تاکسی‌رانی

بررسی‌ها نشان می‌دهند برخی رانندگان تاکسی‌های غیرفعال به دنبال کار ثابت هستند تا درآمد ماهانه مشخص داشته باشند و البته چند ساعتی هم در خیابان چرخی بزنند تا درآمدی حاشیه‌ای از تاکسی خود کسب کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»، مدت‌هاست صحبت هایی درزمینه برخورد با تاکسی‌های غیرفعال شنیده می‌شود، ولی در این مدت کمتر اقدام عملی در این زمینه مشاهده شده است. از طرفی مسئولان تاکسیرانی می‌گویند مردم نیز می‌توانند تاکسی‌های غیرفعال را به ۱۸۸۸ گزارش کنند؛ حالا گویا قرار است از امروز دور تازه برخورد با تاکسی‌های غیرفعال آغاز شود. حال در این زمینه قرار است چه اقداماتی انجام شود؟

پیشنهاد لغو بیمه تاکسیرانان غیرفعال
بررسی‌ها نشان می‌دهند برخی رانندگان تاکسی‌های غیرفعال به دنبال کار ثابت هستند تا درآمد ماهانه مشخص داشته باشند و البته چند ساعتی هم در خیابان چرخی بزنند تا درآمدی حاشیه‌ای از تاکسی خود کسب کنند. البته مسئولان می‌گویند در صورت برخورد با این نوع تاکسی‌ها پروانه آنها باطل می‌شود. برخی نهادهای دولتی هم که امکان استخدامی ندارند، به صورت پیمانکاری بخش حمل‌ونقل خود را اداره می‌کنند و ۱۰ تا ۲۰ تاکسی را برای ترددهای روزانه به کار می‌گیرند. البته این نوع فعالیت‌ها از نظر مسئولان تخلف است و در صورت مشاهده یا گزارش، با آنها برخورد می‌شود. اما روز گذشته، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی تهران از اجرای طرح برخورد با تاکسی‌های غیرفعال تهران از ۱۰ اردیبهشت‌ماه خبر داد. مهدی دربانی در راستای ارائه خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان از اجرای طرح برخورد با تاکسی‌های غیرفعال از ۱۰ اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: «بر این اساس با تمامی تاکسیرانان غیرفعال و فاقد پروانه هوشمند تاکسیرانی معتبر، برخورد خواهد شد.» وی افزود: «بر اساس دستورالعمل اجرایی در دو مرحله با تاکسیرانان متخلف برخورد خواهد شد. ابتدا مجوز طرح ترافیک تاکسی متخلف ابطال و سپس کارت سوخت این خودروها قطع خواهد شد.» معاون نظارت و امور مناطق تاکسیرانی با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد سودجو از مزایای خودرو تاکسی بیان کرد: «این تعداد از تاکسی‌ها در چرخه حمل‌ونقل حضور ندارند و برخی افراد از سهمیه سوخت و مجوز ورود به طرح ترافیک آن استفاده می‌کنند، قطعا با این دسته از تاکسی‌ها برخورد جدی خواهد شد.» همچنین چندی پیش، عضو شورای اسلامی ‌شهر کرمان با بیان اینکه تاکسیرانی باید با تاکسی‌های غیرفعال در سطح شهر برخورد کند، گفت: «۲۵۰۰ تاکسی در سطح شهر کرمان به شهروندان خدمات ارائه نمی‌دهند و غیرفعال هستند.» فتح‌اله مویدی با اشاره به اینکه ۴۵۰۰ تاکسی در شهر کرمان وجود دارد که از یارانه‌های دولتی و سهمیه بنزین مشخص استفاده می‌کنند، اظهار کرد: «از این تعداد تاکسی کمتر از دو هزار دستگاه در خطوط فعال هستند اما زمینه فعالیت سایر تاکسی‌ها مشخص نیست.» وی با اشاره به ضرورت استفاده از تاکسی‌ها برای رفع مشکلات سرویس‌های مدارس، ادامه داد: «تعدادی از تاکسی‌ها باید وقت خود را صرف سرویس‌دهی به مدارس کنند، این در حالی است والدین از نبود سرویس مدارس ناراضی هستند. این ظرفیت وجود دارد که از تاکسی‌هایی که در سطح شهر خدماتی ارائه نمی‌دهند و تعداد آن‌ها به ۲۵۰۰ دستگاه می‌رسد، استفاده شود.» شهردار کرمان نیز با بیان اینکه رانندگان تاکسی به ویژه افرادی که از تاکسی‌های خود استفاده نمی‌کنند، از خدمات بیمه‌ای بهره می‌برند، افزود: «لغو بیمه تاکسیرانان غیرفعال یکی از راهکارهای رفع این مشکل است و باید فهرست تاکسی‌های غیرفعال ارائه شود.» وی تصریح کرد: «لازم است از اطلاعات مربوط به تاکسی‌داران غیرفعال که از بیمه استفاده می‌کنند، آماری تهیه شود، چراکه امکان ابطال بیمه این افراد وجود دارد. درواقع این بیمه باید به افراد متقاضی ارائه شود تا جایگزین تاکسی‌های غیرفعال شوند.»

استفاده از کارت‌سوخت تاکسی‌های فرسوده و رهاشده!
چندی پیش مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قزوین نیز در این باره گفت: «به منظور ترغیب و تشویق رانندگان تاکسی به ارائه خدمات عمومی به شهروندان، برخی مشوق‌های حمایتی همچون اختصاص سهمیه سوخت یارانه‌ای برای آنان توسط مراجع قانونی در نظر گرفته شده، اما برخی افراد صرفا برای بهره‌مندی از این سهمیه حمایتی، اقدام به خرید تاکسی فرسوده کرده‌اند و از تمدید پروانه فعالیت خود سال‌هاست امتناع می‌کنند.» وی ادامه داد: «باتوجه به اینکه پیگیری‌های سازمان تاکسیرانی جهت تمدید مجوز فعالیت و ارائه خدمات ازسوی این افراد بی‌نتیجه مانده است، در مرحله اول اسامی ۳۰ تاکسیران غیرفعال جهت ابطال کارت سوخت به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ارسال شده است.»
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین در ادامه گفت: «بر همین اساس، از این به بعد، اسامی رانندگانی که با وجود داشتن مجوز، فعالیتی در حوزه تاکسیرانی ندارند یا به مدت دو سال غیرفعال هستند یا در شغل دیگری به فعالیت می‌پردازند و همچنین از تمدید مجوز خود امتناع می‌کنند، برای ابطال سهمیه سوخت به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ارائه خواهد شد.» عرشیان یادآور شد: «بعضی تاکسی‌های فرسوده در پارکینگ‌ها، معابر و کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر به حال خود رها شده‌اند که مالکان آن‌ها بدون ارائه خدمات به شهرندان از سهمیه سوخت این خودروها استفاده می‌کنند.» وی در پایان گفت: «عوامل گشت و بازرسی سازمان تاکسیرانی تاکسی‌های غیرفعال را شناسایی کرده است و اسامی آنان نیز جهت ابطال کارت سوخت به مدیریت شرکت پخش فراورده‌های نفتی ارائه
خواهد شد.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =