شاهین‌پلاس

پرنده شکاری آهنین سایپا این روزها طرفداران بسیاری در بازار دارد؛ سایپا شاهین خودرو خوش‌قیافه‌ای است و فضای نسبتا جاداری در داخل کابین دارد و با آپشن‌های رفاهی کافی و استحکام بدنه خود می‌تواند در قیاس با محصولات قدیمی سایپا گزینه مطمئن‌تری به‌حساب آید.

به گزارش «اخبار خودرو»،پرنده شکاری آهنین سایپا این روزها طرفداران بسیاری در بازار دارد؛ سایپا شاهین خودرو خوش‌قیافه‌ای است و فضای نسبتا جاداری در داخل کابین دارد و با آپشن‌های رفاهی کافی و استحکام بدنه خود می‌تواند در قیاس با محصولات قدیمی سایپا گزینه مطمئن‌تری به‌حساب آید. جدا از تمام اینها، شاهین به‌لطف نصب توربوشارژر روی پیشرانه M15، اکنون گشتاور مناسبی از دورهای پایین موتور در اختیارمان قرار می‌دهد تا با کشش بهتر به‌خصوص در سربالایی‌های جاده‌ای مواجه باشیم. درخصوص کیفیت سواری و راحتی کابین هم باید گفت که شاهین با توجه به‌فرمان برقی نرم، دید به‌اطراف کافی، صندلی‌های نسبتا راحت و رفتار قابل قبول تعلیق خود رضایت مشتریان را حاصل کرده است. شاهین در مسیرهای عادی فرمان‌پذیری قابل قبولی از خود نشان می‌دهد و درخصوص ترمزها هم شرایط مناسبی دارد و می‌توانید تا حدود زیادی روی شاهین حساب باز کنید.

برنامه استفاده از یک موتور جدید با پرفورمنس بالاتر
پرچمدار سایپا با از بین بردن تردیدها، خودرو خوبی از کار درآمده است و پتانسیل تبدیل شدن به‌یک خودرو بهتر را نیز دارد؛ بر همین اساس، سایپا اقدام به‌بهبودهایی همچون رفع صدای اضافه کابین، ارتقای ارگونومی صندلی‌ها و اصلاح بالابرهای شیشه کرد و از همه مهم‌تر استفاده از یک موتور جدید با پرفورمنس بالاتر به‌نام M16 را هم در برنامه دارد تا این خودرو وجهه و شخصیت نماینده سایپا را بالاتر ببرد. هرچند این موتور نیز امتحان خود را پس داده و از همان ابتدای عرضه، بالاترین گارانتی موتور را در میان محصولات ملی بازار داشته است.

طراحی بدنه و کابین شاهین
علاوه‌بر قسمت بیرونی، در داخل کابین شاهین با یک طراحی شکیل و باپرنسیب روبه‌رو هستیم که حس خوشایندی را به سرنشینان منتقل می‌کند. داخل اتاق شاهین نکات مثبت بسیاری یافت می‌شود؛ مثلا از نظر ارگونومی شرایط مناسب به‌نظر می‌رسد و مشکلی از بابت دسترسی به‌ادوات احساس نمی‌شود. همچنین با توجه به‌فاصله میان محورهای جلو و عقب مناسب، شرایط سرنشینان از نظر جای پا و سر هم کافی است و حتی روی صندلی عقبی هم اوضاع رو به راه به‌نظر می‌رسد. همچنین باید در نظر داشت سایر خودروهای این رده قیمتی هم از نظر کیفیت شرایط ایده‌آلی ندارند و حداقل اینجا شاهد وجود آپشن‌هایی نظیر نمایشگر مرکزی و سانروف هستیم. درخصوص صندوق‌عقب هم با یک محفظه 420 لیتری مواجهیم که به‌راحتی کارتان را راه خواهد انداخت.

یک خودرو به‌روز
در سال‌های اخیر شاهد عرضه انواع و اقسام خودروهای وطنی و فیس‌لیفت‌های مختلف روی محصولات قدیمی در کشورمان بوده‌ایم؛ اما هیچ‌کدامشان حس روبه‌رو شدن با یک خودرو روز را در ذهن بیننده تداعی نمی‌کردند؛ حتی خودروهای نسبتا خوش‌قیافه و پرطرفدار بازار هم از اِلِمان‌های قدیمی استفاده می‌کردند و به‌سبک خودروهای دهه 90 یا 2000 میلادی زیبایی را تعریف می‌کنند. اما شاهین از این حیث با تمام خودروهایی که در داخل کشور طراحی شدند، متفاوت است.
خطوط کلی و قطعات به‌کار رفته در بدنه این محصول از متدهای طراحی روز پیروی کرده و ظاهری شیک، مدرن و چشم‌نواز را پدید آورده‌ که به‌زحمت می‌توان از آن ایراد گرفت. به‌طور کلی می‌توان از ظاهر شاهین به‌عنوان یکی از برگ‌های برنده اصلی نماینده سایپا یاد کرد؛ چراکه همین مزیت بزرگ توانسته است توجه مشتریان را به سمت این محصول جلب کند.

ویژگی‌های فنی و امکانات شاهین
موتور جدید M15TC شاهین جدا از دست‌یابی به‌استاندارد آلایندگی یورو 5، توانسته است 23 اسب‌بخار قدرت بیشتر و 50 نیوتون‌متر گشتاور بالاتر از مدل تنفس‌طبیعی تولید کند که اختلاف محسوسی به‌حساب می‌آید. پیشرانه شاهین جدا از نصب توربو در سایر قسمت‌ها نیز مورد بازنگری و اصلاحات قرار گرفته است. وظیفه انتقال قدرت هم برعهده یک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی است که ضرایب قابل قبولی دارد. شاهین از نظر سطح آپشن‌های رفاهی هم شرایط قابل قبولی دارد و با ارائه گزینه‌هایی نظیر کیلس و استارتر دکمه‌ای، نمایشگر 7 اینچی مرکزی مجهز به‌رهیاب ماهواره‌ای و دوربین پارک، سنسورهای دنده‌عقب، سانروف برقی، تهویه‌مطبوع اتوماتیک (تک‌کاناله)، فرمان برقی مجهز به‌کلیدهای کنترل سیستم صوتی، دی‌لایت و اتولایت، چراغ مشایعت، شیشه‌بالابرها و آینه‌های جانبی برقی مجهز به‌سیستم تاشو برقی، نشانگر وضعیت دنده‌ها، سیستم ضد سرقت و کامپیوتر سفری می‌تواند مشتریان خود را راضی نگه دارد. ترمزهای 4 چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD شاهین هم عملکرد قابل قبولی دارند و گزینه‌های تکمیلی مثل حسگر فشار باد تایرها، هشداردهنده صوتی و تصویری بستن کمربند ایمنی و صندلی عقب مجهز ایزوفیکس هم در این محصول به‌چشم می‌خورند. گفتنی است پلت‌فرم SP100 ساپیا پتانسیل مناسبی برای کسب امتیازات ایمنی بالاتر نیز دارد؛ درواقع این پلت‌فرم، صرف نظر از دریافت استانداردهای ECE اروپا نشان داده است به‌نسبت محصولات قبلی این خودروساز وطنی، ساختار مدرن‌تر و محکم‌تری دارد. اگر نگاهی به‌ویدئوهای تست تصادف منتشرشده از جانب سایپا بیندازید، کاملا مشخص است که مهندسی شاسی و جنس ورق‌های به‌کاررفته در شاهین سبب شده است قدرت مقاومت مناسبی حتی در ضربات جانبی به‌وجود آید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
    2 1
    یک دستگاه ثبت نام کردم بعد بررسی در نمایندگی سایپا، ماشین زیبا و ایمن و با امکانات خوبی هست در مقابل مبلغ پرداختی
  • محمد IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    0 1
    من خریداری کردم، خودرویی بسیار ایمن و زیبا با امکاناتی مناسب، بهتر از محصولات ایران خودرو در این رنج قیمتی است.
  • مجید US ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    0 1
    من شاهین را دارم مدل ۱۴۰۱ است میشه گفت بهترین ماشین ایرانی است از هر نظر بهترین است
  • محمد رضا IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    4 3
    آقا اصلا هم اینطوری نیست که شما تبلیغ میکنی خودروی کاملا مزخرفیه چون خود من داشتم و اصلا بدرد نمیخوره چون خیلی اذیت شدم و فروختم
  • مازیار IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    1 2
    اییییییی خدا
  • تقوی. شیراز IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    0 1
    به غیر از ایراداتی جزئی(صدای کمک ها. درب داشبورد. صدای تسمه کولر) مواردو امکانات فوق درست است 30هزار کیلومتری که با شاهین رانندگی کرده ام کاملا راضی ام
  • M IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    1 1
    سلام به لطف خدا خیلی هم خوبه الحمدلله.
  • رضا IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    3 1
    با خودتون چی فکر کردین،کدوم خودرو وطنی!!واقعا خودتون باورتون شده،اتاق برلیانس۲۳۰ با تعویض چراغ وسپر به اسم خودرو وطنی جا زدین؟!چطور تا زمانی که در بازار ۳۶۰میلیون بود هیچکس سمتش نمیرفت حالا که به لطف دولت محترم شده ۵۵۰تومن!!!شد خودرو خوب؟!!واقعا زرنگین
  • ایرج IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    4 0
    خوب
  • حسین IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    1 0
    من تست‌هایی که از این خودرو دیدم نشان می‌دهد سیستم هندلینگ خوبی در جاده های کوهستانی و پر پیچ و خم نداره که اگه نصب esp انحام میشد .بهتر بود .از پیشرانه هم که نگم براتون ۸ سوپاپ و ضعیف
  • داریوش IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    1 1
    هرچیزی گرون بشه محترم میشه .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =