این مشکل بسیار گسترده است و نیاز به‌بررسی فراوانی دارد. اما ثابت نماندن دورموتور می‌تواند چهار علت عمده داشته باشد. یکی از مهم‌ترین سیستم‌هایی که در یک موتور بنزینی ایفای نقش می‌کند و به‌عبارتی نبض موتور به‌حساب می‌آید، سیستم سوخت‌رسانی است.

اگر در خودرویی مانند پژو SLX405 با موتور 1800 دوگانه‌سوز مدل 95، دور موتور در دورهای مشخصی مانند 2 یا 3 هزار یا بالاتر ثابت باقی نماند و نوسان داشته باشد، مشکل از کدام بخش است؟ درضمن به‌تازگی فیلترهوای موتور و فیلتر روغن خودرو را تعویض کرده‌ام.

به گزارش «اخبار خودرو»،این مشکل بسیار گسترده است و نیاز به‌بررسی فراوانی دارد. اما ثابت نماندن دورموتور می‌تواند چهار علت عمده داشته باشد. یکی از مهم‌ترین سیستم‌هایی که در یک موتور بنزینی ایفای نقش می‌کند و به‌عبارتی نبض موتور به‌حساب می‌آید، سیستم سوخت‌رسانی است. ایجاد هرگونه ایراد در این سیستم و متعلقات مربوط به‌آن می‌تواند سبب نامیزان کار کردن موتور خودرو شود. بر این اساس ابتدا باید انژکتورهای موتور بررسی شوند که ممکن است انژکتورها باتوجه به‌دوگانه‌سوز بودن خودرو شما، به‌اصطلاح گرفته باشند و نتوانند سوخت مورد نیاز سیلندرها را تامین کنند. در این صورت باید انژکتورها باز شده و توسط دستگاه شست‌وشودهنده تمیز شوند تا این ایراد مرتفع شود. دومین مورد به‌دریچه‌گاز مربوط می‌شود.
دریچه‌گاز در تثبیت دورموتور نقش مهمی دارد. به‌عبارت دیگر اگر این قطعه الکترومکانیکی با مشکل مواجه شده باشد، در به‌وجود آمدن این ایراد نقش خواهد داشت. بر این اساس باید دریچه‌گاز و متعلقات آن نیز بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند تا دورموتور تثبیت شود.
همچنین از دیگر سیستم‌های مهم در زمینه راه‌اندازی موتور درون‌سوز بنزینی، سیستم جرقه‌زنی است. اگر متعلقات این سیستم با اشکال مواجه شده باشند، قدرت جرقه‌زنی کاهش می‌یابد و سبب بروز مشکلاتی همچون نوسان در دورموتور می‌شود.
در این حالت باید نخستین قطعه این سیستم که همان شمع است مورد بررسی قرار گیرد. با در نظر گرفتن استفاده خودرو شما از دو سوخت متفاوت، احتمالا شمع‌های موتور با اختلال مواجه شده باشند و به‌درستی عمل نکنند. در ادامه لازم است شمع‌های موتور تعویض شوند.
استپرموتور نیز نقش مهمی در تثبیت دورآرام موتور دارد و به‌عنوان قطعه‌ای الکترومکانیکی در روند کارکرد موتور تاثیرگذار است. اگر این قطعه با توجه به‌کارکرد بالا معیوب شده باشد، ممکن است چنین مشکلی را ایجاد کرده باشد. در ادامه باید ابتدا استپرموتور تمیز شده و شفت این قطعه نیز بررسی شود.
درصورت سالم بودن شفت و عدم گیر کردن آن و تمیز شدن این قطعه، اگر همچنان مشکل پابرجا باشد، باید این قطعه را تعویض کنید تا اشکال به‌طور کامل برطرف شود. همچنین باید به‌این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از مالکان خودروها، با خواندن مطالب غیراصولی اقدام به‌شست‌وشوی استپرموتور می‌کنند. این کار بسیار اشتباه و غیراصولی است؛ زیرا استپرموتور همانند سایر قطعات خودرو دارای عمر مفیدی است و پس از آن، دیگر کارایی خود را از دست می‌دهد. بنابراین شست‌وشوی این قطعه هیچ تاثیری در بهبود عملکرد پیشرانه خودرو ندارد. هر سال یا هر 20 هزار کیلومتر یک‌بار، لازم است این قطعه بررسی و درصورت نیاز تعویض شود تا در بلندمدت خودرویتان با مشکل مواجه نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =