روغن‌موتور

نوع روغن‌موتور مناسب برای هر خودرو باتوجه به توصیه سازنده موتور و برمبنای اصول طراحی در ساخت موتور مشخص شده است و معمولا در دفترچه راهنمای خودرو نیز به آن اشاره می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،نوع روغن‌موتور مناسب برای هر خودرو باتوجه به توصیه سازنده موتور و برمبنای اصول طراحی در ساخت موتور مشخص شده است و معمولا در دفترچه راهنمای خودرو نیز به آن اشاره می‌شود. روزنامه «دنیای‌خودرو» با همکاری شرکت «نفت‌پارس»؛ به‌عنوان با سابقه‌ترین پالایشگاه ایران در زمینه تولید روغن‌موتور، به‌اختصار نکاتی را توضیح می‌دهد که هنگام انتخاب نوع روغن‌موتور باید بدانید.

دو معیار اصلی
به‌طور کلی انواع روغن‌های موتور برمبنای دو معیار کلی از یکدیگر متمایز می‌شوند، به نحوی که در صورت یکسان بودن این دو معیار در روغن‌های‌موتور مختلف با برندهای متفاوت، این روغن‌ها اصطلاحا معادل خوانده می‌شوند. معیار اول؛ تعین‌کننده سطح کارآیی روغن و معیار دوم معرف درجه گرانروی روغن است. موسسه نفت آمریکا یا «API»، انجمن خودروسازان اروپا یا «ACEA» و کمیته مشاور بین‌المللی مشخصات روانکارها یا «ILSAC» اصلی‌ترین مراجع استانداردگذاری روغن‌موتور هستند و کلیه روغن‌های موتور تولیدشده در سراسر دنیا و نیز در ایران مطابق با الزامات این استانداردها تولید می‌شوند. سطح کارایی روغن مطابق با الزامات استانداردی دیکته‌شده توسط مراجع بین‌المللی استانداردگذاری در این صنعت و با اثرپذیری از تغییرات طراحی موتورها بسته به الزامات خودروسازان و همچنین الزامات زیست‌محیطی تعریف می‌شود.
روغن با درجه گرانروی مناسب منتج‌به سهولت استارت زدن در فصول سرد سال می‌شود. البته باتوجه به جریان‌پذیری مناسب روغن انتخاب‌شده و همچنین کاهش افت روغن در فصول گرم سال نیز اثرگذار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =