ساینا اس

موضوع حذف قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو به‌واسطه زیان انباشته روزافزون خودروسازان در حالی هر روز ضروری‌تر و حیاتی‌تر می‌شود که از سال گذشته تاکنون، شاهد جهش چندبرابری قیمت نهاده‌های تولید اعم‌از فولاد، چدن، مواد پتروشیمی و عرضه آن‌ها از طریق بورس کالا به قیمت‌های جهانی بوده‌ایم.

به گزارش «اخبار خودرو»،موضوع حذف قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو به‌واسطه زیان انباشته روزافزون خودروسازان در حالی هر روز ضروری‌تر و حیاتی‌تر می‌شود که از سال گذشته تاکنون، شاهد جهش چندبرابری قیمت نهاده‌های تولید اعم‌از فولاد، چدن، مواد پتروشیمی و عرضه آن‌ها از طریق بورس کالا به قیمت‌های جهانی بوده‌ایم. این جهش با صعود چندبرابری قیمت حامل‌های انرژی اعم‌از برق، گاز و... و افزایش 30 تا 40 درصدی هزینه‌های جاری خودروسازان شامل حقوق پرسنل در سال جاری نسبت‌به سال گذشته همراه بوده است. اما با وجود افزایش هزینه‌های شرکت‌های خودروساز، از سال گذشته هیچ‌گونه افزایش قیمت درخصوص خودروهای داخلی صورت نگرفته و این سرکوب قیمتی باعث ایجاد زیان برای خودروسازان شده است. از این رو، ضرورت حذف قیمت‌گذاری دستوری و تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا در بازار، بیش از پیش احساس می‌شود. درعین‌حال و به‌رغم این تفاصیل،‌ از عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا سود بهتری برای شرکت‌های تولیدکننده حاصل می‌شود. به‌عنوان نمونه؛ سال گذشته گروه سایپا 44هزار میلیارد تومان درآمد فروش داشت که امسال تاکنون به بیش از 70هزار میلیارد تومان رسیده است. این رشد، ناشی از تغییر نرخ و مبلغ خودرو نبوده، چراکه افزایش قیمت محصول از سال گذشته انجام نشده است. درواقع رشد حاصل‌شده، به دلیل افزایش تیراژ و تنوع محصولاتی است که در سایپا تولید و عرضه شده و امید است با همین روند تا پایان سال میزان فروش سایپا به 100هزار میلیارد تومان برسد و در برنامه سال آینده این گروه خودروساز نیز تحقق بیش‌از 150هزار میلیارد تومان فروش تعریف شده که البته رسیدن به این مهم مستلزم همراهی تمام شرکت‌های قطعه‌ساز گروه و فعال‌سازی همه ظرفیت‌های آن‌ها در مسیر اهداف تعیین‌شده است.

افزایش تولید سایپا به 500هزار دستگاه تا پایان سال
امسال، سال سختی برای صنعت خودرو و سایپا بود؛ در ابتدای سال تسهیلاتی که هرساله شورای پول‌واعتبار به‌منظور ایجاد شرایط بهتر تولید، به شرکت‌های خودروسازی اختصاص می‌داد، حذف شد و عملا ورود نقدینگی به صنعت انجام نشد. همچنین سه خودرو پرتیراژ سایپا که حدود 80 درصد تولیدات این خودروساز را به خود اختصاص می‌داد، بر اساس نظر سازمان استاندارد از تولید خارج شد که با سختی‌های خاصی همراه بود، ولی با این‌حال، خوشبختانه سایپا با برنامه‌ریزی مناسب توانست تیراژ تولید را افزایش دهد و با محصولات دیگر جایگزین کند. گفتنی است؛ سال گذشته 390هزار خودرو در سایپا تولید شد و در سال جاری با وجود مشکلاتی مورد اشاره، تولید گروه سایپا به 500هزار دستگاه خواهد رسید و با احتساب تکمیل 50هزار خودروهای ناقص در کف پارکینگ، تولید مجموع سایپا 550هزار دستگاه خواهد بود.

رشد ۱۶۸درصدی درآمد عملیاتی در نیمه‌نخست امسال
با توجه به صورت‌های مالی سایپا، این شرکت در ۶ماهه نخست سال ‌جاری درحدود ۲۲۸هزار و ۸۸۱ میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۱۶۸ درصدی روبه‌رو شده است. در ادامه این مسیر، سایپا در 4بهمن‌ماه سال جاری تولید محصولات از کل تولید سال گذشته عبور کرد و رکورد سال گذشته شکسته شد. علاوه‌بر این، در 10بهمن‌ماه سال جاری تولید این گروه خودروساز به 408هزار و 351 دستگاه رسید که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سال 1400 با تولید 365هزار و 319 دستگاه خودرو رشد 12درصدی داشته است و این افزایش تولید در حالی رقم خورد که سه محصول پرتیراژ این گروه چون تیبا، تیبا2 و ساینا معمولی بدون برنامه‌ریزی قبلی از سبد محصولات خارج شد. همچنین عوامل تاثیرگذاری چون عدم تخصیص منابع توسط شورای پول‌واعتبار برخلاف سالیان گذشته به خودروسازان، افزایش قیمت نهاده‌های تولید همچون فولاد، مواد شیمیایی، رنگ و مواد پلیمری، افزایش تعرفه گمرک در شرایطی که ارز از قیمت 4200 به ارز نیمایی 28500 تومان افزایش یافت، افزایش نرخ ارز برای اقلام مستقیم و غیرمستقیم تولید و قطعی برق و گاز در تیر، مرداد و دی‌ماه سال جاری صورت گرفت و باعث اختلال در روند تولید شد. اما خوشبختانه به‌رغم این موانع و مشکلات سایپا روند افزایش تولید خود را دنبال کرد که نشان از برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند در خطوط تولید گروه سایپاست. از دیگر برنامه‌های موردنظر گروه سایپا در سال جاری تولید خودرو کامل بود. در گذشته خودروها به‌صورت ناقص تولید و در پارکینگ‌ها نگهداری می‌شدند که این نوع تولید علاوه بر کاهش کیفیت، هزینه‌های هنگفتی را به سایپا تحمیل می‌کرد و از همین رو، تولید خودرو به‌صورت کامل در دستور کار قرار گرفت و افزایش 91درصدی نرخ عبورمستقیم درگروه سایپا از 9درصد در دی‌ماه 1400 به 100درصد در مردادماه امسال رسید، به‌نحوی‌که از ابتدای مردادماه سال جاری تمامی محصولات تولیدشده به‌صورت کامل بوده و این روند با افزایش 233 درصدی تولید خودرو به‌صورت کامل نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته در این ایام به دست آمده است.

تغییر وضعیت سایپا؛ از تیراژ تولید تا شرایط مالی
در همین راستا، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به روند مناسب صنعت خودرو در دو دهه 70 و 80 گفت: «در این زمان، خودروسازان روند مناسبی را در زنجیره تامین و تولید داشتند و با افزایش تیراژ تولید خود توانستند درآمد خوبی را کسب کنند. اما متاسفانه در ابتدای دهه 90 ریل‌گذاری نامناسبی در گروه خودروسازی سایپا ایجاد شد و درآمد به‌دست‌آمده از فروش محصولات که باید در حوزه طراحی، تولید و توسعه سرمایه‌گذاری می‌شد، در حوزه خرید سهام تودلی سایپا هزینه شد.» محمدعلی تیموری تصریح کرد: «با وجود این‌که سایپا در سال‌های گذشته شرایط نامناسبی را داشت، خوشبختانه درحال‌حاضر با برنامه‌ریزی انجام‌شده در حوزه افزایش تیراژ تولید، تکمیل خودروهای ناقص، توسعه محصولات جدید، افزایش کیفیت محصولات، صادرات محصولات اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار گرفته است.» وی ادامه داد: «با وجود همه تحریم‌های بیرونی و موانع داخلی که وجود داشت، توانستیم با تغییر ترکیب محصولات در گروه سایپا شرایط مناسب مالی ایجاد کنیم و با صادرات اقتصادی محصولات به کشورهای هدف و تولید خودرو مشترک در کشور روسیه این روند بهتر از قبل خواهد شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =