دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک

این سدان جمع‌وجور بزرگ‌ترین خودروساز کشور توانست در بازار و در میان مشتریان با استقبال خوبی مواجه شود که نتیجه آن دقیقا یک سال پس از تولیدش، ایجاد تغییراتی در بخش ظاهری و بهره‌گیری از آپشن‌های بیشتر بود. 

به گزارش «اخبار خودرو»،گروه صنعتی ایران‌خودرو سال 1394 محصول جدید خود را که برپایه پلت‌فرم سمند شکل گرفت، با نام دنا به بازار عرضه کرد. این سدان جمع‌وجور بزرگ‌ترین خودروساز کشور توانست در بازار و در میان مشتریان با استقبال خوبی مواجه شود که نتیجه آن دقیقا یک سال پس از تولیدش، ایجاد تغییراتی در بخش ظاهری و بهره‌گیری از آپشن‌های بیشتر بود.
این خودرو با نام دناپلاس معرفی شد. دنا پلاس با ظاهر اسپرت و جوان‌پسندش در کنار دو پیشرانه 1.7 لیتری تنــفس‌طبیعی و نسخه قوی‌تر توربوشارژ، به‌عنوان یک سدان خانوادگی کارآمد در بازار داخلی به‌شمار می‌آید.
نصب گیربکس اتوماتیک برای این خودرو تا حد زیادی توانست پاسخ مثبتی به‌نیاز مشتریان باشد. همراهی سیستم پرخوران توربوشارژ و نصب گیربکس اتوماتیک، دنا پلاس توربو اتوماتیک را به‌گزینه مناسبی برای خرید یک سدان نسبتا به‌روز بدل کرده است. در ادامه این خودرو را از نظر فنی بررسی می‌کنیم.
طراحی خارجی
دنا را باید تعبیر جدید طراحی محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو دانست. مجموع سطوح تخت در کنار خطوط برجسته روی بدنه، در کنار خط شخصیتی برجسته که با زاویه خاصی قرار گرفته، استایلی به‌روز و متفاوت‌تر از دیگر محصولات داخلی را به‌نمایش می‌گذارد. چراغ‌هایی با فرم جدید و بهره‌گیری از LED و جلوپنجره جدید، ظاهری اسپرت برای این خودرو به‌ارمغان آورده است. نمای عقب نیز با وجود چراغ‌هایی با گرافیک زیبا و قرارگیری آنتن کوسه‌ای روی سقف، زیبا به‌نظر می‌رسد. مدل اتوماتیک دنا پلاس از نظر ظاهری تفاوت‌ ویژه‌ای با مدل دنده‌ای آن نداشته و تنها نکته مهم جایگزینی عبارت DENA+ به‌جای Turbo و قرارگیری عبارت 6AT در سمت راست درِ صندوق است. همچنین مجموعه دیفیوزر به‌صورت نقره‌ای‌رنگ با دو خروجی نمایشی طراحی شده که این سبک طراحی این روزها به‌عنوان ترند در دنیای خودرو شناخته می‌شود و بسیاری از خودروهای چینی و کره‌ای نیز از چنین طراحی بهره می‌برند.
فضای داخلی به‌روز
زمانی که پشت فرمان دنا پلاس توربو اتوماتیک قرار می‌گیرد، تزئینات طرح چوب به‌همراه دریچه‌های عمودی میان داشبورد که در کنار آن یک صفحه نمایشگر 7 اینچی تعبیه شده، کابین مدرن و به‌روزی را به‌نمایش می‌گذارد. پشت پنل این خودرو از طراحی جدیدی برخوردار است و غربیلک‌فرمان جدید و تزئینات طرح چوب رودری‌ها نیز به‌خوبی جلب‌توجه می‌کند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که فضای داخلی در مدل‌های پلاس، پلاس‌توربو و توربو اتوماتیک، تغییر محسوسی نکرده است و تنها تغییرات در مدل توربو اتوماتیک در ‌تریم مشکی‌رنگ به‌کاررفته خلاصه می‌شود. از دیگر تغییرات جزئی در مدل اتوماتیک می‌توان به‌دسته‌دنده اسپرت مشکی با تزئین کروم، دوخت قرمزرنگ و ایجاد تغییراتی در پشت پنل اشاره کرد. در تجهیزات پشت پنل، این قابلیت برای راننده فراهم شده است که در زمان استارت، بتواند تمام فانکشن‌های برقی را چک کند؛ البته نشانگر تعویض دنده نیز به‌این قسمت اضافه شده تا وضعیت قرارگیری دنده را برای راننده به‌نمایش بگذارد.
مختصات فنی چه می‌گویند؟
در تمام مدل‌های این سدان جمع‌وجور گروه صنعتی ایران‌خودرو، شاهد نصب موتور ملی EF7 هستیم. همچنین حدود دو سال است این پیشرانه ملی به‌کمک متخصصین داخلی به‌سیستم پرخوران توربوشارژ مجهز شده است تا راندمان بیشتری را برای حرکت به‌وجود آورد. بر این اساس، قوای محرکه دنا پلاس توربو اتوماتیک یک موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ به‌حجم 1645 سی‌سی است که با تجهیز شدن به‌توربو، حداکثر 150 اسب‌بخار قدرت و 215 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه ملی توسط مهندسان گروه صنعتی ایران‌خودرو دستخوش تغییراتی شده است. باتوجه به‌این‌که کشور ما نسبت به‌سایر کشورها از ارتقاع بیشتری نسبت به‌سطح دریا برخوردار است، گاهی عملکرد خودروهای وارداتی در شرایط اقلیمی و سوختی کشور دچار مشکلاتی می‌شود. همین مورد در افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت یا افزایش استهلاک خودروها تاثیر بسزایی دارد. با در نظر داشتن این مطلب که در کشور پتانسیل انجام کالیبراسیون و طراحی و تولید ECU فراهم شده، گروه صنعتی ایران‌خودرو، دنا پلاس اتوماتیک را براساس شرایط اقلیمی، بومی و شرایط سوختی کشور کالیبره کرده است. همین مساله سبب شده است این خودرو در بازار نسبت به‌سایر محصولات رقیب از برتری بیشتری برخوردار باشد و با اقبال بیشتری نیز مواجه شود. همچنین از دیگر تغییرات ویژه در این خودرو می‌توان به‌بهبود سیستم‌ خنک‌کاری اشاره کرد. باتوجه به‌این‌که دنا پلاس توربو اتوماتیک مجهز به‌سیستم پرخوران است، دمای کاری پیشرانه در سطح بالاتری قرار می‌گیرد و بنابراین نیاز است که در زمان نصب توربو، سیستم خنک‌کاری ارتقا یابد. بر این اساس در این خودرو با افزودن منبع انبساط مجزا، سیستم خنک‌کاری بهبود یافته است.

باتوجه به‌تقاضای بازار نسبت به‌خرید خودروهای مجهز به‌گیربکس اتوماتیک، گروه صنعتی ایران‌خودرو این نیاز را شناسایی و برای پاسخ به‌آن یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته طراحی و تولید کرده است. دناپلاس اتوماتیک نخستین محصول این خودروساز است که به‌گیربکس 6 سرعته طرح آیسین مجهز شده است. سیستم تعویض دنده این گیربکس از نوع خطی و مجهز به‌سیستم‌های هوشمند تعویض دنده، کروزکنترل، حالت اسپرت و برفی است. یکی از ضعف‌های گیربکس‌ اتوماتیک برخی از خودروها در کشور، کاهش راندمان عملکردی به‌دلیل شرایط جوی کشور به‌ویژه در فصول گرم سال است. گروه صنعتی ایران‌خودرو برای حل این چالش، از یک مبدل کنترل دمای گیربکس بهره برده است تا چالشی برای عملکرد گیربکس ایجاد نشود. هرچند شکایت‌هایی نیز از سوی برخی مالکان گیربکس اتوماتیک 6 سرعته دنا پلاس توربو اتوماتیک گزارش‌ شده است؛ اما باید به این نکته نیز توجه داشت که بسیاری از این شکایت‌ها به‌دلیل رانندگی درحالت اسپرت و دورموتورهای بالای این خودرو است که همین امر سبب شده است گیربکس این خودرو پس از مدت نسبتا کوتاهی، دچار اشکال شود. از جمله این مشکلات می‌توان به‌تعویض دنده نه‌چندان راحت (ایجاد تقه به‌همراه کوبش) یا تعویض دنده حداکثر تا دنده دو اشاره کرد. این اشکال‌ها به‌دلیل فشارهای وارده بر سوپاپ‌های هیدرولیکی ایجاد شده که در این حالت توانایی تعویض دنده تحت فشار وجود نداشته و چنین مشکلاتی را پدید می‌آورد. اما با نگهداری صحیح از گیربکس اتوماتیک و تعویض به‌موقع روغن‌گیربکس با توجه به‌آن‌چه در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده و همچنین رانندگی در دور موتورهای استاندارد و وارد نکردن فشار زیاد بر گیربکس می‌توان گیربکس 6 سرعته دنا پلاس توربو اتوماتیک را به‌یک گیربکس کم‌دردسر و به‌روز تبدیل کرد.
تغییراتی برای افزایش رفاه سرنشینان
همان‌طور که می‌دانیم، دنا محصول جدیدی بر پایه پلت‌فرم سمند است. براین اساس خودرو دنا، نقاط اشتراک زیادی با سمند دارد. سیستم تعلیق ساده و بهره‌گیری از سیستم مک‌فرسون سبب ایجاد سواری نسبتا مطلوبی در این خودرو شده است. از آن‌جا که دنا پلاس توربو اتوماتیک، مجهز به‌گیربکس اتوماتیک شده و توقعات مشتریان نسبت به‌این مدل افزایش یافته است، بر این اساس مدل توربو اتوماتیک به نسبت نسخه معمولی آن دستخوش تغییراتی قرار گرفته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تغییر در سایز رینگ است. به‌عبارت دیگر در مدل پیشین، شاهد نصب رینگ‌های 15 اینچی هستیم. این درحالی است که برای مدل پلاس توربو اتوماتیک، رینگ 16 اینچی آلومینیومی در نظر گرفته شده است. دناپلاس اتوماتیک دستخوش تغییراتی در سیستم تعلیق و در زمینه ارتقای سیستم فنر، کمک‌فنر، میل‌موج‌گیر و بوش طبق‌ها قرار گرفته است. برای رسیدن به‌این هدف، قطعات رام و مثلثی طبق‌های لاستیکی دارای طراحی جدیدی هستند که این امر سبب بهبود حرکت خودرو در جاده‌های ناهموار شده است. همچنین برای بهبود پرفورمنس، در دنا پلاس توربو اتوماتیک از سیستم فرمان برقی استفاده شده است. این سیستم به‌منظور افزایش ایمنی خودرو، کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد سیستم فرمان، تعبیه شده است. گروه صنعتی ایران‌خودرو فرمانی را برای دنا پلاس اتوماتیک تعبیه کرده که بر حسب شرایط رانندگی، نیروی فرمان نیز تغییر پیدا می‌کند. به‌عبارت دیگر ECU به‌همراه سنسور گشتاور و یک موتور الکتریکی، سبب اعمال گشتاور به‌غربیلک‌فرمان می‌شود که احساس خوبی در راننده هنگام حرکت ایجاد می‌کند.

امکانات نسبتا به‌روز
شاید بتوان گفت در هر سه مدل دنا پلاس، تجهیزات الکترونیکی (موسوم به آپشن) یکسان است. در زمینه ایمنی در این خودرو، می‌توان به‌کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو، مجهز بودن به‌سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و چهارچرخ‌دیسکی و امکان نصب صندلی کودک (ISOFIX) در صندلی عقب نیز اشاره کرد. همچنین از جمله آپشن‌های نصب‌شده در دنا پلاس توربو اتوماتیک می‌توان از سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک با کانال‌های تهویه برای سرنشینان عقب، سیستم مالتی‌مدیا با صفحه‌نمایش 7 اینچی، قابلیت اتصال بلوتوث، پورت USB، چراغ‌های جلو و عقب دارای LED و طرح نئون و چراغ Day Light، آینه‌های جانبی برقی و تاشونده، سانروف، کروزکنترل، فرمان تلسکوپی جمع‌شونده، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک، نمایشگر دمای محیط، سیستم هشداردهنده مرکزی ورودی غیر مجاز، دوربین دید عقب و... نام برد.
از جمله نقدهایی که به‌امکانات رفاهی دنا پلاس توربو اتوماتیک وارد می‌شود این است که با توجه به‌سال ساخت این خودرو و رقبای چینی آن در بازار، جای خالی دریچه‌های متحرک و قابل تنظیم سیستم تهویه‌مطبوع برای سرنشینان عقب، به‌خوبی در این مدل احساس می‌شود. بنابراین درصورت نصب و تعبیه دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع متحرک و قابل تنظیم برای سرنشینان عقب در این خودرو، در این بخش نیز توقع مشتریان به‌خوبی برآورده می‌شد. همچنین این نوع طراحی در گردش بهتر هوا در داخل کابین خودرو نیز تاثیرگذار است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    4 0
    فرغون آشغال نیاز به این همه تعریف نداره... باید بخری تا بفهمی پول برا چه آشغالی دادی اونم چه پولی؟!!!
  • بهره ی هوشیِ فرا 310+ IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    3 1
    در کل عقل سالم میگه هر خودرویی میخواهید بخرید صفر بگیرید به هر حال از ابتدا در دست خودتان هست و مشخص نیست بعضی ها با خودرو چگونه تا کرده اند نگیرین یه دفعه قطعات نشان نمیده آب ریختن رو ش تِمیز از سفره ی خانواده بر دارین بعد هم دست به سینه در نمایندگی ها باشید.
  • سعید IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    3 2
    دنا پلاس توربو اتوماتیک شاید بهترین خودرو ساخت داخل باشد ولی قابل رقابت با مدل های چینی در بازار نیست چون امکانات زیادی نداره .
    • دانش IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      0 0
      با سلام ، قابل رقابت با هیچ خودرویی در جهان نیست نه با خودروهای چینی ، چقدر ما مردم ایران خوش باور و ساده دلیم ، مدیریت پشت این کمپانی های ایرانی یه مشتی آدم فاسدند چگونه باید موضوع را بفهمیم و تا کی گول بخوریم خدا داند
  • مریم IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    1 1
    حرفم نمیاد ازاین وضعیت بذار هیچی نگم😐
  • ایران IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    0 1
    رقابت شتر در خواب بیند پنبه دانه ان هم رقابت با چشم بادامیها صد سال عقبیم از نظر تکنولوژی وزیبایی وسلیقه واقعیت است
  • فیانت‌زاده IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    3 1
    چرا همتون شر و ور میگین مخصوصا اون ناشناس که ی چیزای نوشته انگار دنا رو طراحی و مهندسی کرده اگه ملت ایران دست از اسکل بازیشون بر میداشتن الان بنز تولید میکردیم دنا توربو پلاس اتومات از همه نظر از جک و اریزو سرتره پس شر نگین باتشکر از دنیای خودرو
  • مبین IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    0 1
    چو بیشه تهی ماند از نره شیر/شغالان درآیند آن‌جا دلیر چو بیشه ز شیران تهی یافتند/سگان فرصت روبهی یافتند حال حکایت اون ناشناس و سایر اساتید بزرگواری که اینجا اظهار فضله کردن همین و بس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =