خودرو شما دارای موتور 4 سیلندر خطی به‌حجم دقیق 1503 سی‌سی است که از تکنولوژی قدیمی بهره می‌گیرد. با توجه به‌این‌که پیشرانه خودرو شما دارای موتور 8 سوپاپ است و با در نظر گرفتن آن‌چه شرکت سازنده توصیه می‌کند، باید از روغن‌موتور 20W50 در آن استفاده کنید. 

خودرو کوییک مدل 1399 دارم و دو هفته قبل پیش از این‌که به‌مسافرت بروم، خودرویم نیاز به‌تعویض قطعات مصرفی و روغن‌موتور داشت که برای تعویض تمام قطعات مصرفی به‌کلینیک خودرویی مراجعه کردم. با توجه به‌این‌که به‌فصل گرم سال نزدیک می‌شویم، از روغن‌موتور 10W40 استفاده کردم. این درحالی است که پس از 10 روز، با پیمودن مسافت حدودا 800 کیلومتری صدای زیادی از ناحیه بالای موتور به‌گوش می‌رسد. همچنین آمپر دمای موتور درصورتی که‌ آن را خاموش نکنم، مرتب بالا می‌رود؛ علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،خودرو شما دارای موتور 4 سیلندر خطی به‌حجم دقیق 1503 سی‌سی است که از تکنولوژی قدیمی بهره می‌گیرد. با توجه به‌این‌که پیشرانه خودرو شما دارای موتور 8 سوپاپ است و با در نظر گرفتن آن‌چه شرکت سازنده توصیه می‌کند، باید از روغن‌موتور 20W50 در آن استفاده کنید.
اگرچه که برخی از نشریات و سایت‌های خودرویی پیشنهاد می‌کنند از روغن‌موتور 10W40 استفاده شود، اما این نکته را در نظر بگیرید که این روغن‌موتور، فاصله یا گپ میان قطعات را به‌خوبی پر نمی‌کند. روغن‌موتور با درجه 10W40 دارای گرانروی است و همین امر سبب می‌شود سیال روغن در مدت‌زمان کمتری میان قطعات جاری شود. بنابراین استفاده از روغن‌موتور با درجه گرانروی 10W40 فواصل میان قطعات را به‌اصطلاح پر نمی‌کند و پس از کارکرد مشخصی و با افزایش دمای کاری موتور، دیگر توانایی روانکاری را ندارد که این مساله منجر به‌ایجاد صدا در بخش فوقانی موتور و درنهایت وارد آمدن آسیب جدی به‌یاتاقان‌های موتور می‌شود. بر این اساس همواره توصیه می‌شود با توجه به‌نزدیک شدن به‌فصل گرم سال، از روغن‌موتور 20W50 با شاخص SL استفاده کنید تا روغن مورد نظر سوپاپ‌های موتور، بادامک‌ها و میل‌بادامک را در بر بگیرد. اما تنها دلیل افزایش دمای موتور و عدم کنترل آن توسط سیستم خنک‌کننده موتور، عدم‌کارکرد صحیح متعلقات سیستم خنک‌کننده موتور است. اگر ترموستات موتور معیوب باشد، در دمای استاندارد این قطعه مکانیکی به‌اصطلاح باز نمی‌شود و این امر منجر به‌افزایش دمای کاری موتور می‌شود. یکی از دلایل بارز خرابی ترموستات، بالا رفتن دمای موتور است. به‌همین دلیل باید این قطعه مکانیکی تعویض شود. اما در نظر داشته باشید که افزایش دمای کاری موتور، تنها به‌خرابی ترموستات مربوط نیست؛ زیرا اگر یونیت فن و همچنین سنسور دمای آب نیز معیوب باشند، این مشکل ایجاد می‌شود. بنابراین نیاز است که سیستم خنک‌کننده موتور بررسی و در صورت نیاز قطعات مربوط به‌آن تعویض شوند. اما در نظر داشته باشید که این افزایش دمای کاری موتور به‌استفاده نامناسب روغن‌موتور نیز مربوط می‌شود. روغن‌موتور مهم‌ترین سیال در روند روانکاری و خنک کردن موتور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =