ساینا cng

گسترش تولید و واردات خودرو در کشور منجر به تقاضای شدید بنزین در سال‌های اخیر شده است. باتوجه به ظرفیت تولید بنزین و زیرساخت‌های آن قطعا در آینده‌ نزدیک شاهد عدم توازن عرضه و تقاضا در این خصوص خواهیم بود.

به گزارش «اخبار خودرو»،گسترش تولید و واردات خودرو در کشور منجر به تقاضای شدید بنزین در سال‌های اخیر شده است. باتوجه به ظرفیت تولید بنزین و زیرساخت‌های آن قطعا در آینده‌ نزدیک شاهد عدم توازن عرضه و تقاضا در این خصوص خواهیم بود. باتوجه به هزینه بسیار زیاد تولید این سوخت و اختصاص یارانه به آن، چالش بزرگی از منظر سیاسی و اقتصادی برای کشور ایجاد شده است. در گذشته، بسیاری از کشورها با چنین شرایطی روبه‌رو بوده و سوخت‌های جایگزین متعددی ازجمله سوخت دیزل و بیودیزل، CNG، LPG، LNG، اتانول، هیدروژن، برق و... معرفی کرده‌اند. در کشور ما با اتکا به ذخایر عظیم گاز و قیمت پایین آن، سوخت گاز طبیعی فشرده سی‌ان‌جی به‌عنوان یک راه‌حل از دیرباز مطرح بوده و راهبردهای زیربنایی و عملیاتی برای توسعه بهره‌برداری از آن به‌عنوان سوخت خودرو در نظر گرفته شده است. اما اهمیت این اقدامات در شرایط فعلی بیشتر نمود پیدا کرده و خودروسازان داخلی نیز با درک این مهم اقدام به توسعه محصولات دوگانه‌سوز (بنزین-CNG) کرده‌اند. یکی از محصولاتی که این روزها در اخبار شاهد معرفی آن هستیم، خودرو ساینا اس دوگانه‌سوز گروه خودروسازی سایپاست.

ساینا اس دوگانه‌سوز در یک نگاه

ساینا اس دوگانه‌سوز که از سامانه گازرسانی نسل چهار، با تزریق سوخت تناوبی در منیفولد ورودی هوا بهره می‌برد، دارای موتوری دوگانه‌سوز بر پایه موتور M15 ساینا است که با سوخت گاز عملکردی نزدیک به سوخت بنزین دارد. سطح استاندارد آلودگی این خودرو یورو5 (با سامانه OBD) بوده و مصرف سوخت این خودرو در سیکل رانندگی ترکیبی شهری و جاده‌ای 6.4 لیتر در صدکیلومتر (میانگین گاز و بنزین) است. پیمایش خودرو با سوخت گاز نیز حدود 200کیلومتر (سیکل ترکیبی) بوده و با وجود نصب مخزن گاز 62 لیتری در صندوق عقب، همچنان فضای کافی برای قراردادن بار و اثاثیه وجود دارد. به علاوه، فضای داخلی سرنشینان نیز مناسب و جادار است. سیستم تعلیق و جلوبندی تقویت‌شده، دوام بالاتری برای این خودرو فراهم کرده و انتشار آلودگی کمتر، این خودرو را به انتخابی مناسب برای حمل‌ونقل عمومی به ویژه تاکسی تبدیل کرده است. تجهیز خودرو به ترمز ABS با سیستم Brake Assist (دستیار ترمز)، چراغ روز (Day Light)، روشنایی خودکار (Auto Light)، تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک، سنسور دنده عقب و... نیز بر ویژگی‌های این خودرو افزوده است. رعایت الزامات استانداردی محصول و بهره‌برداری از قطعات گازسوز کاملا استاندارد و با کیفیت و دوام بالا، تمایز برجسته‌ای در مقابل خودروهای دوگانه‌سوز «تبدیل‌کارگاهی» به وجود آورده است. این خودرو در رده قیمتی خودروهای دوگانه‌سوز بی‌رقیب است و اگر یک خودرو دوگانه‌سوز اقتصادی با استهلاک پایین، هزینه نگهداری پایین، مصرف سوخت اقتصادی و امکانات قابل‌قبول مدنظر مشتری باشد، بهترین انتخاب برای او خواهد بود.

ایمنی و امکانات ساینا اس دوگانه‌سوز

ساینا اس ‌دوگانه‌سوز تولید شرکت سایپا وی‍‍ژگی‌های خودرو پایه یعنی ساینا اس بنزینی را داراست. همان‌طور که گفته شد، با وجود نصب مخزن گاز 62 لیتری داخل صندوق عقب، این خودرو فضایی معادل 300 لیتر جهت حمل بار و لوازم سرنشین دارد و با رعایت استانداردهای ملی می‌تواند رضایت سرنشینان را در رده قیمتی پایین‌تر نسبت به محصولات مشابه فراهم می‌کند. ساینا اس از پس آزمون‌های تصادف، ترمزگیری، محافظت از عابر پیاده و... برآمده و استانداردهای مهم ایمنی را در این زمینه‌ها اخذ کرده است. ایمنی این محصول با وجود کیسه هوای راننده و سرنشین، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای سرنشینان جلو و عقب، نگهدارنده صندلی کودک (ISO FIX)، ترمزهای ABS تقویت شده با BA (سیستم کمکی ترمز)، جلوبندی تقویت‌شده، و فرمان‌پذیری خوب، تضمین شده است. از دیگر ویژگی‌های این خودرو سیستم ضدسرقت، سنسور هشدار دنده عقب، هشدار سرعت، ریموت کنترل، قفل مرکزی، نمایشگر دیجیتال چندمنظوره MFD، سیستم صوتی بلوتوثی همراه با USB و AUX، چراغ مه‌شکن، چراغ روز و اتولایت با قابلیت تنظیم ارتفاع نور است. صندلی‌های جلو و عقب این خودرو با روکش پارچه‌ای، ارگونومی خوبی دارد و حتی در مسافت‌های طولانی رفاه حال سرنشینان را فراهم می‌کند. تریم و تزئینات داخلی خودرو به‌ویژه فرمان دی‌کات و صفحه‌کیلومتر نیمه‌دیجیتال آن هم مشابه نوع بنزینی جالب و چشم‌نواز است.

کاهش هزینه سوخت به یک‌پنجم در حالت گازسوز

سیستم تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک خودرو دمای مناسب سرنشین را در فصول سرد و گرم فراهم می‌کند. این خودرو با ظرفیت مناسب حمل بار و سرنشین در کنار سوخت پاک و ارزان CNG می‌تواند به یک خودروی حمل‌ونقل عمومی تبدیل شود. با مقایسه مصرف سوخت گاز و بنزین در هر کیلومتر پیمایش این خودرو، دارنده این خودرو در صورت مصرف CNG تنها یک‌پنجم هزینه را در مقایسه با بنزین پرداخت می‌کند. در صورت استفاده از این خودرو در ناوگان عمومی، این خودرو قابلیت نصب امکاناتی همچون کپسول آتش‌نشانی، تابلو سقفی، جعبه کمک‌های اولیه، سامانه‌های هوشمند نظیر GPS، تاکسی‌متر، پرداخت الکترونیکی و... را داراست و در صورت به‌کارگیری در ناوگان برون‌شهری نیز به‌واسطه برخورداری از دریچه گاز برقی و سیستم برق‌والکترونیک یکپارچه با نود مرکزی (BCM) از قابلیت نصب اصولی کروزکنترل برخوردار است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    خودرو الکتریکی تولید کن اگه راست میگی .
  • حسین IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    0 0
    آقایون با سواد. ساینا اس دوگانه دریچه گازش مکانیکی هست نه برقی
  • پارسا IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    0 0
    ایرانشهر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =