ترافیک تهران

پس از مدتی با توجه به تغییر رفتار ترافیکی مردم باید این مطالعات مورد بازنگری قرار بگیرند و ازآنجاکه رفتار ترافیکی مردم پایتخت بعد از پاندمی کرونا تغییر محسوسی داشته و آنها به استفاده از خودرو شخصی به‌دلایل مختلف همچون افزایش ایمنی و ... روی آوردند، باید این مطالعات به‌روزرسانی شوند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بحث چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی و تاثیر آنها بر ترافیک، بسیار گسترده است. به همین‌منظور در ادامه برخی عوامل موثر در این زمینه را بررسی می‌کنیم.

آغاز بازنگری زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی پایتخت
مدیر مرکز کنترل ترافیک تهران درباره بازنگری در زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی گفت: «۹۰۰۰ چراغ راهنمایی و چشمک‌زن در تهران فعالیت می‌کنند.» حمید برادران در مورد بازنگری در زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی در تهران با بیان این‌که پیش‌بینی حالت‌های مختلف برای سیستم‌های هوشمند براساس شبیه‌سازی در یک برهه زمانی رخ می‌دهد، افزود: «پس از مدتی با توجه به تغییر رفتار ترافیکی مردم باید این مطالعات مورد بازنگری قرار بگیرند و ازآنجاکه رفتار ترافیکی مردم پایتخت بعد از پاندمی کرونا تغییر محسوسی داشته و آنها به استفاده از خودرو شخصی به‌دلایل مختلف همچون افزایش ایمنی و ... روی آوردند، باید این مطالعات به‌روزرسانی شوند.» وی ادامه داد: «تغییر رویکرد مردم در استفاده از خودرو شخصی به جای حمل‌ونقل عمومی، سبب شده است حجم تردد در تهران بیشتر شود. پس برای اینکه بهترین کارکرد را از سیستم‌های هوشمند بخواهیم باید در زمان‌دهی چراغ‌های راهنمایی بازنگری داشته باشیم. البته در نظر داریم این بازنگری در بازه زمانی کوتاهی انجام شود که کار هم شروع شده است. هرچند ممکن است برخی چراغ‌ها نیاز به تغییر در زمان دهی نداشته باشند؛ اما برای برنامه‌ریزی کلان باید این شبیه‌سازی انجام شود.» به‌گفته مدیر مرکز کنترل ترافیک تهران، در این راستا با حضور دانشگاهیان و به استناد تجربه‌های شرکت کنترل ترافیک، گروهی تشکیل شده است که موردبه‌مورد و منطقه‌به‌منطقه چراغ‌ها را بررسی می‌کنند و مناطق سه، شش و 12 با اولویت اول بررسی می‌شوند. امید است پس از اتمام این مطالعات، بتوانیم نسبت‌به بهینه کردن فعالیت چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی اقدام کنیم.» برادران درمورد میزان رشد ترافیک در تهران نیز اظهار کرد: «افزایش ترافیک در تهران به عوامل مختلفی بستگی دارد ازجمله میزان ورود خودروهای تولیدشده و جدید به خیابان‌های تهران و همچنین تغییر رفتار ترافیکی مردم نسبت‌به قبل از کرونا. اما در مقایسه با قبل از کرونا باید گفت ترافیک در پایتخت در زمان اوج 10 تا 13درصد رشد داشته است.» مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران در مورد تعداد چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی بیان کرد: «بیش‌از 4000 چراغ راهنمایی‌ورانندگی و بالغ‌بر 5000 چراغ چشمک‌زن در معابر تهران فعال هستند.»

انتقاد شهروندان از اختلال در چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی
چندی پیش، عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز با انتقاد از وضعیت چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی در سطح معابر این شهر گفت: «خرابی چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی در تقاطع‌ها باعث بروز برخی تصادفات است.» مجید تجملیان با تاکید بر لزوم رفع نواقص چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی در سطح تقاطع‌ها اظهار کرد: «شهروندان زیادی در سطح شهر نسبت‌به خرابی و اختلال سیستم‌های چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی انتقاد دارند که به صورت‌های مختلف این انتقاد را به شورا منتقل کرده‌اند.» وی با بیان اینکه در سطح شهر بارها مشاهده کردم ثانیه‌شمار چراغ راهنمایی‌ورانندگی در تقاطع‌ها صفر شده، اما رنگ چراغ هنوز عوض نشده است، افزود: «این موضوع به وضوح نشان از اختلال و خرابی این سیستم دارد و در بسیاری از موارد باعث ایجاد مشکلات ترافیکی زیادی در برخی تقاطع‌ها شده است.» رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه بارها دیده می‌شود رانندگان درحال عبور از تقاطع‌ها هستند اما ناگهان در حالی که چراغ سبز است با چراغ قرمز مواجه می‌شوند، ادامه داد: «این در حالی است که رانندگان حدود ۲۰ ثانیه تا قرمز شدن چراغ فرصت دارند، اما به محض رسیدن به تقاطع این عدد صفر و چراغ قرمز می‌شود به‌همین‌دلیل راننده مجبور به توقف ناگهانی در ابتدای تقاطع یا روی خط سفید و محدوده غیرمجاز است که این موضوع باعث ایجاد تصادف می‌شود.» تجملیان با اشاره به مشکلات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مدیریت سامانه کنترل چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی اظهار کرد: «این موضوع علاوه‌بر ایجاد ترافیک شدید و گسترده در سطح شهر باعث افزایش تخلفات نیز می‌شود در حالی که می‌توان این مشکلات را رفع کرد.»

رنگ سفید به چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی اضافه می‌شود؟
به منظور بهینه‌سازی جریان ترافیک، بسیاری از وسایل نقلیه خودران هم با یکدیگر و هم با سیستم‌های کنترل ترافیک شهری ارتباط برقرار می کنند. دانشمندان پیشنهاد داده‌اند یک نور سفید در تقاطع‌های کنترل‌شده می‌تواند به کارکرد بهتر این چراغ‌ها کمک کند. ایده موردنظر این‌گونه است وقتی گروهی از خودروهای خودران به تقاطع نزدیک می شوند، با یکدیگر و با رایانه‌ای که چراغ‌های آن تقاطع را روشن می‌کند، ارتباط می‌گیرند و برای عبور از تقاطع با بیشترین سرعت و کارآمدی همه خودران‌ها حرکات خود را با یکدیگر هماهنگ می‌کنند. در این مرحله ، چراغ‌های راهنمایی به رنگ سفید تغییر می‌کنند. این رنگ جدید به رانندگان خودروهای غیرخودران این امکان را می‌دهد که بدانند حق‌تقدم توسط ترافیک خودران (AV) دیکته می‌شود پس تنها کاری که باید انجام دهند این است که اگر خودرو جلویی توقف کرد، متوقف شوند و اگر این خودرو حرکت کرد، به به دنبال آن بروند. در همان تقاطع، زمانی که بیشتر خودروهای نزدیک به آن خودران نباشند، چراغ‌ها به روال معمول خود برمی‌گردند و رنگ سفید روشن نمی‌شود. به گفته دانشمندان، شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای مبتنی‌بر جریان ترافیک در دنیای واقعی نشان می‌دهند این ایده جالب‌توجه است. به‌عنوان‌مثال در برخی موارد، فاز سفید می‌تواند تاخیرهای ترافیکی را تا بیش‌از 90درصد کاهش دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =