کد خبر: 243930
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

چرا کارشناسی خودرو اهمیت دارد؟

اهمیت کارشناسی خودرو

از کلمه کارشناسی خودرو برای خرید و فروش ماشین استفاده می‌کنند. قبل از اینکه هرگونه هزینه و قراردادی بین دو طرف خریدار و فروشنده خودرو ایجاد شود باید کارشناسی خودرو را به متخصص سپرد. در حقیقت قبل از خرید ماشین برای اطمینان از سلامت فنی و بدنی خودرو باید کارشناسی انجام شود. در حقیقت کارشناسی به اندازه سایر موارد مانند: تنظیم مبایعه نامه، تعویض پلاک و انتقال حواله اهمیت دارد. همچنین با تغییرات قیمت خودرو و نوسانات قیمت خودرو بهتر است که قبل از هرگونه تصمیم گیری یرای خرید خودرو مورد نظر، از کارشناس متخصص خودرو استفاده کنید. در این مطلب سعی داریم درباره مزیت‌های کارشناسی ماشین و اهمیت آن توضیحاتی دهیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

کارشناسی خودرو چیست؟

هنگام خرید خودرو،‌ باید ماشین را از نظر فنی و سلامت بدنی معاینه یا کارشناسی کرد. اینکه خودرو بدنه سالم دارد یا از نظر موتورویی خودرو سلامت است را باید بر عهده کارشناسی خودرو قرار داد که تشخیص سلامت ماشین تنها از طریق یک کارشناس خبره امکان پذیر است. اگر قصد خرید خودروی دست دوم را دارید بهتر است که برای کاهش هزینه‌های جانبی که در آینده ممکن است برایتان ایجاد شود جلوگیری کنید. کافی است که خودرو را بدون کارشناسی نخرید تا دچار جبران هزینه‌های سنگین تعمیرات خودرو نشوید. درست است که کارشناسی خودرو برای بیمه بدنه اهمیتی ندارد اما می‌تواند تا حدود زیادی ایرادات خودرو را تشخیص داده و برای برطرف کردن آن اقدام کرد. می‌دانید که معاینه فنی تنها در صورتی صادر می‌شود که سلامت خودرو تایید شده باشد. به طور کلی از کارشناسی خودرو می‌توان برای سلامت خودرو در زمینه‌های موتور گیربکس، رنگ بدنه، جلوبندی و حتی استاندار بودن لاستیک‌ها استفاده کرد.

مراحل نقل و انتقال خودرو

چرا کارشناسی خودرو اهمیت دارد؟

پرداخت خلافی یکی از مراحل انتقال خودرو است

با کارشناسی خودرو می‌توان آسودگی خیال برای خرید ماشین داشت و مراحل مختلف را طی کرد تا سند قطعی به نام خریدار ثبت شود. اگر کارشناسی خودرو این اطمینان را داد که خودروی پیشنهاد شده مورد مناسبی است مراحل نقل و انتقال انجام می‌شود که به شرح زیر است:

  • کارشناسی و بازدید از خودرو همراه قیمت گذاری
  • تنظیم مبایعه نامه یا قولنامه خودرو برای تعهد به انجام معامله در زمان و مکان مشخص شده
  • مراجعه به تعویض پلاک خودرو و نصب پلاک جدید
  • انتقال سند قطعی خودرو در دفاتر اسناد رسمی

همانطور که مشاهده می‌کنید قبل از قولنامه و مبایعه نامه مرحله بازرسی و کارشناسی خودرو امری ضروری است. در حقیقت استفاده از کارشناسی خودرو در این مرحله باعث می‌شود که خریدار با خیالی راحت‌تر برای خرید خودرو و امضای قولنامه اقدام کند.

منظور دقیق از کارشناسی خودرو می‌تواند مشاهده دقیق و بررسی خودرو در ابعاد مختلف فنی و ظاهری باشد. هدف اصلی از کارشناسی خودرو برای ارزش گذاری واقعی سلامت و ایمنی خودرو است.

چه بخش‌هایی از ماشین کارشناسی خودرو می‌شود؟

چرا کارشناسی خودرو اهمیت دارد؟

بخش هایی از خودرو که مورد کارشناسی قرار می گیرند

کارشناسی خودرو را می‌توان برای تمام بخش‌های خودرو انجام داد اما برخی از قسمت‌های خودرو از نظر فنی و سلامت اهمیت بیشتری دارند. می‌توان اینگونه گفت که برخی از بخش‌ها و قطعات خودرو دلیل مهمی ‌برای قیمت گذاری خودرو هستند. کارشناسی بدنه ماشین را می‌توان یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی دانست که به کارشناسی خودرو آن باید توجه ویژه داشت. بررسی عوامل مختلف بررسی خواهد شد که عبارتند از:

  • دفرمه شدن
  • خوردگی
  • زنگ زدگی
  • رنگ شدگی

می‌دایند که خودروهایی که تصادف‌های سنگین داشته‌اند به طور حتم امنیت کمتری دارند و نمی‌شود از این موضوع چشم پوشی کرد. پس اگر در کارشناسی خودرو مشخص شد که ماشین مورد نظر ارزش خریدن ندارد بهتر است که به فکر یک خودروی دیگر باشید تا سلامت جان خود و سایر سرنشین‌ها را حفظ کرد. همچنین بخش‌های دیگر خودرو هم به کارشناسی نیاز دارند که عبارتند از:

  • رنگ شدگی بدنه خودرو
  • بررسی شاسی و ستون‌های خودرو
  • بررسی تعویض قطعات بدنه خودرو

تست رانندگی به چه صورت انجام می‌شود؟

هنگام تست رانندگی می‌توان از سلامت نسبی خودرو اطلاع پیدا کرد که این کار با کارشناسی خودرو توسط فرد متخصص انجام می‌شود. کارشناس متخصص با استفاده از تست دیاگ مشکلات مختلفی را تشخیص می‌دهد که عبارتند از:

  • سیستم تعلیق
  • عملکرد ترمزها
  • میزان بودن فرمان‌ها سیستم هیدرولیک فرمان
  • سیستم گیربکس در حالت دستی و اتومات
  • شتاب خودرو

چگونی انجام تست دیاگ

با توجه به اینکه هر روزه خودروها پیشرفته‌تر می‌شوند و به کامپیوترهای صنعتی با نام ECU مجهز می‌شوند دیگر تشخیص مشکلات خودرو کار دشواری نیست و می‌توان از طریق انجام تست دیاگ مانند یک جعبه سیاه اطلاعات را استخراج کرد. این اطلاعات می‌تواند موارد زیر باشد:

  • میزان مسافت پیموده شده
  • عمل کردن سنسور ضربه
  • بازشدن کیسه‌های هوا
  • میزان مصرف سوخت
  • تعمیرات اساسی موتور

تمام اطلاعات گفته شده را می‌توان از طریق دستگاهی با نام دیاگ بررسی کرد و کارشناس خودرو می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد. پس این بخش را بر عهده او قرار دهید تا از سلامت این خودرو و قطعات داخلی اطمینان حاصل کنید.

کارشناسی خودروی صفر

کارشناسی خودرو برای ماشین‌های صفر هم انجام می‌شود و بسیاری از افراد این موضوع را نمی‌دانند. خرید خودروی صفر ار دو طریق انجام می‌شود که می‌تواند به طور مستقیم از کارخانه انجام باشد یا به صورت حواله از اشخاص دیگر خریداری کرد.

کارشناسی خودرو هنگام بازدید خودروی صفر می‌تواند نتیجه‌های مهمی ‌برای خریدار داشته باشد. ممکن است که در برخی اوقات خودروهای صفر در کارخانه به علت حمل و نقل دچار ایرادات مانند: ساییدگی چرخ یا مشکلات بدنه شوند که می‌تواند بر قیمت خودرو تاثیر مستقیم بگذارد پس کارشناسی خودرو هم در این بخش اهمیت دارد.

کارشناس خودرو چه وظایفی دارد؟

مسئولیت کارشناسی خودرو توسط کارشناس متخصص یکی از نکات مهم حقوقی است. با توجه به رویه جاری در بیشتر موارد کارشناس رسمی ‌دادگستری یا کارشناس بیمه می‌تواند برای کارشناسی خودرو اقدام کند.

همچنین اگر در چنین شرایطی مشکلی رخ دهد فرد ذینفع می‌تواند به ارزیابی یا قیمت گذاری به طور رسمی ‌اعتراض کند و خودرو توسط متخصص دیگری هم کارشناسی شود.

هنگام کارشناسی خودرو، خریدار و فروشنده برای ارزیابی قیمت واقعی خودرو قراردادی را با کارشناس منعقد می‌کنند که اگر کارشناس در تشخیص سلامت خودرو، ایراداتی داشته باشد و سهل انگاری کند به طور حتم مسئولیت آن با کارشناس خواهد بود.

بهتر است بدانید که استفاده از خدمات کارشناسی خودرو با توجه به قوانین و مقرراتی انجام می‌شود. اگر در معامله خودرویی مشخص شود که کارشناسی خودرو به درستی انجام نشده است و کارشناس در وظایف خود کوتاهی کرده، باید به شخص زیان دیده در معامله خسارت پرداخت کند.

سخن آخر

به طور کلی در این مطلب سعی کردیم که مهم‌ترین نکات را برای موضوع حقوقی کارشناسی خودرو بررسی کنیم. باید بدانید که اگر خودروی شما بدون کارشناسی خریداری شود به طور حتم با مشکلات و هزینه‌های سنگین تعمیرات قطعات روبه رو خواهید بود. همچنین با کارشناسی خودرو می‌توان در صورت بروز مشکلات از کارشناس خودرو شکایت کرد و ادعای خسارت داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

آخرین اخبار