لنت‌ترمز

این روزها بحث پیرامون مطالبه حقوق ورودی گمرکی مواداولیه وارداتی واحدهای مختلف تولیدی تا حد زیادی چالش‌برانگیز شده است. بسیاری از شرکت‌ها ابتدای هر سال به‌منظور واردات مواداولیه مورد نیاز در تولیدشان اقدام به‌سفارش‌گذاری می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها بحث پیرامون مطالبه حقوق ورودی گمرکی مواداولیه وارداتی واحدهای مختلف تولیدی تا حد زیادی چالش‌برانگیز شده است. بسیاری از شرکت‌ها ابتدای هر سال به‌منظور واردات مواداولیه مورد نیاز در تولیدشان اقدام به‌سفارش‌گذاری می‌کنند. بر این اساس حقوق گمرکی در سال‌های اخیر برمبنای ارز 4200 تومانی محاسبه شده و امسال و پیش از تصمیم به‌افزایش حقوق گمرکی نیز همچنان این ارز مبنای محاسبه بوده است. حالا و پس از گذشت چندماه از سال و مشخص شدن ارز نیمایی برای حقوق گمرکی، واحدهای تولیدی موظف به‌بازپرداخت مابه‌التفاوت این ارز شده‌اند. یعنی تولیدکنندگان باید بیش از 5 برابر ارز 4200 تومانی را بازپرداخت کنند. با این شرایط ارزی و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها این می‌تواند به‌زیان بزرگی برای تولیدکنندگان تبدیل شود. در همین زمینه مسعود حسن‌پور، دبیر انجمن صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ کشور به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «اوایل هر سال تولیدکنندگان برای واردات مواداولیه سفارش‌گذاری می‌کنند. در این زمان هنوز حقوق جدید گمرکی مشخص و تعیین نشده است. یعنی ممکن است تا اواسط خرداد هم حقوق گمرکی مشخص نشود. اما به‌کالاهای وارداتی تولیدکنندگان اجازه ترخیص داده می‌شود؛ اما تعهدی از تولیدکننده گرفته می‌شود که فعلا با همان تعرفه قبلی واردات محاسبه می‌شود؛ اما به‌محض تعیین تعرفه جدید باید مابه‌التفاوت آن پرداخت شود.» وی درخصوص وضعیت سال جاری اظهار کرد: «اتفاقی که امسال رخ داد این بود که تا اواسط خردادماه گمرک تعرفه ورودی را با ارز 4200 تومانی محاسبه می‌کرد. اما حالا اعلام کرده که حقوق گمرکی با ارز نیمایی محاسبه می‌شود و از اول سال باید مابه‌التفاوت آن پرداخت شود.» دبیر انجمن صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ کشور با بیان اینکه به‌تولیدکنندگان اعلام شده که باید مابه‌التفاوت حقوق گمرکی را نسبت به‌ارز نیمایی پرداخت کنند، اظهار کرد: «این درحالی است که مواداولیه‌ای که طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت وارد کشور شده، تبدیل به‌لنت شده‌اند و به‌فروش رسیده‌اند. یعنی همان زمان آنالیز قیمت انجام شده و محصول هم به‌فروش رسیده است.» وی افزود: «اگر تولیدکننده درحال حاضر با دلار نیمایی 20 تا 30 هزار تومانی این حقوق گمرکی را محاسبه و پرداخت کند، دچار ضرر و زیان سنگینی خواهد شد. یعنی اگر تولید نمی‌کرد، قطعا دچار زیان نمی‌شد.»
حسن‌پور با بیان اینکه پیشنهاد ما این است تولیدکنندگانی که طی دو ماه نخست سال با حقوق گمرکی 4200 تومانی اقدام به‌واردات مواداولیه کرده‌اند، از پرداخت این مابه‌التفاوت معاف شوند، تصریح کرد: «چراکه محصول به‌فروش رسیده است و ما از وزارت صمت و سایر دستگاه‌های مربوط خواستار آن هستیم که مابه‌التفاوت حقوق گمرکی را برای مواداولیه وارداتی طی ماه‌های نخست سال دریافت نکنند.»
دبیر انجمن صنایع تولید لنت‌ترمز و کلاچ کشور در آخر گفت: «مسئولان در برابر خواسته تولیدکنندگان در این خصوص واکنشی نداشته‌اند و تولیدکنندگان باید این مابه‌التفاوت سنگین را پرداخت کنند. حقوق گمرکی با افزایش 5 تا 6 برابری همراه بوده و این به‌معنای زیان بالای تولیدکنندگان طی ماه‌هایی است که هنوز مبنای حقوق گمرکی مربوط به‌سال گذشته بوده است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روزبه IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
    0 0
    نه تولید کننده اصلا ضرر نمیکند، اگر مواد اولیه گران شود چهارلا پهنا، در پاچه مصرف کننده میکند. متضرر واقعی فقط مصرف کننده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =