شاهین CVT

همزمان با آغاز سال جدید، پایگاه گروه خودروسازی سایپا به‌صورت رسمی مشخصات و تصاویر شاهین اتوماتیک CVT را منتشر کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،همزمان با آغاز سال جدید، پایگاه گروه خودروسازی سایپا به‌صورت رسمی مشخصات و تصاویر شاهین اتوماتیک CVT را منتشر کرد. این خودرو قرار است تا با قیمت و امکانات بیشتر نسبت‌به نسخه دنده‌ای به بازار بیاید. بنا بر آن‌چه پیش از این توسط محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام شده است؛ سایپا برنامه دارد تا در سال ۱۴۰۲ دو تیپ از شاهین اتوماتیک را به بازار بیاورد: تیپ اول به پیشرانه M15GSI توربو و جعبه‌دنده CVT هفت‌سرعته پانچ بلژیک مجهز است و درحال‌حاضر در خط تولید سایپا حضور دارد. نمونه دیگر شاهین اتوماتیک که به پیشرانه ME16 و جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتیک AT مجهز خواهد شد نیز در اواخر سال ۱۴۰۲ به بازار معرفی می‌شود.

شاهین CVT در یک نگاه
شاهین اتوماتیک CVT خودرویی است که تولید آن کلید خورده و در نمایشگاه‌های متعدد خودرو به نمایش درآمده است و در سال جاری به فروش خواهد رسید. این خودرو هم به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو M15 مجهز است و جعبه‌دنده اتوماتیک CVT کمپانی پانچ بر روی آن نصب می‌شود. در بحث ظاهری، این خودرو CVT به دستگیره‌های کرومی، رینگ‌های آلومینیومی مشکی، دکوراتیو جدید کابین، زه درِ صندوق کرومی، جلو پنجره کرومی و... مجهز است. شاهین CVT در بحث امکانات رفاهی و ایمنی به سانروف برقی، فرمان کمکی برقی، تهویه اتوماتیک، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور نور، سنسور پارک و دوربین عقب، سنسور فشار باد تایرها، استارت دکمه‌ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، زیر آرنجی جلو، نمایشگر لمسی، نمایشگر تعویض دنده GSI، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، غربیلک فرمان چرمی، آینه‌های تاشو برقی، دو کیسه هوا، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، حالت رانندگی اسپرت و برفی، حالت تیپ ترونیک ششسرعته مصنوعی، تریم چرم مصنوعی جدید صندلی‌ها و... مجهز است.

«شاهین CVT» با چه مشخصاتی می‌آید؟

جعبه‌دنده دوحالته اسپرت و برفی
شاهین اتوماتیک CVT به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر ۸ سوپاپ مجهز است که ۱۰۹ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر تولید می کند. جعبه‌دنده اتوماتیک محصول پرچمدار سایپا از نوع CVT است و در حالت تیپ‌ترونیک، امکان تعویض‌دنده هفت‌سرعته مصنوعی را نیز برای راننده فراهم می‌کند. جعبه‌دنده این خودرو حالت رانندگی اسپرت و برفی را هم دارد.

مصرف سوخت ترکیبی
باک شاهین CVT مانند نسخه دنده‌ای ۴۷لیتر بوده و وزن این خودرو کلاس C توسط سایپا ۱۳۲۰ کیلوگرم اعلام شده است. استاندارد آلایندگی این خودرو یورو۵ است و مصرف سوخت ترکیبی شاهین CVT در شرایط ایده‌آل ۷.۵۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

امکانات خاص شاهین CVT
شاهین CVT مانند نسخه دنده‌ای به سانروف برقی، سنسور نور، فرمان کمکی برقی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، ترمز ABS و EBD و BAS، چراغ روشنایی روز، تهویه اتوماتیک، آینه تاشو برقی، استارت دکمه‌ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، سنسور پارک و دوربین عقب، نمایشگر تعویض دنده GSI، سنسور باد تایرها، دو کیسه هوا و.. مجهز است. اما در تیپ اتوماتیک CVT شاهین امکاناتی مانند نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی را بیشتر از تیپ دنده‌ای دارد.

تفاوت‌های ظاهری
شاهین دنده‌ای با تیپ G به بازار عرضه شده است و بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت سایپا، شاهین CVT از نظر ظاهری تفاوت‌هایی را نسخه G دارد. در شاهین اتوماتیک CVT کروم‌کاری جلو پنجره، کروم بالای قاب پلاک عقب، دکوراتیو جدید کابین، آنتن کوسه‌ای و تریم داخلی دو رنگ دیده می‌شود.

جلب اعتماد مشتریان به قوای محرکه شاهین
در ابتدای ورود این خودرو به بازار، تردیدهایی درخصوص قدرت و شتاب موتور آن به‌ویژه برای به‌کارگیری در نسخه اتوماتیک شاهین وجود داشت. اما موتور M15GSI توربوشارژ نیز امتحان خود را در نسخه دنده‌دستی این خودرو به‌خوبی پس داده است؛ از یک‌سو؛ ویدئوهای متعددی که توسط خود مشتریان تهیه شده، نشان می‌دهند که شاهین برنده درگ‌های برگزارشده توسط خریداران با دیگر خودروها بوده است و از سوی دیگر گارانتی طولانی سایپا برای موتور توربوشارژ شاهین، خیال خریداران را از بابت موتور این محصول راحت کرده است. موتور 109 اسبی شاهین، گشتاور 178نیوتون‌متر را تولید می‌کند و این در حالی است که دیگر خودروهای داخلی دارای اسب بخار و ابعاد مشابه (فراتر از 4.4 متری داخلی) حداکثر گشتاورشان به حدود 142 تا 158 نیوتون‌متر می‌رسد. بررسی مدت ‌زمان و نحوه پوشش گارانتی این خودرو نیز نشان می‌دهد شاهین با وجود این‌که مجهز به موتور توربوشارژر است، دارای گارانتی ۶۰هزار کیلومتری بوده و از همان ابتدای عرضه؛ نسبت‌به رقبا ۲۰هزار کیلومتر ضمانت قوای محرکه بیشتری داشته است.

«شاهین CVT» با چه مشخصاتی می‌آید؟

فضای داخلی مناسب
یکی از ویژگی‌های مثبت کابین شاهین، فضای مناسب سرنشینان عقب است که به‌شکل بسیار مناسبی، جادار و راحت احساس می‌شود؛ به‌نحوی‌ که سه فرد قدبلند 180 سانتی‌متری به‌راحتی در ردیف عقب شاهین جای می‌گیرند. فضای بار عقب آن هم به‌حدی بزرگ طراحی شده است که تا حد زیادی نیاز مشتری را مرتفع می‌کند. از این رو باید اذعان داشت شاهین از نظر ابعادی و ارگونومی برای این سگمنت بسیار مناسب طراحی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =