از مواردی که در ایمنی سرنشینان خودرو موثر است، شیشه‌های خودرو است. ساختار شیشه باید به‌گونه‌ای باشد که در درجه نخست از استحکام بالایی برخوردار باشد و به‌راحتی نشکند.

چندی پیش یکی از دوستانم که خودرو پژو پارس مدل 1388 دارد، با خودرو دیگری تصادف کرد؛ جالب است که در این تصادف، شیشه جلو خودرو دوستم شکست؛ اما قطعات آن به‌داخل خودرو پاشیده نشد. علت چنین طراحی برای شیشه خودروها چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،از مواردی که در ایمنی سرنشینان خودرو موثر است، شیشه‌های خودرو است. ساختار شیشه باید به‌گونه‌ای باشد که در درجه نخست از استحکام بالایی برخوردار باشد و به‌راحتی نشکند. همچنین هنگام شکسته شدن به‌قطعات ریز و برنده تقسیم نشود؛ زیرا این ذرات می‌تواند سبب وارد آمدن جراحت زیادی به‌سرنشین شود. شیشه‌های مورد استفاده در خودرو هم از استحکام بالایی برخوردارند و هم هنگام شکستن به‌ذرات ریز و برنده تبدیل نمی‌شوند. این شیشه‌ها به دو روش تمپر و لمینیت ساخته می‌شوند که شیشه لمینیت در صنعت‌خودرو کاربرد بیشتری دارند. در این روش از روی هم قرار دادن دو یا چند لایه شیشه، شیشه نهایی تهیه می‌شود. در این مدل شیشه یک یا چند لایه پلاستیکی به‌نام PVB در بین لایه‌های شیشه وجود دارد که هنگام شکستن شیشه می‌تواند پیوستگی آن را حفظ کرده و از پرتاب شدن تکه‌های شیشه جلوگیری کند. تحمل این لایه برای پیوسته نگه داشتن شیشه در هنگام شکستن به‌اندازه‌ای است که حتی می‌تواند تا حدی از پرتاب شدن سرنشینان به‌خارج از خودرو نیز جلوگیری کند. این لایه همچون یک عایق صوتی نیز عمل می‌کند و همچنین می‌تواند تا حدی مانع از عبور اشعه ماوراء‌بنفش نیز بشود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =