توسان TL مزین به‌زبان طراحی جدید هیوندای در آن سال بود و با استفاده از خطوط تیز روی بدنه و سطوح تخت در کنار چراغ‌های کشیده و جلوپنجره به‌اصطلاح آبشاری، چهره کاملا اسپرت و جدیدی به‌خود گرفت. 

خودرو هیوندای توسان مدل 2016 دارم و احساس می‌کنم نسبت به کیا اسپورتیج کشش خوبی ندارد. برای بالا بردن قدرت موتور خودرویم، قصد تعویض موتور آن را با پیشرانه سانتافه دارم. از آن‌جا که هر دو خودرو شاسی‌بلندهای هیوندای هستند، برای تعویض موتور خودرویم چه‌بخش‌هایی باید دستخوش تغییرات قرار گیرند؟

به گزارش «اخبار خودرو»،هیوندای توسان به‌عنوان یک کراس‌اوور کامپکت شناخته می‌شود که تا به امروز چهار نسل از آن روی خط‌تولید این کمپانی قرار گرفته است.
این خودرو تا نسل سوم موسوم به TL وارد کشورمان شد و این نسل از توسان نسبت به‌دو نسل قبلی بیشتر مورد استقبال قرار گرفت. توسان TL مزین به‌زبان طراحی جدید هیوندای در آن سال بود و با استفاده از خطوط تیز روی بدنه و سطوح تخت در کنار چراغ‌های کشیده و جلوپنجره به‌اصطلاح آبشاری، چهره کاملا اسپرت و جدیدی به‌خود گرفت.
این خودرو از نظر امکانات رفاهی نسبت به نسل قبلی خود درسطح بالاتری قرار می‌گیرد و از نظر آپشن‌های رفاهی، کاملا یک خودرو به‌روز و جدید محسوب می‌شود. اما کمپانی هیوندای نسل سوم توسان را تا سال 2018 با پیشرانه دولیتری به‌بازار جهانی عرضه کرد. پس از این‌که هیوندای بازخوردهای نه‌چندان مناسبی از سوی مالکان توسان TL دریافت کرد، اواخر سال 2017 پیشرانه محبوب 4 سیلندر 2.4 لیتری موسوم به‌تتا 2 را روی این کراس‌اوور کامپکت قرار داد.
اما تمام نسخه‌های واردشده به‌کشورمان از پیشرانه 4 سیلندر تنفس‌طبیعی 2 لیتری 16 سوپاپ موسوم به Nu بهره می‌برند.
این پیشرانه با توجه به‌نصب 16 سوپاپ در سرسیلندر، پاشش سوخت GDI و سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها می‌تواند حداکثر 163 اسب‌بخار قدرت را در 6200 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 204 نیوتون‌متر گشتاور را در 4 هزار آرپی‌ام فراهم کند. این توان و گشتاور نسبت به‌وزن خودرو نسبتا مناسب است؛ اما نه‌ به اندازه پیشرانه 2.4 لیتری تتا 2؛ زیرا پیشرانه 2.4 لیتری تتا 2 قدرت و گشتاور بالاتری را ایجاد می‌کند.
پیشرانه توسان TL با الانترا و کیا سراتو یکسان است؛ اما همواره در روزنامه «دنیای‌خودرو» بیان شده است که تعویض پیشرانه یک محصول از یک کمپانی خاص با سایر محصولات آن کمپانی، غیراصولی است.
پیشرانه 2.4 لیتری تتا 2 که روی هیوندای سانتافه و کیا اسپورتیج و نسل قبلی توسان نصب شده، می‌تواند حداکثر 176 اسب‌بخار قدرت را در 6 هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 228 نیوتون‌متر گشتاور را در 4 هزار آرپی‌ام‌ به‌ارمغان آورد.
توسان TL دارای پیشرانه 2 لیتری است که سیستم تعلیق و سایر ادوات این خودرو با در نظر گرفتن توان و گشتاور آن طراحی شده است.
اگر قصد تعویض پیشرانه Nu با تتا 2 را داشته باشید، باید شاسی‌ جلو خودرو و کمی از ادوات سیستم تعلیق خودرویتان در این محور، دستخوش تغییراتی قرار گیرد. از سوی دیگر لازم است سیستم ترمز خودرویتان نیز با تغییراتی مواجه شود که این مساله کاملا غیراصولی است. سیستم تعلیق و ترمز خودرو نقش بسیار مهمی را در ایمنی خودرو ایفا می‌کنند و انجام تغییرات در این بخش به‌معنای کاهش ایمنی است.
بنابراین اگر قصد دارید توان و گشتاور خودرویتان را افزایش دهید، باید قطعات یا سیستم‌های افترمارکت خاصی روی آن نصب کنید. به‌عنوان مثال باید کیت اگزوز یا هدرز روی خودرویتان نصب کنید تا به‌این شکل قدرت و گشتاور خودرو به‌ترتیب در حد 10 اسب‌بخار و 5 نیوتون‌متر افزایش یابد.
اما برای افزایش راندمان پیشرانه خودرویتان بهتر است به‌نمایندگی آن یا تعمیرگاه مراجعه کرده و از شخص مکانیک کمک بگیرید تا به‌بهترین شکل ممکن، توان و گشتاور خودرویتان ارتقا یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =