خودروهای برقی

باتری‌ها در قرن دوم عمر خود به‌سر می‌برند. با توجه به‌این‌که خریداران، خودروهای برقی بیشتری را انتخاب می‌کنند، به‌نظر می‌رسد فرصت خوبی برای شناخت آن‌چه باتری‌ها برای نوع بشر انجام داده‌ و مزایای فناوری آن‌ها برای تحرک و حفظ انرژی فراهم شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،باتری یکی از ملزومات اصلی زندگی بشر در قرن جدید و البته از مهم‌ترین لوازم مورد نیاز بشر در آینده خواهد بود. باتری‌ها در زندگی انسان نقشی کلیدی دارند. درسال‌های پیش رو تقریبا در هر وسیله‌ای باتری‌ها به‌چشم خواهند خورد. سیم‌ها در آستانه حذف شدن هستند و این باتری‌ها هستند که زندگی انسان‌ها را آسان‌تر از گذشته خواهند کرد. براساس پیش‌بینی‌ها بسیاری از وسایل روزمره دیگر با برق مستقیم کار نخواهند کرد و این باتری‌ها خواهند بود که انرژی را حفظ و منتقل خواهند کرد. 18 فوریه روز جهانی باتری است. درعصر پیش رو، باتری‌ بیش از آن‌چه امروز شاهد آن هستیم در زندگی بشر نقش خواهد داشت.
اما درحوزه خودرو نیز باتری‌ها بار دیگر نقش اصلی را ایفا خواهند کرد و طی دهه پیش رو فقط به‌شکل برقی تولید خواهند شد. باتری‌ها در قرن دوم عمر خود به‌سر می‌برند. با توجه به‌این‌که خریداران، خودروهای برقی بیشتری را انتخاب می‌کنند، به‌نظر می‌رسد فرصت خوبی برای شناخت آن‌چه باتری‌ها برای نوع بشر انجام داده‌ و مزایای فناوری آن‌ها برای تحرک و حفظ انرژی فراهم شده است.

روز جهانی باتری چه زمانی است؟
روز جهانی باتری هر سال در 18 فوریه جشن گرفته می‌شود؛ روز تولد فیزیکدان ایتالیایی، الساندرو ولتا که نخستین باتری را در سال 1801 معرفی کرد.
طراحی بسیار ساده، اولین تلاش‌ها برای ساخت نخستین باتری‌ها بود. نوارهای نازک مس، مقوا و روی از عناصر اصلی باتری‌های این دانشمند بوده است. باتری‌ها براساس اصل سلول گالوانیکی کار می‌کنند که در آن ذرات باردار الکتریکی در مداری از قطب منفی به‌قطب مثبت برای تولید الکتریسیته جریان می‌یابند. باتری هم ذخیره انرژی الکتروشیمیایی و هم مبدل است؛ وقتی تخلیه می‌شود، انرژی شیمیایی ذخیره‌شده توسط واکنش الکتروشیمیایی به‌انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. سپس این انرژی تبدیل‌شده مستقل از شبکه برق در اختیار دستگاه‌های مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

قابلیت شارژ مجدد، نقطه اصلی پیروزی باتری

باتری به‌دور از طراحی ساده اولیه و ظرفیت محدود آن، اکنون بسیار توسعه‌یافته است. بسیار بیشتر از یک جزء ضروری در گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها، زندگی بدون باتری امروزه غیرقابل تصور به‌نظر می‌رسد. صنعت باتری این پیشرفت تجاری را در سال 1979 و مرهون یک باتری لیتیوم-یونی نسبتا جدید است؛ در این سال دو محقق به‌نام‌های جان بی گودایناف و کیوچی میزوشیما یک سلول لیتیومی قابل شارژ را با حدود 4 ولت توسعه دادند و در آن از دی‌اکسید لیتیوم کبالت به‌عنوان الکترود مثبت استفاده کردند. این نقطه اصلی پیروزی باتری لیتیوم-یونی بود. قابلیت شارژ مجدد آن را به‌پیش‌نیاز اساسی برای حرکت الکترونیکی با باتری نیز تبدیل کرده است.

باتری چگونه حمل‌ونقل الکتریکی را به‌وجود آورد؟

ظهور الکتروموبیلیتی به‌شدت با نام مایکل فارادی طبیعت‌شناس بریتانیایی مرتبط است. سال 1821 به‌عنوان منشأ ظهور انرژی الکتریکی درنظر گرفته می شود؛ زیرا فارادی توانست نشان دهد که چگونه چرخش دائمی با کمک الکترومغناطیس ایجاد می‌شود. تا پایان قرن نوزدهم، خودروهای الکتریکی از خودروهایی با موتورهای احتراق‌داخلی پیشرفته‌تر محسوب می‌شدند. نخستین خودرو چهارچرخ برقی در سال 1888 توسط کارآفرین و مخترع آلمانی آندریاس فلوکن در کوبورگ معرفی شد. این کاتالیزور برای توسعه مداوم و سریع درحرکت الکتریکی بود. در آن زمان، سهم وسایل نقلیه برقی تقریبا دو برابر بیشتر از وسایل نقلیه با موتورهای احتراقی بود. اما به‌دلیل تعامل صنعت‌خودرو و نفت، تجارت خودرو و کاربران، رسانه‌ها و سیاست یک سیستم خودرویی ایجاد شد که متاسفانه خودروهای الکترونیکی نتوانستند در آن شتاب پیدا کنند.

سهم 40 درصدی متقاضیان خودروهای الکتریکی

عجیب به‌نظر می‌رسد تمام این اکتشافات و ایده‌های بزرگ برای تقریبا یک قرن به‌هدر رفتند؛ اما حالا خودروهای الکترونیکی به‌دلیل افزایش مشکلات زیست‌محیطی به‌مسیر سریع بازگشته‌اند. آمارها نشان می‌دهد درمیان سایر حمل‌ونقل‌ها، بیش از 40 درصد از خریداران فعلی خودروهای جدید قصد سرمایه‌گذاری در یک خودرو الکتریکی را دارند و آگاهی زیست‌محیطی و حفاظت از محیط‌زیست در دستور کار مصرف‌کنندگان قرار دارد.

پیروزی حمل‌ونقل الکتریکی با افزایش راندمان

امروزه انرژی‌های تجدیدپذیر، سیستم‌های ذخیره انرژی باتری و حمل‌ونقل الکتریکی کلیدی برای پایداری و یک سیستم انرژی دوستدار محیط‌زیست هستند. گزینه‌های دیگری مانند هیدروژن هم وجود دارد؛ اما با این حال، مطالعات علمی نشان داده است با هیدروژن به‌عنوان یک نوع نیروی محرکه، بیشتر انرژی در زنجیره فناوری از بین می‌رود و حدود 80 درصد از راندمان قربانی می‌شود. درمورد خودروهای الکتریکی (باتری)، حداکثر هدررفت انرژی 30 درصد است که این شکل از حمل‌ونقل را به‌بادوام‌ترین جایگزین تبدیل می‌کند.

تامین آینده باتری‌ها در قابلیت شارژ دوطرفه

مفهوم جدید شارژ دوطرفه می‌تواند در سال‌های آینده، حمل‌ونقل الکتریکی را جذاب‌تر و پایدارتر کند. اگر وسایل نقلیه درحالت توقف به‌یک شبکه شارژ دوطرفه تبدیل شوند، باتری می‌تواند با پیوستن به‌نیروها به‌عنوان یک «نیروگاه مجازی» با دیگر باتری‌های ذخیره‌سازی خودرو و خانه، فعالانه در بازار انرژی شرکت و حتی درآمدزایی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =