تسلا سِمی

ورود سِمی به‌دنیای کامیون‌ها، تحولات بسیاری را به‌همراه خواهد داشت. چند روز قبل نخستین نمونه‌های تولیدی از سِمی به‌عنوان نخستین کامیون تسلاموتورز به‌کمپانی پپسی تحویل داده شد.

به گزارش «اخبار خودرو»،الکتریکی‌ها دنیای خودرو را به‌شکل فزاینده‌ای متحول کرده‌اند و آینده این صنعت در تملک این گروه است. بسیاری از کارشناسان معتقدند از سال 2035 میلادی رفته‌رفته شاهد کاهش تولید خودروهایی با پیشرانه احتراق‌داخلی خواهیم بود؛ اما در این عرصه کمپانی تسلاموتورز از سال 2010 میلادی با تولید انبوه محصولاتش توانسته الکتریکی‌ها را به‌جایگاه خاصی برساند. 16 نوامبر سال 2017 بود که ایلان ماسک، مدیرعامل و سهم‌دار کمپانی تسلاموتورز در یک کنفرانس مطبوعاتی از نسخه اولیه و کانسپت نخستین کامیون تسلاموتورز با نام سِمی (Semi) رونمایی کرد. ورود سِمی به‌دنیای کامیون‌ها، تحولات بسیاری را به‌همراه خواهد داشت. چند روز قبل نخستین نمونه‌های تولیدی از سِمی به‌عنوان نخستین کامیون تسلاموتورز به‌کمپانی پپسی تحویل داده شد.

طراحی منحصربه‌فرد و فوق آیرودینامیک!
16 نوامبر سال 2017 بود که سِمی برای نخستین‌بار در کنفرانس مطبوعاتی توسط ایلان ماسک معرفی شد. با در نظر گرفتن این‌که سِمی (Semi) یک کانسپت بود، نسبت به‌سایر کامیون‌های دیزلی با استایل متفاوت و نوینی ظاهر شد. با توجه به‌گفته‌های ایلان ماسک، قرار بود تولید (Semi) از سال 2019 آغاز شود و تا سال جاری میلادی بیش از 100 هزار دستگاه از این کامیون به‌بازار عرضه شود. اما با شروع همه‌گیری کرونا و ایجاد چالش کمبود چیپ‌های الکترونیکی، تولید سِمی (Semi) از اکتبر سال جاری آغاز شد و اول دسامبر سال جاری بود که تحویل اولیه سِمی به‌کمپانی پپسی آغاز شد. آن‌چه به این کامیون تمام‌الکتریکی تسلاموتورز نسبت به‌سایر کامیون‌های دیزلی برتری می‌بخشد، در ابتدا ظاهر ساده و البته آیرودینامیک آن است.
در این کامیون برخلاف سازنده‌های اروپایی مطرح در این بخش مانند ولوو، مرسدس‌بنز، ایویکو، اسکانیا، مَن و داف شاهد یک دماغه صاف و تخت نیستیم؛ اما طراحی سِمی (Semi) بسیار هیجان‌برانگیز است. از آن‌جا که کامیون‌های دماغ‌دار در بازار ایالات‌متحده بسیار پرطرفدار هستند، طراح سِمی (Semi) یعنی فرانز ون هولزاسن (Franz von Holzhausen) با نیم‌نگاهی به‌سلیقه مشتریان آمریکای شمالی، کامیون دماغ‌دار بسیار نوین و متفاوتی را طراحی کرده است. فرانز ون هولزاسن درباره طراحی سِمی (Semi) می‌گوید: «سِمی یک کامیون تمام‌الکتریکی قدرتمند است که نماد زیبایی از یک تراک الکتریکی قوی را در کنار استایلی زیبا، به‌نمایش می‌گذارد. ما سعی کردیم با حفظ اِلِمان‌های زبان طراحی تسلا، پیکره منحصربه‌فرد، زیبا و البته پویایی را خلق کنیم.» بر این اساس دماغه مورب سِمی (Semi) در کناره‌ها با خط برجسته افقی روی گلگیرهای کناری توانسته یک حجم پف‌کرده ایجاد کند که درنهایت چهره این کامیون تمام‌الکتریکی را تنومند جلوه می‌دهد. طراحی چراغ‌های عمودی با LED هایی به‌فرم L، برای دی‌لایت و هالوژن‌های دوگانه، همان سبک طراحی در کراس‌اوور میان‌سایز تسلا یعنی مدل X را به‌نمایش می‌گذارد. کلیت استایل کانسپت سِمی (Semi) به‌خوبی در نسخه تولیدی حفظ شده؛ با این تفاوت که دو آینه بال خفاشی در طرفین بدنه تعبیه شده (دقیقا روی ستون A) تا با قرار گرفتن دوربین‌های نسخه کانسپت، همان ظاهر مدرن و البته متمایز تسلا سِمی (Semi) نشان داده شود. طراحی قسمت میانه این کامیون تمام‌الکتریکی که شامل شیشه و خط کمربندی است، بسیار جذاب است. چراکه فرم U شکل و انحنای این بخش، در کنار لچکی‌های مشابه حرف A به‌خوبی با کلیت بدنه هارمونی داشته و درنهایت به‌وقار و زیبایی سِمی (Semi) می‌افزایند.

نخستین محصول تجاری تسلا به پپسی تحویل داده شد

سِمی و آیرودینامیکی بهتر از بوگاتی شیرون!
در طراحی کامیون و انواع خودروهای کار و تجاری، طراح با در نظر گرفتن ماهیت این نوع از خودروها، باید توجه ویژه‌ای به‌پارامترهایی مانند بار، محفظه سرنشین و البته آیرودینامیک داشته باشد. بر این اساس زاویه‌دار شدن ستون‌های A با دماغه‌ و تاج مورب (که در نسخه‌های سقف بلند با پوزه کامیون یکپارچه شده است) و همچنین حالت فوق آیرودینامیک بخش جلویی دماغه (که به‌لطف خطوط تیز کناری و خط نرم و سیال میان دو چراغ‌ جلو ایجاده شده)، ضریب درگ این کامیون تمام‌الکتریکی را بهبود بخشیده است. در خودروهای تمام‌الکتریکی، ضریب آیرودینامیک می‌تواند به‌عملکرد بهتر خودرو کمک شایانی کند. همچنین طراحی آینه‌های بال خفاشی در کنار قرارگیری دوربین‌ها در قسمت تاج، سبب شده است حرکت سیال هوا روی بدنه بهبود یابد و درنتیجه هیچ سیرکولیشین (جریان گردابی) در این بخش بحرانی ایجاد نشود. جالب است بدانید ضریب درگ کامیون‌هایی که از پیشرانه احتراق‌داخلی دیزلی بهره می‌برند، معمولا بین 0.65 تا 0.7 است. طراحان تسلا با به‌کارگیری خطوط تیز و سطوح انحنادار و همچنین تقاطع‌ها توانسته‌اند ضریب درگ این کامیون را به 0.36 برسانند. برای درک این عدد کافی است به‌طراحی هایپرکار بوگاتی یعنی شیرون نگاهی بیندازید؛ ضریب درگ در این هایپرکار خارق‌العاده 0.38 است. بنابراین با توجه به‌این نکته می‌توان گفت ضریب درگ سِمی (Semi) درسطح بالاتری از بوگاتی شیرون قرار دارد. البته که این آیرودینامیک عالی را باید نتیجه استفاده از موتورهای الکتریکی و عدم‌استفاده از موتورهای درون‌سوز دیزلی دانست. این طراحی تطابق بسیار خوبی با گفته‌های ایلان ماسک دارد که می‌گوید: «تسلا سِمی (Semi) می‌تواند رانندگی در جاده‌ها را متحول کند.»

رانندگی با بیشترین راحتی و بالاترین میدان دید

با نشستن پشت فرمان تسلا سِمی (Semi) نخستین نکته‌ای که به‌شدت جلب‌توجه می‌کند، طراحی بسیار مینیمال داخلی این کامیون است. فرانز ون هولزاسن درباره طراحی داخلی تسلا سِمی (Semi) به‌مجله خودرو گفته بود: «طراحی داخلی سِمی براساس اصل مینیمالیستی بوده تا یک راننده کامیون در زمان رانندگی بتواند ارتباط سریع و آسان‌تری با فضای داخلی کامیون برقرار کند. به‌عبارتی طراحی داخلی سِمی آن‌قدر ساده است که راننده از نشستن در پشت فرمان این کامیون تمام‌الکتریکی و راندن در مسافت‌های طولانی نهایت لذت را می‌برد و تجربه غیرقابل وصفی از راندن سِمی خواهد داشت.» باتوجه به‌انحنای ستون A یک فضای بسیار گسترده با زاویه دید عالی در کنار گستردگی دید اطراف فراهم شده است. این امر سبب می‌شود راننده با در نظر گرفتن موقعیت صندلی میانی (برخلاف سایر کامیون‌های دیزلی، این صندلی‌ در طرفین قرار نگرفته است) بر جاده تسلط بیشتری داشته باشد و دیگر شاهد نقاط کوری نباشیم که در کامیون‌های دیزلی با آن‌ها مواجه بودیم. همچنین آینه‌های بال خفاشی نیز با زاویه مناسبی قرار گرفته‌اند. دو نمایشگر عریض افقی 15 اینچی در کنار غربیلک‌فرمان (یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ) قرار گرفته‌اند تا میدان دید راننده را کاملا بهبود بخشند. بنابراین هیچ نقطه‌ای از دید راننده خارج نیست و کاملا بر اطراف و بخش جلویی تسلط دارد. یک کنسول بزرگ با دو جا لیوانی مجهز به‌سیستم گرمکن و سردکن به‌همراه کشویی برای قرارگیری گوشی موبایل و شارژ آن در قسمت راست، آرامش راننده را دوچندان می‌کند.

برد طولانی برای جابه‌جایی‌های سنگین!
ایلان ماسک اعلام کرده که تسلا سِمی (Semi) با همان موتورهای الکتریکی قدرتمند عرضه خواهد شد که در نسخه تسلا مدل S و X پلد شاهد حضور آن‌ها بودیم. به‌عبارتی سه موتور الکتریکی فوق قوی سنکرون با مغناطیس دائم در این کامیون تعبیه شده که حداکثر در نسخه تسلا مدل S پلد 1020 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند. براساس آن‌چه ایلان ماسک ادعا می‌کند، کامیون‌های دیزلی به‌صورت استاندارد بین 500 تا 600 اسب‌بخار توان دارند؛ اما تسلا سِمی (Semi) با قدرتی برابر با 1020 اسب‌بخار به‌دست مشتریان خواهد رسید. این کمپانی برای تست نخستین کامیون تمام‌الکتریکی خود، این خودرو را در مسیری با شیب 6 درجه قرار داده که تسلا سِمی در این زمینه عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود به‌نمایش گذاشته است. همچنین تسلا سِمی (Semi) می‌تواند با یدک‌کش منحصربه‌فرد خود تسلا (که شکل آیرودینامیکی دارد)، حداکثر 37 تن بار را یدک کند. مجله حمل‌ونقل ایالات‌متحده پس از انجام یک بررسی، گزارشی را منتشر کرده که بر اساس آن، سِمی (Semi) می‌تواند با حمل حداکثر بار ظرفیتی خود و با سرعت 72 کیلومتر برساعت در هر 1.6 کیلومتر تنها کمتر از 2 کیلووات توان مصرف ‌کند که این یک عدد خارق‌العاده است که هیچ نمونه دیزلی، چنین توانایی ندارد. ناگفته نماند که تسلا سِمی (Semi) می‌تواند با یک بار شارژ کامل 800 کیلومتر مسافت را به‌خوبی طی کند. همچنین تنها با 5 درصد از توان باتری‌های لیتیوم-یونی نسل جدید سبک‌وزن می‌تواند حداکثر 104.6 کیلومتر مسافت را طی کند. البته کمپانی تسلاموتورز دراین‌باره اعلام کرده که درصورت باقی ماندن 5 درصد از شارژ باتری این کامیون، راننده می‌تواند تا 70 کیلومتر را با آن طی کند.

شتاب و عملکرد حیرت‌انگیز سِمی!

کمپانی تسلاموتورز پیش از تحویل تسلا سِمی (Semi) به‌کمپانی پپسی اعلام کرد که تست شتاب صفر تا 60 مایل برساعت (96.5 کیلومتر برساعت) را روی این کامیون انجام داده است. با حداکثر بار 37 تن و شارژ 98.2 درصدی، شتاب اولیه این کامیون ظرف 20 ثانیه شکل می‌گیرد که برای چنین کامیونی در کلاس 8 (دارای وزن 14969 کیلوگرم با 18 چرخ و سه‌محور برای نسخه‌های دیزلی) عدد خارق‌العاده‌ای است.

ویژگی‌هایی که تسلا می‌تواند روی آن‌ها مانور ‌دهد!
تسلا سِمی (Semi) دارای سه موتور الکتریکی است که با توجه به‌این موضوع، در زمان حرکت در شهر تنها یک موتور الکتریکی با توان 70 درصدی نیروی پیشران و حرکت این کامیون تمام‌الکتریکی را تامین می‌کند. در زمان حمل حداکثر ظرفیت بار (37 تن) و حرکت در مسیرهای پر پیچ و خم، موتور الکتریکی دوم وارد مدار می‌شود و با صرف 65 درصد نیرو، گشتاور لازم برای شیب‌روی و حرکت را فراهم می‌آورد. از طرفی در زمان حرکت در اتوبان، سه موتور الکتریکی حداکثر قدرت لازم از پک باتری‌های لیتیوم-یونی 1000 ولتی با 4680 سلول را گرفته تا با گرفتن توان 95 درصدی از هر سه موتور الکتریکی، تسلا سِمی (Semi) را به‌حرکت درآورد. همچنین ایلان ماسک درباره سیستم خودران سِمی (Semi) گفته بود که در حال حاضر از رانندگی تمام‌خودران سِمی (Semi) عقب هستیم؛ اما سیستم نیمه‌خودران منطبق بر سطح سه پلاس برای این کامیون تمام‌الکتریکی در نظر گرفته شده است. در مدت‌زمان 30 دقیقه70 درصد ظرفیت باتری‌های لیتیوم-یونی تسلا سِمی شارژ می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =