خودرو پژو GLX 405 یک سدان بزرگ خانوادگی است که مورد توجه و استقبال خریداران ایرانی قرار گرفته است. این خودرو از نظر فضای داخلی، از مناسب‌ترین سدان‌های حاضر در بازار ایران برای استفاده خانواده است. 

قصد خرید یک خودرو خانوادگی اقتصادی کم‌دردسر اما پرقدرت را دارم که در زمان حرکت در جاده، توانایی حرکت در سرعت‌های بالا را نیز داشته باشد. با جست‌وجوی فراوان به‌این نتیجه رسیدم که پژو GLX 405 با موتور 2000 سی‌سی کاربراتوری از گزینه‌های مطلوب در این بخش است. آیا مدل مذکور گزینه خوبی است و آیا در این بازه قیمتی، گزینه مناسب‌تری هم وجود دارد؟

به گزارش «اخبار خودرو»،خودرو پژو GLX 405 یک سدان بزرگ خانوادگی است که مورد توجه و استقبال خریداران ایرانی قرار گرفته است. این خودرو از نظر فضای داخلی، از مناسب‌ترین سدان‌های حاضر در بازار ایران برای استفاده خانواده است.
پژو GLX 405 در بازار ایران با سه نوع موتور عرضه شده است؛ یک موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری 8 سوپاپ انژکتوری، یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری 16 سوپاپ و یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری. از سال 1383 به‌بعد خودروهای انژکتوری فراگیر شده و تولید خودروهای کاربراتوری کاهش یافت و درنهایت هم تولید آن‌‎ها متوقف شد.
پژو GLX 405 با موتور 4 سیلندر 2 لیتری، یکی از خودروهای نسبتا پرتوان دو دهه قبل بود؛ اما با توجه به‌سیستم سوخت‌رسانی مکانیکی کاربراتوری آن، این خودرو دیگر در بازار فعلی جایگاه مناسبی ندارد.
پیشرانه 4 سیلندر تنفس‌طبیعی 2 لیتری این خودرو موسوم به XU9 و مجهز به‌ساختار 8 سوپاپ در سرسیلندر است. از سوی دیگر این پیشرانه کاربراتوری دارای یک سیستم سوخت‌رسانی دوبل یا کاربراتور دودهانه است که میزان سوخت ورودی به‌سیلندر را افزایش داده و درنهایت، قدرت و گشتاور نسبتا بالاتری را تولید می‌کند.
پژو GLX 405 با موتور 2 لیتری کاربراتوری می‌‎تواند حداکثر 108 اسب‌بخار قدرت و حداکثر 154 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. از آن‌جا که این خودرو فاقد سیستم سوخت‌رسانی هوشمند انژکتوری است، درصورت افزایش فشار و بالا رفتن دورموتور، زمینه برای به اصطلاح یاتاقان زدن خودرو فراهم می‌شود. پژو GLX 405 با موتور 2 لیتری کاربراتوری نسبت به‌نمونه‌های 1.8 لیتری انژکتوری که پس از این پیشرانه روی این خودرو قرار گرفت، از توان و گشتاور نسبتا بالاتری برخوردار است. اما این نکته را هم باید در نظر بگیرید که پیشرانه‌های کاربراتوری، درصورت کاهش دما در فصل سرد سال و افزایش دما در فصل گرم سال با اختلال در عملکرد مواجه می‌شوند. در این حالت اینرسی به‌وجودآمده در مدار سیستم سوخت‌رسانی، سبب عدم‌کشش مناسب خودرو در زمان حرکت می‌شود. بر این اساس و با در نظر گرفتن عدم عملکرد مناسب و استهلاک بسیار بالا، خرید این خودرو به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.
خودروهای کاربراتوری از مصرف سوخت بسیار بالایی نیز برخوردارند و با توجه به‌استهلاک بسیار بالای پیشرانه این خودرو، هزینه نگهداری از آن نیز نسبت به‌خودروهای هم‌کلاس در سطح بالاتری قرار دارد که چندان مقرون به‌صرفه نیست. همچنین این خودرو حداکثر تا سال 1382 تولید شده و از بازه عمر مفید خود خارج شده و این مساله سبب می‌شود پژو GLX 405 با موتور دولیتری کاربراتوری به‌یک خودرو از رده خارج و اسقاطی بدل شود. در این بازه قیمتی تنها و بهترین گزینه حاضر در بازار برای شما، خرید پراید مدل 1385 یا 1386 است. زیرا این خودرو کم‌مصرف، کم‌استهلاک و دارای سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =