بخش‌های گوناگون اجتماعی و اقتصادی این باور را تقویت می‌کند که در ایران، خودروسازی و صنایع مرتبط با آن، موتور محرک صنعت کشور بوده و از ارکان اصلی اقتصاد و تجارت هستند.

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته، صنایع خودروسازی یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی به‌شمار می‌رود و از عوامل اصلی توسعه اقتصادی و از اساسی‌ترین شاخص‌های توسعه اجتماعی کشورهاست. با وجود اینکه صنعت خودرو تنها عامل توسعه به‌شمار نمی‌رود، اما آثار اقتصادی آن در همه زمینه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی مشهود است. در بیشتر کشورهای صنعتی به موازات سرمایه‌گذاری در بخش‌های مهم اقتصادی و کشاورزی، به توسعه و بهبود صنعت خودرو نیز توجه شده و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم (صنایع مرتبط) در آن سرمایه‌گذاری می‌شود.

به جرأت می‌توان گفت توسعه‌یافتگی صنعت خودرو ایران در زمینه فناوری و کارآمدی و توانمندی آن، بستر توسعه صنعتی را در کشورمان فراهم می‌کند؛ از سویی کارشناسان حوزه‌های اقتصادی و صنعتی معتقدند بخش مهمی از موفقیت‌های راهبردی در زمینه توسعه اقتصادی و کسب‌وکار، به‌واسطه توسعه فعالیت‌های پژوهشی در خودروسازی و سرمایه‌گذاری در این بخش است.
هر چند ممکن است سرمایه‌گذاری در صنایع داخلی به‌ویژه صنعت خودرو، بار مالی به همراه داشته باشد، اما برای تسریع در روند توسعه این صنعت در کشور و برطرف کردن موانع حوزه خودرو به‌منظور جهانی‌سازی برند خودرو ایرانی، تقبل هزینه‌های این بخش از سوی دولت اجتناب‌ناپذیر است.

علاوه‌ بر نقش صنعت خودرو در توسعه کسب‌وکار، ارتباط تنگاتنگ عموم افراد جامعه با صنعت خودرو در زمینه‌های گوناگون حمل‌ونقل، اهمیت خودرو در زندگی شهروندان از نظر دسترسی به خدمات و رفاه اجتماعی و نقش اساسی آن در ارتقای سطح زندگی و رفاه عمومی در جامعه را دو چندان می‌کند و بیانگر نقش فرهنگی و اجتماعی این صنعت در اجتماع است. از سویی ارتباط عمیق خودروهای سواری و تجاری و امدادی و... با زندگی شهروندان از نظر دسترسی به رفاه اجتماعی و نقش اساسی انواع خودروها در توسعه حمل‌ونقل و ارتقای سطح زندگی و رفاه عمومی، بیانگر نقش فرهنگی و اجتماعی این صنعت است.

آمیختگی شبکه حمل‌ونقل و خودروهای عمومی و شخصی، با زندگی مردم از بعد دسترسی به خدمات اجتماعی و رفاهی و نقش‌آفرینی این سیستم در ارتقای سطح کیفی زندگی و رفاه اجتماعی، نشان از نقش اجتماعی صنعت خودرو در حوزه حمل‌ونقل دارد. بنابراین به‌منظور توسعه کسب‌وکار، افزایش رفاه شهروندان، تسریع در بخش حمل‌ونقل، توسعه گردشگری، افزایش فعالیت‌های اجتماعی و بهبود مستمر سطح کیفی زندگی اجتماعی و توسعه استانداردهای زندگی، توجه به سرمایه‌گذاری در تولید خودروهای سواری و تجاری ضرورت دارد. به‌طور حتم توسعه صنایع داخلی در هر کشور نقش مهمی در رشد، رفاه اجتماعی، وضعیت اقتصادی و آسایش مردم ایفا می‌کند. البته با وجود تمام مزیت‌هایی که توسعه صنعت خودرو در توسعه و بهبود حمل ‌و نقل برای خدمت‌رسانی به مردم و افزایش رفاه اجتماعی در جامعه دارد، توجه به تولید خودروهای ایمن، با فناوری جدید و بدون نیاز به سوخت فسیلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و موجب کاهش اثرات زیانبار زیست‌ محیطی، سلامت جامعه و رفاه شهروندان شده و بی‌تردید آرامش‌خاطر شهروندان جامعه را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

در این ‌راستا بهره‌گیری از فناوری‌های نوین صنعت در خودروسازی و ارتقای کیفی قطعات از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های تولید خودرو با کیفیت است و به‌ اعتقاد کارشناسان حوزه بازار، کیفیت محصول در کنار نرخ مناسب ضامن توسعه فروش و افزایش سهم بازارهای منطقه‌ای و جهانی است که اگر مورد عنایت جدی تولیدکنندگان قرار گیرد، رونق تولید محقق می‌شود، زیرا تحقق رونق تولیدات داخلی در کشور فقط با تولید محصولات با کیفیت و نرخ رقابتی ممکن است و با این اقدام و در راستای تحول اقتصادی در شرکت‌های تولیدی، بازگشت سرمایه، سود فروش، سهم بازار، کاهش هزینه‌ها و نرخ سهام از رشد قابل‌توجهی برخوردار خواهد شد.

قدمت صنعت خودرو ایران به حدود شصت سال پیش بازمی‌گردد. با نگاهی به راهبردهای اثرگذاری بیشتر این صنعت در رشد اقتصادی کشور در می‌یابیم بهبود نقش صنعت خودرو کشور در گرو اجرایی کردن ۵ راهبرد ایجاد پایگاه تولید خودرو با علامت تجاری داخلی، تاکید بر صادرات خودرو، ایجاد پایگاه تولید قطعات با علامت تجاری داخلی با تاکید بر مزیت‌های داخلی، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای توسعه صادرات و راه‌اندازی مراکز طراحی، آزمون و خدمات مهندسی خودرو در منطقه است که اجرای این اقدام‌ها در توسعه صنعت خودرو، بهبود رشد اقتصادی و رونق تولید خودروسازی کشور و ارتقای برند خودرو ملی را به ارمغان می‌آورد.

بنا بر آنچه بیان شد به‌ منظور شکوفایی صنعت خودرو در ایران، توسعه کسب‌ وکار، افزایش رفاه شهروندان، توسعه صنایع وابسته به خودرو سازی ، تسریع در توسعه بخش حمل ‌و نقل زمینی، نوسازی ناوگان حمل و نقل، توسعه گردشگری، افزایش فعالیت‌های اجتماعی و بهبود مستمر سطح کیفی زندگی اجتماعی و توسعه استانداردهای زندگی آحاد جامعه، توجه دولت به توسعه سرمایه‌گذاری در تولید خودروهای سواری و تجاری ضرورت دارد.

* شهرام شیرکوند ، حائـز 28 رتبه برتر در جشنواره های بین المللی و ملی مطبوعات و خبرگزاری های کشور

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • عابدي IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    سلام . نوسازی ناوگان حمل و نقل شهري و بين شهري بسيار ضروري است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =