لنت‌ترمز

رشد قیمت دلار تا 44 هزار تومان در هفته‌های اخیر و  سپس کاهش قیمت آن تا حدود40 هزار تومان در این روزها سبب بروز مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان کوچک لنت‌ترمز شده است. نوسان نرخ ارز سبب می‌شود قیمت تمام‌شده این دسته از تولیدکنندگان افزایش یابد.

به گزارش «اخبار خودرو»،رسیدن نرخ دلار به مرز 44 هزار تومان اگرچه برای مدتی کوتاه، شوک بزرگی به تولیدکنندگان وارد کرد. به‌ویژه برای تولیدکنندگانی که به‌ارز نیمایی دسترسی ندارند و مجبور هستند مواداولیه مورد نیاز خود را با ارز آزاد تهیه کنند. رشد قیمت دلار تا 44 هزار تومان در هفته‌های اخیر و سپس کاهش قیمت آن تا حدود40 هزار تومان در این روزها سبب بروز مشکلات بسیاری برای تولیدکنندگان کوچک لنت‌ترمز شده است. نوسان نرخ ارز سبب می‌شود قیمت تمام‌شده این دسته از تولیدکنندگان افزایش یابد. ادامه این روند سبب افزایش قیمت در بازار شده یا حتی ممکن است به‌تعطیلی واحدهای تولیدی منجر شود. درهمین زمینه مسعود حسن‌پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ کشور به‌روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «طبیعی است که وقتی شما آنالیز قیمت می‌کنید و به‌لحاظ قیمتی محصول شما دچار تغییر شاخص می‌شود، قیمت نهایی محصول هم تغییر خواهد کرد. این تلاطم‌های ارزی که رخ داده نه‌تنها درخصوص لنت‌ترمز بلکه درمورد هر کالایی که اجزای تامین آن وارداتی باشد نیز اثرگذار خواهد بود.»
وی افزود: «دولت تدبیری اندیشیده که برای واردات مواداولیه، نرخ دلار 28 هزار و 500 تومانی را در نظر بگیرد. اگر این نرخ عملی شود، برای تولیدکنندگان بزرگ که خود واردکننده هستند بسیار خوب خواهد بود. یعنی در این صورت می‌توان قیمت تمام‌شده و نهایی را کنترل کرد.»
حسن‌پور با اشاره به‌قیمت‎هایی که برای دلار وجود دارد، در ادامه تصریح کرد: «اگر قرار باشد تولیدکنندگان با دلار 40 هزار تومانی مواداولیه خود را وارد کنند، نظر به‌این‌که لنت‌ترمز هم از مواداولیه وارداتی بهره می‌برد، طبیعی است که قیمت نهایی آن افزایش یابد.»
وی درپاسخ به‌این سوال که تاکنون لنت‌سازان با چه‌دلاری اقدام به‌تهیه مواداولیه وارداتی خود کرده‌اند؟ اظهار کرد: «تامین مواداولیه برای بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده لنت‌ترمز با دلار آزاد بوده است. دلار نیمایی به‌شرکت‌های کوچک لنت‌ساز نمی‌رسد و این شرکت‌های بزرگ تولیدکننــــده لنت هستند که می‌توانند از دلار نیمایی استفاده کنند.»
وی افزود: «برخی از شرکت‌ها مواداولیه مورد نیاز را از بازار داخلی تهیه می‌کنند. شرکت‌های فروشنده مواداولیه نیز شیطنت‌هایی دارند و ممکن است موادی که با دلار ارزان خریداری کردند را با قیمت بالا به‌فروش برسانند. این یک تلاطمی ایجاد می‌کند و وقتی اعلام می‌شود قیمت ارز افزایش یافته به‌لحاظ روانی روی قیمت‌ها در بازار تاثیرگذار خواهد بود.»
وی تاکید کرد: «اگر به‌تمام شرکت‌ها ارز نیمایی تعلق بگیرد، می‌توان تا حد زیادی رشد قیمت‌ها را کنترل کرد. اما طی هفته‌های اخیر که قیمت ارز به‌بیش از 40 هزار تومان رسید، بازار دچار تلاطم شد و فروشندگان نیز دچار شوک شدند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =