پژو ۲۰۰۸

این روزها اگر قصد خرید یک کراس‌اوور کوچک شهری خارجی و غیر چینی را داشته باشید، قطعا نیم‌نگاهی هم به پژو 2008 خواهید داشت. پای این کراس‌اوور فرانسوی در واپسین سال‌های واردات خودرو خارجی به‌بازار کشورمان باز شد و چون در کشورمان مونتاژ می‌شد، عرضه آن تا بعد از بسته شدن واردات خودرو هم ادامه داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها اگر قصد خرید یک کراس‌اوور کوچک شهری خارجی و غیر چینی را داشته باشید، قطعا نیم‌نگاهی هم به پژو 2008 خواهید داشت. پای این کراس‌اوور فرانسوی در واپسین سال‌های واردات خودرو خارجی به‌بازار کشورمان باز شد و چون در کشورمان مونتاژ می‌شد، عرضه آن تا بعد از بسته شدن واردات خودرو هم ادامه داشت. هم‌اکنون نمونه‌های صفرکیلومتر از پژو 2008 در بازار یافت می‌شود؛ اما امروز ما با مدل 1397 کارکرده آن سر و کار داریم. اکنون یک پژو 2008 مدل 1397 کارکرده در محدوده یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان به‌فروش می‌رسد.
اما قبل از آن‌که اقدام به‌خرید کنید، بهتر است بدانید که با این پول حتی می‌توانید یک شاسی‌بلند سایز متوسط خریداری کنید. شاسی‌بلندی که دارای شاسی مستقل و سیستم دو دیفرانسیل بوده و برخلاف 2008 با شاسی یک پارچه و سیستم دیفرانسیل‌جلو که یک شاسی‌بلندنما به‌حساب می‌آید، یک شاسی‌بلند واقعی است. شاسی‌بلند مورد نظر ما سانگ‌یانگ کایرون است. کایرون شاید تا به‌این‌جا برتر از 2008 باشد، اما باید گفت این شاسی‌بلند مدل 2012 بوده و اکنون یک خودرو پا به‌سن گذاشته و قدیمی محسوب می‌شود. در ادامه ضمن آشنایی با 2008 و کایرون باید ببینیم کدام‌یک از این دو خودرو، ارزش خرید بیشتری دارد؟

مقایسه پژو 2008 با سانگ‌یانگ کایرون کارکرده در محدوده یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان

با کایرون و 2008 آشنا شوید!
سانگ‌یانگ، مدل کایرون را برای نخستین‌بار در سال 2005 معرفی کرد. کایرون یک شاسی‌بلند سایز متوسط بود که به‌سبد محصولات این شاسی‌بلندساز کره‌ای تنوع می‌بخشید. این شاسی‌بلند هم همچون دیگر خودروهای سانگ‌یانگ در آن زمان دارای چهره عجیب و غریبی بود که نمی‌توان آن را عامه‌پسند دانست.
برنامه تولید کایرون تا سال 2014 ادامه داشت و سانگ‌یانگ 9 سال بعد از عرضه این خودرو، به‌جای معرفی نسل جدید آن، به‌طور کامل تولیدش را متوقف کرد. کایرون هم در کنار دیگر پروژه‌های ناموفق سانگ‌یانگ به‌تاریخچه این خودروساز کره‌ای پیوست.
کایرون از سال 2010 وارد بازار ایران شد و تا سال 2013 که واپسین سال‌های عمرش بود، در این بازار حضور داشت. در همان سال‌هایی که سانگ‌یانگ برنامه برکناری مدل کایرون را می‌چید، 9 هزار کیلومتر آن‌طرف‌تر در فرانسه، پژو به‌فکر ساخت محصول جدید خود بود. یک کراس‌اوور سایز کوچک به‌نام 2008 که در سال 2013 به‌مرحله تولید رسید. پژو 2008 علاوه‌بر فرانسه در خط‌تولید کشورهای برزیل، چین، مالزی و ایران نیز مونتاژ شده است.
نسخه فیس‌لیفت‌شده از نسل اول این کراس‌اوور در بازه زمانی 1396 تا 1399 در ایران مونتاژ و به‌بازار داخلی کشورمان عرضه شده است. برخلاف کایرون، 2008 یک خودرو موفق بود و توانست نسل دوم خود را نیز تجربه کند. پژو در سال 2019 نسل دوم 2008 را رونمایی و به‌بازار جهانی عرضه کرد. در نسل دوم دیگر خبری از خط‌تولید ایران نیست و حتی 2008 در خود فرانسه نیز تولید نمی‌شود.
در حال حاضر خط‌تولید پژو در کشورهای اسپانیا، پاکستان، چین، مالزی و ویتنام برنامه تولید این کراس‌اوور را در دستور کار خود دارند. تولید پژو 2008 نسل دوم در حال حاضر نیز ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید بالاخره می‌توان دوباره آن را در بازار ایران رویت کرد یا خیر؟

مقایسه پژو 2008 با سانگ‌یانگ کایرون کارکرده در محدوده یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان

پژو، جدیدتر و زیباتر!
در بخش طراحی، برتری با حریف فرانسوی است. پژو 2008 مدرن‌تر از کایرون بوده و زیباتر از آن هم هست. 2008 حدود 8 سال بعد از کایرون طراحی شده و این اختلاف زمانی زیادی در بحث طراحی است. طبق یک قانون نانوشته جهانی، خودروسازان بزرگ به‌طور میانگین هر 7 سال یک‌بار یک نسل کاملا جدید از محصولات خود را معرفی می‌کنند که خودرو جدید از نظر طراحی هم کاملا نونوار می‌شود. حال این فاصله 8 ساله میان طراحی 2008 و کایرون را می‌توان تفاوتی به‌اندازه یک نسل دانست. پژو 2008 شاید فاقد طراحی ماندگار و چشم‌نواز باشد، اما به‌عنوان یک کراس‌اوور کوچک، طراحی جذابی داشته و فعلا زیبا محسوب می‌شود. هرچند عرضه نسل دوم آن با طراحی جدیدتر در بازار جهانی سبب شده است 2008 داستان ما جذابیت گذشته خود را نداشته باشد. سانگ‌یانگ هم تلاش زیادی کرده تا چهره لوکسی به‌کایرون ببخشد؛ اما درحقیقت باید گفت در این کار چندان موفق نشده است. کایرون در نمای جلو به‌خصوص در بخش چراغ‌ها، بسیار شبیه به‌مرسدس S کلاس W221 است؛ اما انگار طراح سانگ‌یانگ عکس S کلاس را در فتوشاپ، از بالا و پایین کشیده و دفرمه کرده است! درنمای عقب اوضاع خراب‌تر بوده و واقعا می‌توان کایرون را یک خودرو زشت دانست.
امکانات کدام بیشتر است؟
پژو 2008 به‌عنوان یک کراس‌اوور کوچک امروزی از سطح امکانات قابل قبولی برخوردار است. امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ جلو هالوژن، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، روکش چرم، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی 6 اسپیکر، مانیتور 7 اینچی لمسی، دوربین عقب، بلوتوث، قابلیت پشتیبانی از USB، MP3، MP4 و AUX، میرور اسکرین، نمایشگر صفحه‌کیلومتر، مجموع ایربگ‌ها 6 عدد، سیستم تهویه‌اتوماتیک دوگانه، کول‌باکس، صندلی راننده 6 حالته دستی، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه، روکش‌صندلی پارچه، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، شیشه‌دودی عقب، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ و ... در دل این خودرو فرانسوی نصب شده که هر خریداری را در این کلاس خودرویی راضی نگه می‌دارد. درمقابل، انتظارها از سطح امکانات سانگ‌یانگ کایرون بالاست. این خودرو در کلاس شاسی‌بلندهای سایز متوسط بوده و مشتریان انتظار امکانات بیشتری را دارند؛ اما به‌دلیل قدیمی بودن، سطح امکاناتش در حد یک شاسی‌بلند سایز متوسط امروزی هم نیست. اما کسی که خریدار پژو 2008 باشد، با امکانات کایرون هم راضی خواهد شد. این کره‌ای به‌امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل پایداری، ضد واژگونی، سنسور عقب، سنسور باران، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز پارک پایی، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌جلو هالوژن، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی هیدرولیکی، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی مجهز به 6 اسپیکر، 2 آمپلی‌فایر و هندزفری، دوربین عقب، بلوتوث قابلیت پشتیبانی از USB، CD، DVD و MP3، مجموع ایربگ‌ها 6 عدد، سیستم تهویه اتوماتیک با قابلیت کنترل رطوبت، صندلی راننده 8 حالته برقی با مموری، صندلی سرنشین جلو 4 حالته برقی، صندلی عقب تاشو، گرمکن صندلی جلو، روکش‌صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی، گرمکن و مموری، سانروف، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ راننده و ... مجهز است.
سانگ‌یانگ بهتر است یا 2008؟
شاسی مستقل در کنار سیستم چهارچرخ‌محرک، کایرون را تبدیل به‌یک شاسی‌بلند واقعی کرده تا اگر زمانی هوس رانندگی خارج از جاده به‌سرتان زد، همراه قابل قبولی برایتان باشد. اما پژو 2008 فاقد این قابلیت بوده و بهتر است تنها برای رانندگی شهری و جاده‌ای روی آن حساب کنید. موتور قدیمی کایرون دوبرابر موتور پژو حجم داشته و 2 سیلندر بیشتر از آن حجم دارد. همچنین این موتور فاقد توربوشارژ بوده و از پیچیدگی فنی بالا و حساسیت به‌کیفیت سوخت در امان است. پژو 2008 با وجود بهره‌مندی از توربوشارژ باز هم از نظر قدرت و گشتاور به‌ترتیب 57 اسب‌بخار و 72 نیوتون‌متر ضعیف‌تر از کایرون است. گیربکس اتوماتیک پژو نسبت به‌گیربکس اتوماتیک سانگ‌یانگ یک دنده بیشتر داشته و از نظر حداکثر سرعت نیز تنها 2 کیلومتر بر ساعت بیشتر شتاب می‌گیرد. از دیگر اختلاف‌های اصلی 2008 و کایرون در بخش فنی، شتاب آن‌هاست. کایرون با شتاب بالای 10 ثانیه‌ای یک شاسی‌بلند تنبل محسوب می‌شود؛ اما در مقابل پژو 2008 به‌دلیل جثه کوچک‌تر و وزن کمتر 2.7 ثانیه سریع‌تر از کایرون بوده و اوضاع قابل قبولی دارد. اما آخرین اختلاف مهم فنی نیز میزان مصرف سوخت است. پژو 2008 با مصرف 6.7 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر باز هم اوضاع قابل قبولی دارد. کایرون 6.6 لیتر بیشتر از 2008 و به‌عبارت دیگر تقریبا دو برابر آن بنزین می‌سوزاند که این امر، آن را تبدیل به‌یک خودرو خوش‌اشتها و پرمصرف می‌کند. در نهایت باید به‌این نکته مهم نیز اشاره کرد که کایرون بعد از 11 سال کارکرد، اکنون یک خودرو پا به‌سن گذاشته بوده و در خرید آن باید بسیار احتیاط کرد. اما درمقابل پژو 2008 هنوز یک خودرو تازه‌نفس در بازار خودروهای دست‌دوم بوده و شرایط آن کمی بهتر از رقیب هم‌قیمت کره‌ای است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • استاد IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 1
    قابل مقایسه نیستند...کاش با کار کارشناسی دقیقتر ماشینها انتخاب شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =