در وسایل نقلیه‌ای که به‌سیستم‌های ترمز پیشرفته نیاز دارند، مانند خودروهای سوپراسپرت و خودروهای سنگین، روتورهای ترمز کربنی جزء مهمی از سیستم ترمز به‌شمار می‌روند.

به گزارش «اخبار خودرو»،در وسایل نقلیه‌ای که به‌سیستم‌های ترمز پیشرفته نیاز دارند، مانند خودروهای سوپراسپرت و خودروهای سنگین، روتورهای ترمز کربنی جزء مهمی از سیستم ترمز به‌شمار می‌روند. یک سیستم روتور ترمز کربنی برای کاربردهای مختلف از طریق یک فرآیند ساخت پیشرفته تولید می‌شود و دارای استحکام بالا و همچنین هزینه‌های عملیاتی پایین است. این روتور ترمز کربنی به‌گونه‌ای طراحی شده که در برابر گرمای شدید هنگام ترمز مقاومت کند. تخمین زده می‌شود تقاضا برای روتور ترمز کربنی خودرو با نرخ رشد مرکب سالانه متوسط (CAGR) 7.6 درصد تا سال 2032 رشد کند. بر این اساس تخمین زده می‌شود ارزش معاملات در این بازار از 5.5213 میلیارددلار در سال 2022 به 11.4859 میلیارددلار در سال 2032 برسد. پیش‌بینی می‌شود در آینده فروش روتورهای ترمز کربنی خودرو افزایش یابد؛ زیرا آن‌ها سبک‌وزن، مقاوم در برابر حرارت، عملکرد بالا و بادوام‌تر هستند. رایج‌ترین نوع روتور ترمز خودرو که در صنعت‌خودرو از آن استفاده می‌شود کربن است که احتمال تاب برداشتن یا تغییر شکل کمتری دارد و ممکن است بیشتر از ترمزهای سنتی دوام بیاورد. گرد و غبار کمتر ترمز و عملکرد بهینه‌تر در شرایط مرطوب و خشک از جمله ویژگی‌های این ترمزهاست. تقاضای چشمگیر برای خودروهای مسابقه‌ای، دوچرخه‌ها، اتومبیل‌های با عملکرد بالا و کامیون‌های سنگین جزو محرک‌های کلیدی برای رشد تولید روتور ترمز کربنی عنوان شده است. پیش‌بینی می‌شود نفوذ بالای بازیگران اصلی در بازار از رشد بازار روتور ترمز کربنی خودرو در سطح جهان حمایت کند. با این حال، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بازار، نوسان قیمت مواداولیه است. سیستم‌های ترمز پیشرفته هنگامی که با سایر فناوری‌های کمک‌راننده ترکیب می‌شوند، می‌توانند ضمن کمک به‌کاهش سرعت یا توقف خودرو، ایمنی کلی را نیز تضمین کنند. سیستم‌های ترمز پیشرفته سبک‌تر، سریع‌تر و هوشمندتر از سیستم‌های ترمز کلاسیک هستند. روتورهای ترمز کربنی در خودروهای با کارایی بالا و لوکس مانند فراری، مک‌لارن، آستون‌مارتین لاگوندا، بنتلی‌موتورز، لامبورگینی، بوگاتی، آلفارومئو، پورشه AG و کوروت برای رانندگی استفاده می‌شوند.
نقطه‌ضعف روتورهای ترمز کربنی خودرو قیمت گران آن‌ها در مقایسه با روتورهای ترمز استاندارد معمولی است. برای سوپراسپرت‌ها و سایر وسایل نقلیه با کارایی بالا، هزینه این ترمزها نگران‌کننده نیست؛ اما به‌نظر نمی‌رسد استفاده از این ترمزها در خودروهای اقتصادی مقرون به‌صرفه باشد.بیشترین سهم از بازار جهانی روتورهای ترمز کربنی خودرو توسط ماتریس کربن سرامیکی کسب شده است. مخلوط‌ها، الیاف و رزین‌های غیر آلی کاربید سیلیکون برای ایجاد روتور ترمز سرامیکی کربن استفاده می‌شود.
بر اساس نوع وسیله‌نقلیه، بازار جهانی روتورهای ترمز کربنی خودرو تحت‌سلطه بخش خودروهای سواری است.آمریکای شمالی دومین منطقه بزرگ است که 23 درصد از بازار جهانی روتور ترمز کربنی خودرو را به‌خود اختصاص داده است. برجستگی رویدادهای مسابقه‌ای مانند F1، MotoGP و NASCAR و همچنین ورزش‌های رالی و مسابقات خیابانی، جریان‌های درآمدی را برای روتورهای ترمز کربنی خودرو در این منطقه ایجاد کرده است.
اروپا درحال حاضر بیشترین سهم از بازار جهانی روتورهای ترمز کربنی خودرو را در اختیار دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال 2022 با کسب 31 درصد از سهم بازار، پیشتازی خود را حفظ کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =