سایپا

خودرو جدید آریا با موتور GDI با گارانتی 5 ساله به‌بازار عرضه خواهد شد و تلاش خواهیم کرد کیفیت را در محصولات جدید به‌نحوی بالا ببریم که بتوانند همه استانداردها را دریافت کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سایپا با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: «خودرو جدید آریا با موتور GDI با گارانتی 5 ساله به‌بازار عرضه خواهد شد و تلاش خواهیم کرد کیفیت را در محصولات جدید به‌نحوی بالا ببریم که بتوانند همه استانداردها را دریافت کنند.» بنا بر اعلام محمدعلی تیموری، می‌توان کراس‌اوور سایپا آریا را نخستین خودرو ملی با موتور GDI محسوب کرد. پیش از این خودروهایی مانند کیا سورنتو، رنو تلیسمان، ام‌جی جی‌اس، هیوندای سانتافه و... با این موتور به‌ایران وارد شده بودند. پیشرانه برخی خودروهای مونتاژی مانند پژو 2008، کی‌ام‌سی کی 7 و جی 7، تیگو 8 پرو و... هم از همین نوع هستند. اما آریا نخستین خودرو ملی مجهز به‌این پیشرانه خواهد بود.

از افزایش بازدهی سوخت و موتور تا کاهش گازهای خروجی
موتورهای GDI یا موتورهای با پاشش سوخت مستقیم، نوع جدیدی از موتورهای MPI (موتورهای انژکتوری رایج مجهز به‌سیستم تزریق چندنقطه‌ای) هستند که محل قرارگیری انژکتور در آن‌ها متفاوت بوده و سوزن انژکتور ‌آن‌ها درون محفظه سیلندر تعبیه شده و با توجه به‌نوع پیستون در بالای سیلندر (مجاور شمع) یا در کنار سوپاپ‌ها قرار گرفته است.
در این پیشرانه‌ها دیگر مانند مدل‌های قدیمی، پاشش درون منیفولد انجام نمی‌شود که این تغییر، بازدهی سوخت را ۱۵ درصد افزایش داده و گازهای خروجی را ۲۵ درصد کاهش می‌دهد و موجب افزایش بازدهی موتور می‌شود. انژکتور استفاده‌شده در این موتورها دارای ویژگی‌هایی ازجمله ظرافت بالا و مقاومت در برابر حرارت هستند. در موتورهای GDI سوخت به‌هوای واردشده به‌سیلندر تزریق می‌شود.
انژکتوری که درون سیلندر قرار گرفته الست، سوخت را با فشار حدود ۱۵۰۰۰ psi (250 برابر فشار انژکتور MPI) به‌هوا تزریق می‌کند. با این فشار، سوخت به‌ذرات بسیار ریزتری نسبت به MPI تبدیل شده و بهتر با هوا مخلوط می‌شود. سپس زمان آن می‌رسد که شمع جرقه بزند و احتراق صورت گیرد. در پیشرانه GDI نسبت به MPI ، مخلوط سوخت و هوا کامل‌تر می‌سوزد؛ به‌همین دلیل گازهای خروجی کمتری تولید می‌شود.
محل قرارگیری نازل انژکتور در موتورهای GDI نیز بستگی به‌نوع پیستون دارد که به دو صورت ممکن است باشد؛ در مدل اول که رایج‌تر است، نازل به‌علت انحنای روی سطح پیستون در کنار سوپاپ‌ها با زاویه نصب می‌شود و سوخت پس از اسپری شدن، توسط انحنای سطح پیستون به‌سمت هوا هدایت می‌شود. در مدل دوم، نازل با توجه به‌صاف بودن تقریبی مقطع پیستون در کنار شمع قرار می‌گیرد. زیرا در این حالت بهترین اختلاط ممکن سوخت و هوا به‌دست می‌آید. هنوز مشخص نیست موتور GDI آریا کدام‌یک از این دو مدل باشد؛ اما در هر صورت به‌سیستم توربوشارژ نیز مجهز خواهد بود.
تولید 100 هزار دستگاه ساینا دوگانه‌سوز در سال آینده
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا علاوه‌بر اعلام خبر عرضه آریا با موتور GDI اظهار داشت: «یکی از سیاست‌های گروه خودروسازی سایپا در یک سال اخیر ایجاد زیرساخت‌ برای تولید خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز است که مصرف سوخت کمتر و آلایندگی پایین‌تر خواهد داشت.»
تیموری افزود: «تولید 100 هزار دستگاه خودرو سواری ساینا دوگانه‌سوز در سال آینده در دستور کار قرار دارد که با توجه به‌پتانسیل و منابع گازی کشور تولید خودروهای CNG نقش مهمی در کاهش آلایندگی خواهد داشت.»
وی ادامه داد: «همچنین در سال آینده 65 هزار دستگاه خودرو نیسان دوگانه‌سوز (CNG و بنزینی) در برنامه تولید سایپا قرار دارد. همچنین نیسان‌هایی با ظرفیت حجمی بزرگ‌تر و دوگانه‌سوز به‌منظور حمل بار بیشتر طراحی و در دست ساخت است که با تعبیه دو کپسول گازی سی‌ان‌جی روی شاسی، قابلیت 480 کیلومتر پیمایش را دارد.» به‌گفته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، پلت‌فرم دیگری هم که سال بعد عرضه خواهد شــــد، ون ۱۴ نفره دوگانه‌سوز دوکپسوله با 400 کیلومتر پیمایش درسطح شهر است که برای مسیرهای شهری ساخته شده و می‌توان برخی از مسیرهای اتوبوس را با این ون‌ها جایگزین کرد.»

موتور M15 پلاس در آستانه تولید انبوه
تیموری همچنین اعلام کرد: «کارهای تحقیقاتی موتور M15 پلاس در شرکت مگاموتور برای خودروهای فعلی پایان یافته است و در مرحله تولید انبوه قرار دارد و در خردادماه سال آینده به‌بازار عرضه خواهد شد.»
وی با بیان اینکه به‌دلیل کاهش مصرف بنزین، ترکیب تولید به‌سمت خودروهای CNG خواهد رفت، افزود: «موتور M15 پلاس در مقایسه با موتور فعلی یک لیتر بنزین کمتر مصرف خواهد کرد. همچنین موتور M24 جدید نیز 2 لیتر از موتور قبلی مصرف کمتر دارد و در سال آینده برای خودروهای گروه سایپا تولید خواهد شد.»
مدیرعامل گروه سایپا تاکید کرد: «نخستین قرارداد تولید موتورهای هیبرید منعقد شده است و تا ۲ سال آینده خودروها با موتوری تولید خواهد شد که ۸۰ درصد ساخت داخل هستند و علاوه‌بر سی‌ان‌جی‌سوز، هیبرید هم خواهند بود.»
وی همچنین اظهار داشت: «در یک ‌سال گذشته به‌لحاظ کیفی روی محصولات اقدامات خوبی صورت گرفته؛ به‌نحوی‌ که مراجعه مشتریان سایپا به‌نمایندگی‌ها 400 درصد کاهش یافته است.»
گفتنی است گروه خودروسازی سایپا علاوه‌بر انعقاد تفاهم‌نامه‌ همکاری با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در زمینه تبادل اطلاعات فنی و همکاری متقابل جهت ارتقای عملکردی و بهبود راندمان موتور تک‌سوز و دوگانه‌سوز CNG و برنامه‌ریزی تولید 100 هزار دستگاه خودرو ساینا دوگانه‌سوز، ۱۷ تفاهم‌نامه و قرارداد پژوهشی با شرکت‌های دانش‌بنیان به‌امضا رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =