سوزوکی GSX-R۱۲۵

اگرچه کلاس ۱۲۵ سی‌سی‌ها همواره جزو مقرون‌به‌صرفه‌ترین کم‌حجم‌های جهان معرفی می‌شوند و شاید گزینه‌ مناسبی به‌عنوان یک انتخاب اسپرت هیجان‌انگیز نباشند، اما تعبیر سوزوکی این تفکر را به‌شکل فزاینده‌ای متحول می‌کند.

کیفیت ساخت، انجام اصلاحات در بخش‌های مکانیکی و البته به‌کارگیری تکنولوژی‌های خاص و بی‌رقیب، سوزوکی را به‌یکی از خاص‌ترین سازندگان موتورسیکلت در جهان بدل کرده است.

این عبارت نسبتا طولانی را باید هدف این کمپانی صاحب‌سبک ژاپنی از خلق GSX-R۱۲۵ دانست. این سوپربایک کم‌حجم سوزوکی که لقب بهترین موتورسیکلت ۱۲۵سی‌سی از لحاظ نسبت قدرت به‌وزن را با خود به‌همراه دارد، تیترهای نخست مجلات و نشریات مختلفی را به‌خود اختصاص داده است تا ثابت شود با یک سوپربایک کم‌حجم و البته کاملا متفاوتی از سوزوکی روبه‌رو هستیم. در این مطلب نگاهی فنی به GSX-R۱۲۵ خواهیم کرد تا بدانیم مهندسان و طراحان سوزوکی چه‌تدابیری اندیشه‌اند تا این مدل نسبت به‌هم‌کلاسان خود یک اسطوره باشد.

 سواری با بهترین ۱۲۵ سی‌ سی جهان

طراحی اسپرت و آیرودینامیک

سوزوکی GSX-R۱۲۵ از استایل تهاجمی و تنومندی برخوردار است که به‌گفته کمپانی سازنده از سبک طراحی خانواده GSX-R بهره می‌گیرد. این موتورسیکلت از خطوط تیز و شکسته‌ای برخوردار است که با وجود فلاپ‌های حجیم و هندسه باک، استایلی عضلانی و کاراکتری خاص و نافذ دارد.

با توجه به‌فاصله گلگیر عقب با تایر و تناسبات و حجم‌های روی بدنه و زاویه اگزوز ریس، شمایل آن همانند یک سوپربایک است. انحنای پوزه و چراغ‌های وی‌شکل جلو (مجهز به LED) چهره‌ای تهاجمی به‌این موتورسیکلت بخشیده است.

GSX-R۱۲۵ با وجود فاصله محوری ۱۳۰۰ میلی‌متری، از پایین‌ترین سطح ارتفاع صندلی درکلاس خود برخوردار است که این ارتفاع حدود ۷۸۵ میلی‌متر است. طبق گفته کمپانی سازنده، سوزوکی GSX-R۱۲۵ در تست‌های تونل باد توانسته به‌بهترین ضریب آیرودینامیکی برسد و به‌نوعی از بهترین استایل به‌لحاظ آیرودینامیک در میان هم‌کلاس‌های خود بهره می‌برد.

 سواری با بهترین ۱۲۵ سی‌ سی جهان

ارگونومی بالا و هندلینگ عالی!

ارتفاع ۷۸۵ میلی‌متری برای سوزوکی GSX-R۱۲۵ به‌معنای دارا بودن پایین‌ترین سطح ارتفاع راکب در کلاس خود است. فاصله قرارگیری راکب نسبت به‌فرمان و همچنین استفاده از دو صندلی بزرگ ریس برای راکب و سرنشین در کنار سیستم تعلیق هیدرولیکی تلسکوپی جلو و دامپر هیدرولیکی قابل تنظیم با اهرم‌های وی‌شکل جانبی، سواری باکیفیت و دلچسبی را برای راکب و سرنشین این موتورسیکلت به‌ارمغان می‌آورد.

طراحان سوزوکی با توجه به‌استایل بدنه، زاویه قرارگیری راکب نسبت به‌فرمان را ۲۵.۵ درجه‌ طراحی کرده‌اند که با وجود ارتفاع پایین صندلی، بهترین سطح ارگونومی را برای راکب GSX-R۱۲۵ فراهم می‌آورد.

همین مساله منجر به‌هندلینگ عالی برای این سوپربایک کم‌حجم سوزوکی شده که با تایرهای ۸۰/۹۰ در جلو و ۷۰/۱۳۰ در عقب با رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی در کنار سیستم تعلیق به‌روز (مجهز به‌دامپرهای آجاست هیدرولیکی) رضایت‌بخش‌ترین سواری را برای سرنشینان این موتورسیکلت در کلاس ۱۲۵ سی‌سی به‌ارمغان آورده است.

 سواری با بهترین ۱۲۵ سی‌ سی جهان

آپشن و تجهیزات به‌روز و مدرن

در بخش ایمنی GSX-R۱۲۵ در محور جلو مجهز به‌یک دیسک خنک‌شونده به‌قطر ۲۹۰ میلی‌متر با کالپیر دوپیستونه و در محور عقب مجهز به‌یک دیسک خنک‌شونده به‌قطر ۱۸۷ میلی‌متر با کالیپر تک‌پیستونه است که هر دو محور مجهز به‌سیستم ترمز ABS با کانال جداگانه هستند. این سیستم ترمز ضدقفل جدید بوش به‌نوعی عملکرد بهتری داشته و قدرت ترمزگیری را بهبود می‌بخشد.

از مهم‌ترین آپشن‌های GSX-R۱۲۵ باید به‌سیستم فوق هوشمند بدون کلید (کی‌لس) با عملکرد پاسخ و بازگشت اشاره کرد. در این سیستم راه‌اندازی، مهندسان سوزوکی با استفاده از یک ریموت (همانند خودروهای به‌روز و مدرن) این امکان را در اختیار راکب گذاشته‌اند که با نزدیک‌ شدن به‌موتورسیکلت (البته در فاصله بسیار کم) بتواند موتور را استارت زده و آن را روشن کند.

همچنین اگر موتورسیکلت GSX-R۱۲۵ در یک پارکینگ بسیار شلوغ پارک شود، با فشردن این دکمه ابتدا صدای هشدار بوق فعال شده و پس از آن چراغ‌های LED جلو و عقب نیز روشن می‌شوند تا مالک آن به‌راحتی بتواند موتورسیکلتش را پیدا کند.

همچنین یک نمایشگر LCD نیز تعیبه شده تا دور موتور، سرعت، موقعیت دنده، ساعت دیجیتال، دو حالت مختلف برای نمایش سرعت و دورموتور، مصرف سوخت ترکیبی، زمان و تغییر در میزان روغن‌موتور، فشار باد تایرها، قفل یا باز بودن فرمان و مسافت‌شمار و دورسنج را به‌راکب نشان دهد. کاربردی‌ترین آپشن GSX-R۱۲۵ سیستم روشن کردن آسان است.

این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده که دکمه‌ای همانند تمام موتورسیکلت‌های به‌روز روی دسته‌فرمان تعبیه شده تا با لمس کردن آن، موتور روشن شود. همچنین دکمه‌ دیگری نیز روی ریموت کی‌لس طراحی شده که می‌توان به‌وسیله آن موتورسیکلت را در فواصل نزدیک به‌آن هم روشن کرد!

 سواری با بهترین ۱۲۵ سی‌ سی جهان

مختصات فنی اسپرت ‌بایک کم‌حجم ژاپنی

به‌رغم بخش‌های فوق‌العاده‌ای که در این موتورسیکلت وجود دارد، آن‌چه سوزوکی به‌آن می‌بالد، قلب تپنده بسیار کوچک و البته قدرتمند GSX-R۱۲۵ است. این موتور تک‌سیلندر به‌حجم دقیق ۱۲۴.۴سی‌سی با چهار سوپاپ در سرسیلندر و سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری می‌تواند در بهترین حالت ۱۵ اسب‌بخار را در ۹۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۱.۵ نیوتون‌متر گشتاور را در ۸ هزار دور در دقیقه تولید کند. این قدرت بالا برای یک موتور تک‌سیلندر آن هم به‌حجم ۱۲۵ سی‌سی فوق‌العاده و تحسین‌برانگیز است. اما چه‌مواردی در ایجاد چنین قدرت و گشتاوری موثر هستند؟

در موتورهای درون‌سوز بنزینی یا به‌عبارتی اشتعال- جرقه‌ای (که از تئوری اتو استفاده می‌کنند) پارامترهای بسیاری چون دمای کاری، نسبت کورس پیستون، حجم مفید سیلندر، حجم تراکم، نسبت تراکم و راندمان حجمی موتور و توان موتور وجود دارد که یک مهندس مکانیک در هنگام طراحی پیشرانه‌ کم‌حجم و حجیم باید آن‌ها را در نظر بگیرد.

بر این اساس مهندسان سوزوکی، موتور بنزینی با حجم مفید ۱۲۴.۴ سی‌سی طراحی کرده‌اند که نسبت کورس پیستون آن ۱.۵۰۵ به‌یک است. این درحالی است که در پیشرانه ۶۰۰ سی‌سی GSX-R۶۰۰ این نسبت ۱.۵۷۶ به‌یک بوده است .

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت رسیدن به‌عدد ۱.۵۰۵ به‌یک، برای موتور ۱۲۵ سی‌سی بی‌نظیر است. برای دستیابی به‌چنین عددی، مهندسان سوزوکی قطر سیلندر را ۶۲ میلی‌متر و اندازه پیستون را ۴۱.۲ در نظر گرفته‌اند که چنین نسبت کورس پیستونی در فاصله‌ رفت و برگشتی که پیستون در سیلندر انجام می‌دهد (کورس پیستون)، به‌دست آمده است.

همچنین دو سوپاپ هوا به‌قطر ۲۴ میلی‌متر و سوپاپ‌های دود به‌قطر ۲۱ میلی‌متر روی دو میل‌بادامک طراحی شده‌اند تا ورودی هوا نسبت به‌همکلاسان این موتور به‌مراتب بهتر باشد. همچنین این نوع طراحی به‌خروج دود نیز کمک زیادی می‌کند.

میزان فضای متراکم‌شده که در زمان رسیدن موتور به‌نقطه مرگ بالا ایجاد شده به‌حالتی که پیستون در نقطه مرگ پایین قرار دارد (یا همان نسبت تراکم) در این موتور ۱۲۵ سی‌سی ۱۱ به‌یک است و این به‌معنای نسبت تراکم ایده‌آل و البته افزایش راندمان موتور است.

می‌توان گفت به‌لطف زاویه قرارگیری سوپاپ‌ها و هندسه پیستون چنین نسبت تراکمی ایجاد شده است. همچنین در زمینه طراحی پیستون (که یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در طراحی موتورهای درون‌سوز مدرن به‌شمار می‌رود) از متریال نیکل-فسفات-سیلیکون-کاربید با پوشش مواد کامپوزیتی الکتروشیمیایی سوزوکی موسوم به SCEM استفاده شده است.

براساس آن‌چه کمپانی سوزوکی اعلام کرده، این متریال نسبت به‌پیستون‌های آلومینیومی سبک‌تر و درعین حال دارای استحکام بالاتری است که انتقال حرارت هم در آن بسیار عالی انجام شده که این امر منجر به‌کاهش اصطکاک نیز می‌شود.

 سواری با بهترین ۱۲۵ سی‌ سی جهان

البته ثبت اختراع جدید سوزوکی را نباید فراموش کرد که به‌همراه این متالوژی جدید، سیستم پاشش هیدرولیک به‌کمک روغن را نیز برای قطعات متحرکی چون شاتون، میل‌لنگ و پیستون طراحی کرده است. در این سیستم با پاشش مستقیم روغن زیر پیستون و روزنه‌های بسیار کوچک در شاتون و میل‌لنگ، دمای قطعات ، در دمای کاری نگه داشته می‌شود . این امر همچنین سبب کاهش اصطکاک ناشی از حرکت قطعات و انرژی گرمایی حاصل از فعالیت آن‌ها نیز می‌شود.

از آن‌جا که موتورسیکلت‌های تک‌سیلندر، حجم آلایندگی بالایی دارند، بر این اساس مهندسان سوزوکی دو انژکتور چهارکاناله روی دریچه‌گازی که قطری برابر ۳۲ میلی‌متر دارد، تعبیه کرده‌اند. ECM یا همان واحد پردازشگر موتور، براساس اطلاعات دقیقی که از سنسورهای دورموتور، دما و فشار ورودی، اکسیژن موجود در خروجی و دمای مایع خنک‌کننده رادیاتور می‌گیرد، میزان پاشش سوخت را غلیظ یا رقیق می‌کند.

این نوع پاشش سوخت نه‌تنها به‌مصرف سوخت بهینه و کاهش آلایندگی کمک بسیاری می‌کند، بلکه منجر به‌ایجاد عملکرد بهتر برای یک سوپربایک ۱۲۵ سی‌سی نیز خواهد شد.

رادیاتور نسبتا بزرگ در جلو موتور به‌شکل منحنی طراحی شده که این نوع طراحی به‌جریان بیشتر هوا برای کاهش دمای آب موجود در صفحات رادیاتورکمک می‌کند تا دمای کاری موتور در حد ایده‌آل حفظ شود.

سیستم اگزوز حرفه‌ای سوزوکی مجهز به‌مافلر (صداخفه‌کن) دوگانه است که به‌کاتالیزور کامپکتی تجهیز شده تا استاندارد یورو ۴ را به‌خوبی رعایت کند. گیربکس ۶ سرعته دنده‌ثابت با ضرایب کوتاه و البته سود جستن از مکانیزم تسریع تعویض دنده، شتاب هیجان‌انگیری همانند سوپربایک‌های خانواده GSX-R به GSX-R۱۲۵ می‌دهد. صفحات کلاچ غوطه‌ور در روغن با کنترل هیدرومکانیکی، اصطکاک میان صفحات را به‌کمترین میزان خود رسانده تا انتقال قدرت به‌خوبی و با کمترین اتلاف انرژی انجام شود.

مهندسی نوین و مدرن سوزوکی

امروزه متریال آلومینیوم در سازه شاسی و بدنه به‌عنوان مهم‌ترین مساله در طراحی و ساخت خودرو و البته موتورسیکلت شناخته می‌شود تا در کنار متریال‌های سبک‌وزن، نسبت قدرت به‌وزن را در سطح ایده‌آل نگه دارد.

فریم شاسی GSX-R۱۲۵ از آلومینیوم بوده و تنه سبک‌وزن این سوپربایک کم‌حجم را تشکیل می‌دهد. آن‌چه سوزوکی ادعا می‌کند این است که با توجه به‌رینگ‌های آلومینیومی و ترمزهای دیسکی از جنس آلومینیوم، تمام متعلقات سیستم اعم از سنسورها و عملگرهای هیدرولیکی و ماژول‌ها (ماژول‌های جدید این سیستم ساخت کمپانی بوش است) به‌طور شگفت‌انگیزی تنها ۰.۵۹ کیلوگرم وزن دارند.

این مساله منجر به‌این شده تا وزن خالص GSX-R۱۲۵ به ۱۳۴ کیلوگرم برسد. نسبت قدرت به‌وزن در این موتورسیکلت ۰.۱۱ است که این عدد در میان ۱۲۵ سی‌سی‌های موجود در بازار در سطح بالاتری قرار دارد و این نشان از برتری مهندسی سوزوکی دارد.

همچنین برای توزیع وزن یکنواخت، واحد کنترل پردازشگر مرکزی موتور ECM در زیر نشیمنگاه سرنشین عقب طراحی شده است. با وجود رینگ‌های آلومینیومی در جلو و عقب و شاسی آلومینیومی، مرکز ثقل در میانه تنه و در پایین‌تر حد قرار دارد که این مقوله به‌پایداری بسیار بالای GSX-R۱۲۵ کمک زیادی می‌کند. قیمت پایه برای سوزوکی GSX-R۱۲۵ حدود ۴ هزار و ۱۹۰ دلار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =