بازار خودرو

آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهند آذرماه امسال رکورد ماهانه تولید خودرو در پنج سال اخیر شکسته و نزدیک به ۱۲۷‌هزار دستگاه خودرو در یک ماه توسط خودروسازان تولید شده است.

در راستای این آمار عبداله توکلی‌لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: «همه رویکردهای موجود چه در حوزه تولید و چه در حوزه واردات نشان از ریزش قیمت خودرو در بازار دارد.»

وضعیت واردات خودرو به کشور در چه مرحله‌ای است؟

محموله‌های مورد انتظار خودرو وارد کشور شده‌اند. البته همین روند با شدت بیشتری هم در تولید و هم در واردات تا پایان سال و سال آتی نیز ادامه خواهد یافت. بنابراین، براساس عرضه‌های سنگین خودرو تا پایان سال توسط خودروسازان و همچنین واردکنندگان، شاهد رقابتی شدن بازار خودرو خواهیم بود.

آیا محصولات خودروسازان همچنان جای مناسبی برای حفظ ارزش سرمایه‌های سرگردان خواهد بود؟

باتوجه به افزایش عرضه و محدود بودن تقاضا در بازار می‌توان پیش‌بینی کرد خودرو کالای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و با ریزش قیمت خودروها در بازار مواجه خواهیم بود. اگرچه از بسیاری دردهای مزمن صنعت خودرو مانند تولید ناقص یا خودروهای انباشته در پارکینگ‌ها که در پنج سال گذشته گریبان صنعت را گرفته بودند، گذر کرده‌ایم و به ترمیم، تثبت و رشد جریان تولید دست یافته‌ایم اما آن چه برای وزارت صمت اهمیت دارد، پرداختن به ریشه این عارضه‌هاست که همانا عدم رسوخ فعالیت‌های دانش‌بنیان در صنعت خودرو کشور است.

خودروسازان داخلی برای رقابت با محصولات وارداتی چه برنامه‌هایی دارند؟

مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده، توسعه خودروها با نشان‌های بومی و استفاده از فناوری‌های نوین در محصولات خودرویی کشور با شدت بیشتری دنبال می‌شود. هم‌اکنون برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای است که ۹ محصول مختلف روی بُنسازه‌های (پلت‌فرم‌های) بومی توسعه می‌یابند و در سال آتی وارد بازار می‌شوند. بدین‌ترتیب در کنار واردات خودرو، فضایی رقابتی در بازار خودرو کشور ایجاد خواهد شد. برای آنکه نتایج حاصله به صورت پایدار تداوم داشته باشد و با فراز و فرود استراتژیک که ریشه بسیاری از مسائل این صنعت است، مواجه نشویم، دو سند درباره برنامه تحولی صنعت خودرو کشور و دانش‌بنیان شدن در این صنعت منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =