اگر شمع‌های موتور معیوب شده باشند، چنین مشکلی را ایجاد می‌کند. در این حالت باید شمع‌های موتور را تعویض کنید تا اشکال رفع شود.

خودرو پراید مدل 1398 دارم و بیش از یک هفته است دمای موتور آن از چهار خط به‌پنج یا شش خط می‌رسد و اخطار دمای آب به‌صورت قرمزرنگ در پشت آمپر ظاهر می‌شود. این درحالی است که حدود یک هفته قبل، لوله‌ها و آب رادیاتور را تعویض کرده و آب موجود در رادیاتور را چک کردم که سطح آن در حالت استاندارد بود. از سوی دیگر صدای تقه‌مانندی از بخش عقب خودرو به‌گوش می‌رسد. علت چیست؟

به گزارش «اخبار خودرو»،چنین مشکلی در خودرو شما می‌تواند سه علت عمده داشته باشد. از جمله دلایل این امر، نامیزان کارکردن سیستم جرقه‌زنی یا معیوب بودن متعلقات این سیستم است. به‌بیان دیگر اگر شمع‌های موتور معیوب شده باشند، چنین مشکلی را ایجاد می‌کند. در این حالت باید شمع‌های موتور را تعویض کنید تا اشکال رفع شود. اما بارزترین مشکلی که در خودروهای مجهز به‌سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری به‌وجود می‌آید، خرابی سنسور دمای آب است. اگر سنسور دمای آب معیوب شده باشد یا به‌درستی کار نکند، دمای آب نمایش داده شده در پشت پنل خودرو، بالاتر از استاندارد است. در ادامه برای رفع مشکل باید دستگاه عیب‌یاب را به ECU متصل کرد تا پس از پاک کردن خطای مربوطه، سنسور دمای آب نیز تعویض شود. اما اگر با تعویض سنسور دمای آب نیز این مشکل برطرف نشود، باید مهم‌ترین قطعه در سیستم خنک‌کاری موتور، یعنی ترموستات بررسی شود. این قطعه مکانیکی دارای سوپاپ و فنری است که اگر این قطعات معیوب شوند، وظیفه خود را به‌درستی انجام نمی‌دهند و این مشکل، سبب افزایش دمای موتور می‌شود. درچنین حالتی باید ترموستات را تعویض کنید تا دیگر دمای موتور بالا نرود و در دمای کاری خود کار کند. همچنین صدا و کوبشی که از قسمت عقب خودرو شما به‌گوش می‌رسد، به‌خرابی متعلقات سیستم تعلیق مربوط می‌شود. به‌عبارت دیگر اگر قطعاتی همچون کمک‌فنرها یا حتی اتصالات سیستم تعلیق در محور عقب معیوب شده باشند، قادر به‌جذب ضربات ناشی از حرکت روی دست‌اندازها نیستند و همین عامل منجر به‌تولید صدا و حتی کوبش می‌شود. در این حالت باید کمک‌فنرهای محور عقب را تعویض کرد. اما این نکته را فراموش نکنید که اگر بلبرینگ‌های خودرو شما معیوب شده باشد نیز چنین اشکالی را ایجاد می‌کند. بنابراین باید بلبرینگ‌ها را تعویض کنید تا مشکل برطرف شود. همچنین باید بدانید که اگر سرپلوس‌های خودرو شما معیوب باشد، احتمال ایجاد چنین صدایی وجود دارد؛ بنابراین بهتر است به‌نمایندگی یا تعمیرگاه مراجعه کنید تا خودرو شما توسط کارشناس فنی یا مکانیک بررسی شده و قطعات معیوب آن تعویض شود. درضمن همواره توصیه می‌شود که برای نگهداری صحیح از خودرو و کاهش هزینه‌های نگهداری، هر 6 ماه یا هر 10 هزار کیلومتر به‌نمایندگی یا تعمیرگاه مراجعه کنید تا سرویس دوره‌ای به‌همراه بررسی فنی خودرویتان انجام شود. قطعات مصرفی مکانیکی خودرو اعم از قطعات پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و ترمز هر 6 ماه یک‌بار نیاز به‌بررسی کامل دارند. درصورت نگهداری صحیح از خودرو و توجه به‌سرویس دوره‌ای و بررسی فنی آن، استهلاک خودرویتان به‌کمترین میزان می‌رسد. با نزدیک شدن به‌ایام مسافرت‌های نوروزی، همواره به‌شما توصیه می‌کنیم که خودرویتان را پیش از مسافرت، برای بازدید کامل و بررسی فنی، به‌تعمیرگاه یا نمایندگی مربوطه ببرید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =