کد خبر: 243575
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

چگونه خلافی خودرو را در چند دقیقه صفر کنیم؟

رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی یکی از مواردی است که هر دارنده وسیله نقلیه زمینی باید به آن احترام گذارد و در صورت عدم رعایت قوانین با جریمه مواجه خواهید شد. همچنین اگر جریمه‌های خودرو را به موقع پرداخت نکرد با خلافی خودرو روبه رو خواهید بود. برخی از افراد بر این باور هستند که راننده‌های خاطی و متخلف که قوانین را زیر پا می‌گذارند با جریمه‌های رانندگی تغییری در رفتار خود ایجاد نمی‌کنند و تنها موظف به پرداخت هزینه‌های مالی جریمه خواهند بود که پلیس برای این اظهار نظرها پاسخ قانع کننده‌ای دارد. برای اینکه با انواع جریمه‌ها آشنا شوید و پاسخ پلیس را بدانید تا انتهای متن همراه ما باشید.

احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی

پلیس در جواب افرادی که اعتقادی به جریمه ندارند، اینگونه بیان می‌کند که در سال‌های اخیر بستن کمربند ایمنی هم یکی از قوانینی بود که بیشتر افراد آن را رعایت نمی‌کردند، اما با جریمه‌های نقدی و اهرم فشار پلیس، بستن کمربند ایمنی به یک فرهنگ تبدیل شده است. به طور حتم تمام قوانین راهنمایی و رانندگی برای حفظ جان راننده‌ها و سرنشینان خودرو وضع شده تا همه افراد در کنار یکدیگر بتوانند در جاده‌ها و خیابان‌ها تردد داشته باشند.

از این رو تمام راننده‌ها و صاحبان خودرو می‌دانند که در صورت عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی با جریمه و افزایش خلافی خودرو مواجه خواهند شد. از این رو بهتر است که برای دور بودن از حادثه‌های رانندگی و خطرات مختلف به قوانین احترام گذاشت. همچنین تخلف‌هایی مانند: استفاده از تلفن همراه، سرعت غیر مجاز و عبور از چراغ قرمز می‌تواند بر روی نمره منفی راننده و خلافی خودرو تاثیر گزار باشند.

انواع جریمه‌های رانندگی

در صورتی که خودرویی جریمه شود و مالک خودرو در زمان مقرر به پرداخت آن اقدام نکند به طور حتم باعث بیشتر شدن خلافی ماشین خود می‌شود. همچنین اگر می‌خواهید خودروی خود را معامله کنید باید در نظر داشته باشید که در صورت پرداخت خلافی و استعلام خلافی صفر شده، شرایط معامله برای خودرو ایجاد نمی‌شود. از طرف دیگر اگر پلیس راهنمایی و رانندگی استعلام خلافی خودرو یی را دریافت کند که بیش از یک میلیون تومان باشد، دستور توقف خودرو را داده و به پارکینگ منتقل خواهد کرد. در حقیقت میزان خلافی ماشین با توجه به عدم پرداخت جریمه‌های خودرو به وجود می‌آید و بهتر است که با انواع جریمه‌های راهنمایی و رانندگی آشنا شوید. این جریمه‌های به شرح زیر هستند:

  • جریمه تسلیمی: در جریمه تسلیمی، پلیس راهور برگ جریمه را به راننده خاطی تحویل خواهد داد.
  • جریمه الصاقی: در این روش جریمه، پلیس خودروی پارک شده که در محل پارک ممنوع رویت کرده را جریمه می‌کند و برگ جریمه را به ماشین الصاق خواهد کرد.
  • جریمه دوربینی: جریمه دوربینی را می‌توان نوعی از جریمه‌های جدید با تکنولوژی دانست که برای ثبت جرائم راهنمایی و رانندگی از دوربین‌های نصب شده در سطح شهرها و جاده‌ها استفاده می‌کند. در این نوع جریمه عکس خودروی متخلف ثبت شده و با نوع تخلف رخ داده برای مالک خودرو ارسال می‌شود.
  • جریمه دوبرگی: پلیس راهور در جریمه دو برگی، راننده متخلف را به دلیل عدم توجه به دستور توقف پلیس جریمه می‌کند که شامل دو برگ خواهد بود. در حقیقت برگ اول جریمه برای نقض قوانین راهنمایی و رانندگی و برگ دوم برای عدم توجه به دستور توقف خودرو توسط پلیس راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود.

چگونه خلافی خودرو را در چند دقیقه صفر کنیم؟

جریمه دوربینی خودرو

روش‌های مختلف برای پرداخت خلافی خودرو

به طور حتم راننده‌هایی که یکبار جریمه شده باشند می‌دانند که در صورت عدم پرداخت جریمه‌های راهنمایی و رانندگی با افزایش خلافی روبه رو خواهند بود. از طرف دیگر هم مالک‌های خودرو برای اینکه از میزان خلافی خودرو خود مطلع شوند، می‌توانند از طریق روش‌های استعلام خلافی خودرو استفاده کنند. دقت داشته باشید که اگر خلافی خودرو را به مدت 60 روز پرداخت نکنید، این مبالغ دو برابر خواهند شد.

به طور کلی روش‌های پرداخت و استعلام خلافی خودرو به شرح زیر است:

  • مراجعه حضوری به مراکز پلیس 10+
  • خلافی خودرو از طریق پیامک
  • استعلام از طریق سایت پلیس راهور
  • استعلام و پرداخت خلافی خودرو با تماس تلفنی
  • پرداخت خلافی با اپلیکیشن‌های موبایلی

پرداخت خلافی خودرو یا احترام به فرهنگ رانندگی

همه ما می‌دانیم که برای جریمه نشدن باید به قوانین احترام گذاشت، اما در برخی از مواقع ممکن است که به صورت سهوی دچار تخلف شد. برای اینکه از دو برابر شدن جریمه‌های خودرو جلوگیری کرد باید در اسرع وقت جریمه‌ها را پرداخت کرد. در حقیقت احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی وظیفه هر فردی است و بهتر است که با فرهنگسازی بیشتر همه افراد برای اجرای قوانین تلاش کنند.

چگونه خلافی خودرو را در چند دقیقه صفر کنیم؟

پرداخت خلافی به موقع ضروری است

آیا عدم خرید بیمه شخص ثالث میزان خلافی ماشین را افزایش می‌دهد؟

سوالی که بسیاری از راننده‌ها و صاحبان خودرو می‌پرسند این است که آیا عدم خرید بیمه شخص ثالث باعث افزایش خلافی می‌شود یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است قوانین بیمه شخص ثالث را بیان کنیم.

با توجه به قانون، بیمه نامه ثالث یک بیمه اجباری است و همه دارندگان وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتور سیکلت باید آن را خریداری کنند. در صورت عدم تهیه بیمه نامه ثالث، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند خودرو را توقیف کرده و جریمه صادر کند. در نتیجه در صورت عدم پرداخت جریمه و عدم تهیه بیمه نامه ثالث، میزان خلافی خودرو افزایش پیدا می‌کند.

به طور کلی پلیس راهنمایی و رانندگی برای ایجاد نظم و با هدف کاهش تصادف‌های رانندگی در تلاش است که با وضع و اعمال قانون، راننده‌های عزیز را به پیروی از قوانین ترغیب کند. همچنین بهتر است که هر چند ماه یکبار میزان خلافی ماشین را استعلام کرد تا با توقیف خودرو مواجه نشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =