تنها نصب سقف تمام‌شیشه‌ای روی یک خودرو مهم نیست؛ بلکه عبور هوا روی سطح شیشه و آب‌بندی آن نیز جزو مهم‌ترین پارامترهای لازم برای نصب سقف پانوراماست.

به گزارش «اخبار خودرو»،ابتدا باید گفت سازه سقف هر خودرویی که دارای آپشن سانروف یا تمام‌شیشه‌ای (پانوراما) است، از نظر فنی با تغییراتی مواجه شده که بتواند در زمان تصادف، عکس‌العمل مناسبی داشته باشد. خودرو رانا تا سال 1400 با سقف فلزی تولید می‌شد؛ اما نسخه پلاس این خودرو از سال 1400 مجهز به‌سقف تمام‌شیشه‌ای پانوراما شد. باید دقت داشته باشید رانا پلاس‌‎هایی که دارای سقف تمام‌شیشه‌ای یا اصطلاحا پانوراما هستند، به‌لحاظ طراحی دچار تغییراتی شده‌اند که نصب این آپشن روی آن‌ها به‌صورت اصولی انجام می‌شود. به‌عبارت دیگر ایجاد هرگونه تغییری در خودرو، مستلزم رعایت نکات مهندسی است که باید کاملا در خودرو لحاظ شوند. نصب سقف پانوراما یک آپشن ساده و راحت نیست. اگرچه شاید نصب سقف شیشه‌ای یا پانوراما ساده به‌نظر برسد، اما برای نصب آن لازم است سقف خودرو با تغییرات اصولی مواجه شود. به‌بیان ساده‌تر سقف خودروها یا تمام‌فلزی هستند یا تمام‌شیشه‌ای. بر این اساس در زمان تولید سقف تمام‌فلزی، ورق مورد نظر برش خورده و روی بدنه خودرو جوش داده می‌شود. اما در زمان نصب سقف تمام‌شیشه‌ای، نیاز است که ستون‌ها و بخشی از سقف تست‌های دینامیکی خاصی را پشت سر بگذارند. سقف شیشه‌ای باید بتواند ایمنی سرنشینان را تضمین کند. بر این اساس هنگام نصب سقف تمام‌شیشه‌ای، ابتدا بخشی از سقف خودرو برش می‌خورد. در ادامه سقف شیشه‌ای خودرو تا پیش از آن‌که نصب شود، باید تست‌ها و بررسی‌های مهندسی خاصی را بگذراند تا مشخص شود که می‌تواند تنش‌های وارده را تا حد زیادی تحمل کند یا نه. بنابراین طراحی و ساخت شیشه برای سقف پانوراما در یک فرآیند مهندسی انجام شده و تست‌هایی مانند دما، استحکام و ... نیز روی آن انجام می‌شود. اگر این شیشه بتواند این تست‌های مهندسی را پاس کند، روی سقف خودرو نصب می‌شود. همچنین تنها نصب سقف تمام‌شیشه‌ای روی یک خودرو مهم نیست؛ بلکه عبور هوا روی سطح شیشه و آب‌بندی آن نیز جزو مهم‌ترین پارامترهای لازم برای نصب سقف پانوراماست. بر این اساس رانا پلاس‌های دارای سقف پانوراما تا قبل از تایید نهایی کیفی، تست‌های آیرودینامیکی و آب‌بندی خاصی را پشت سر می‌گذراند. بنابراین می‌توان گفت سقف تمام‌شیشه‌ای پانوراما برای رانا پلاس در یک فرآیند کاملا مهندسی روی این خودرو نصب می‌شود. اما با توجه به‌این نکته که خودرو شما دارای سقف تمام‌فلزی است، برای نصب سقف شیشه‌ای نیاز است که بخش زیادی از سقف برش خورده و پس از آن سقف شیشه‌ای روی خودرو قرار گیرد. براساس بررسی‌های صورت‌گرفته می‌توان گفت تمام خودروهای دارای سقف سانروف و پانورامایی که خارج از کمپانی سازنده خودرو، این آپشن روی آن‌ها نصب شده است، در بلندمدت با مشکلاتی مانند عدم‌آب‌بندی صحیح، ورود بیش از حد صدا به‌کابین و ایمنی پایین مواجه بوده‌اند. بر این اساس همواره بیان کردیم که نصب سقف پانوراما یا سانروف برای خودروهای فاقد این آپشن کاملا غیراصولی است. زیرا نصب سقف سانروف و پانوراما در مراکز نصب آپشن تنها محدود به‌نصب یک شیشه و برش سقف می‌شود و هیچ‌گونه فعالیت مهندسی روی خودرو انجام نمی‌شود. بنابراین نصب چنین آپشن‌های غیراصولی روی خودرو می‌تواند هزینه نگهداری آن را تا چند برابر افزایش داده و سبب ایجاد خرابی‌های پی‌درپی شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حاجی IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 1
    غیر اصولی ترین سانروف هم از سانروف های فابریک ایران خودرو ایمن تر هست ، نگران نباشید
  • آقا سید محمد IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 1
    داداچ چرت‌ نگو اصلا سوار رانا پلاس شیشه ای شدی؟ تو از اونای که پیکان سواری و میای درباره بنز نظر میدی
  • حرف گنده بزن IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 1
    غیراصولی یعنی چی؟ حاجی قلابی اگه بلد نیستی چیزی شر هم نگو فک کنم تو از اوناشی که میری ستارخان برات سانروف ببندن
  • هادی IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 0
    الان خودرو های فابریک کارخونه خیلی اصولی و تمام عیاره که الان دست ساز بسته بشه مشکل داشته باشه؟ بنده خدا دوست داره رو همین ماشینی که دوست داره همچین کاری انجام بده بیا نظر تو بده وتجربه ای که داری در اختیارش بزار نکه تو پیکان سواری و درباره بنز نظر میدی اصلا بتوچه چی سواره تو خر خودتو برون یا حاجی قلابی و از اوناشیو میری ستارخان وغیره اصلا طرف دوست داره رو پیکان سانروف ببنده یه نظر مفید بده خواهشا که همچین ادامایی نه تو جامعه بلکه تو خانواده خودشون هم به اندازه یه سر سوزن فایده ندارن. عزیز کاری که میخوای انجام بدی خیلی هم عالیه اما باید ببینی هزینه ای که انجام میدی چقدر برات تموم میشه و از نظر قانونی فردا روزهم برات مشکلی پیش نیاد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

آخرین اخبار