پیش از این‌که مناسب‌ترین روغن‌موتور را برای پیشرانه خودرو شما معرفی کنیم، باید درباره پیشرانه خودرویتان اطلاعات نسبتا کاملی داشته باشید. تویوتا GT86 یا 86 یا سایون FR-S  درحقیقت همان سوبارو BRZ است.

خودرو تویوتا GT86 مدل 2014 دارم و به‌دنبال روغن‌موتور باکیفیت برای خودرویم هستم. هرکدام از سایت‌ها، روغن‌موتورهای مختلفی را برای این خودرو پیشنهاد کرده‌اند. به‌نظر شما با در نظر گرفتن شرایط کیفیت بنزین موجود در کشور، مناسب‌ترین گزینه برای خودرویم چه‌روغن‌موتوری است؟

به گزارش «اخبار خودرو»،پیش از این‌که مناسب‌ترین روغن‌موتور را برای پیشرانه خودرو شما معرفی کنیم، باید درباره پیشرانه خودرویتان اطلاعات نسبتا کاملی داشته باشید. تویوتا GT86 یا 86 یا سایون FR-S درحقیقت همان سوبارو BRZ است. به‌عبارت دیگر کمپانی تویوتا سال 2013 با استفاده از پلت‌فرم و بدنه مشترک سوبارو BRZ، کوپه‌ جدیدی به‌نام GT86 ، 86 یا سایون FR-S را تولید کرد. این خودرو کوپه با توجه به‌حجم‌ ماهیچه‌ای روی بدنه‌، استایلی عضلانی و باوقار دارد. با توجه به‌طراحی چراغ‌های جلو و برآمدگی‌های روی گلگیرهای جلو، این خودرو چهره‌ای کاملا تهاجمی دارد.
بر این اساس، این خودرو از نظر طراحی بسیار مورد توجه و استقبال اسپرت‌دوستان قرار گرفت. قلب تپنده این کوپه جسور تویوتا را یک موتور فوق‌العاده پرتوان و کم‌استهلاک تشکیل می‌دهد. پیشرانه تویوتا GT86 همان قوای محرکه سوبارو BRZ است. این موتور به 4U-GSE معروف است.
این پیشرانه با کد FA20 برای کوپه جسور سوبارو معرفی می‌شود. نکته بسیار مهم برای مالکان خودروهای تویوتا GT86 در داخل کشور این است که این کوپه جسور ژاپنی، مجهز به‌یک موتور خوابیده یا تخت است. به‌عبارت دیگر برخلاف خودروهای حاضر در بازار که دارای پیشرانه‌های خطی هستند، این کوپه سامورایی از پیشرانه تخت یا خوابیده برخوردار است. نوع طراحی این پیشرانه به‌صورت دو ردیفه بوده که زاویه‌ بین سیلندرها 180 درجه است. پیشرانه‌های تخت از باکیفیت‌ترین مدل‌های بنزینی حاضر در صنعت‌خودرو جهان به‌شمار می‌روند که کمپانی‌های مطرحی مانند پورشه از آن به‌صورت گسترده در سوپراسپرت‌های خود استفاده می‌کنند. بر این اساس، این پیشرانه به‌دلیل ماهیت و نوع طراحی، از نظر خرابی و استهلاک درسطح پایین‌تری نسبت به‌سایر موتورهای بنزینی قرار دارد.
از سوی دیگر کیفیت ساخت این موتور درسطح بالایی قرار دارد که باتوجه به‌شرایط کیفیت سوخت بنزین کشورمان، استهلاک پایینی دارد. انتخاب روغن‌موتور مناسب برای این پیشرانه بسیار مهم است. زیرا اگر روغن‌موتور باکیفیت در موتور ریخته شود، هزینه نگهداری و خرابی موتور کاهش می‌یابد.
اما این نکته را فراموش نکنید که نام مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین روغن‌موتور برای انواع خودروها در کتابچه یا دفترچه راهنمای هر خودرو ذکر شده که مورد تایید کمپانی سازنده خودرو است. بنابراین باتوجه به آن‌چه در کتابچه راهنمای خودرو تویوتا GT86 آمده، برای این مدل استفاده از روغن‌موتور با درجه گرانروی 0W20 یا 5W20 پیشنهاد می‌شود. کمپانی تویوتا به‌مالکان خودروهای GT86 توصیه می‌کند درصورت عدم‌دسترسی به‌روغن‌موتور 0W20 نوع 5W20 را انتخاب کنند.
اما کمپانی تویوتا برای مالکانی که در مناطقی مانند خاورمیانه و آفریقا حضور دارند، روغن‌موتور 5W30 را توصیه می‌کند. بنابراین استفاده از روغن‌موتوری خارج از این درجه گرانروی یا ویسکوزیته، برای پیشرانه 4U-GSE پیشنهاد نمی‌‎شود. همچنین این نوع روغن‌موتور با درجه SN باید مورد استفاده قرار گیرد.
بر این اساس شما می‌توانید از روغن‌موتورهای کاسترول اج‌فول‌سنتتیک یا ولوالین SynPower فول‌سنتتیک یا توتاچی اکودرایو پرو استفاده کنید. حداکثر کارکرد این دسته از روغن‌موتورها 8 هزار کیلومتر است و برای حفظ سلامت خودرویتان بهتر است تا پیش از رسیدن به‌کارکرد 8 هزار کیلومتر، روغن، فیلترهوا و فیلترروغن خودرویتان را تعویض کنید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =