صنعت خودرو کانادا

نخستین پمپ‌بنزین در کانادا امپریال‌اویل بود و در تقاطع خیابان‌های کامبی و اسمایث در ونکوور قرار داشت. این نخستین فرصت برای مشتریان برای خرید بنزین از پمپ بود. قبل از این، مشتریان مجبور بودند سطل‌ها را در یک بشکه چوبی بزرگ بنزین فرو کنند

کشور کانادا درحال حاضر دهمین تولیدکننده بزرگ خودرو در جهان است که هر سال ۲.۱ میلیون‌دستگاه خودرو تولید می‌کند. تاریخچه تولید خودرو در کانادا حاوی نکاتی جذاب و خواندنی است که به‌برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم. خودروسازی کانادا از دو صنعت عمده مونتاژ خودرو و تولید قطعات تشکیل شده است که در زمینه تولید قطعات خودرو در قاره آمریکای شمالی حرف اول را می‌زند و جزو غول‌های برتر دنیا به‌شمار می‌رود. خودروسازی در کانادا را باید قلب تپنده اقتصادی این کشور دانست که بخش عمده اشتغال مربوطه، شامل خرده‌‏فروشی و تولید قطعات خودرو می‌شود.

صنعت‌خودرو کانادا یکی از پاک‌ترین صنایع از نظر احترام به‌قوانین حفظ محیط‌زیست در سطح بین‌المللی به‌شمار می‌رود. قطعه‌سازی در صنعت‌خودرو، چرخ اصلی اقتصاد کاناداست. شاید بهترین نمونه آن‌ هم کمپانی مگنا باشد. شرکتی در اونتاریو کانادا که در سال ۲۰۱۲ عنوان بزرگ‌ترین قطعه‌ساز آمریکای‌شمالی را از آنِ خود کرد.

کمپانی مگنا سومین قطعه‌ساز برتر دنیا در صنعت‌خودرو به‌شمار می‌رود و درحال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات خودرو در آمریکای‌شمالی یعنی کاناداست که در ساخت قطعات خودرو سواری و کامیون فعالیت دارد.

این کمپانی با خودروسازانی نظیر فورد، ب‌ام‌و، تسلا، کرایسلر، جنرال‌موتورز، فولکس‌واگن و تویوتا همکاری دارد. بخش قطعه‌سازی کانادا بهره‌مند از تکنولوژی سطح جهانی بوده و ۹۲ هزار نفر در ۵۵۰ کارخانه درحال فعالیت هستند که ۱۱ کارخانه تولیدات بخش سبک و ۳ کارخانه مادر با تولیدات سنگین جزئی از آن به‌حساب می‌آید.

در کنار مگنا کمپانی قطعه‌ساز کانادایی، شرکت‌های آمریکایی دیگری مثل جنرال‌موتور، فورد و ... هم در بخش قطعه‌سازی و خودروسازی در کانادا فعالیت دارند.

برخلاف این تصور که کسی کانادا را به‌عنوان کشوری صاحب‌نام در صنعت‌خودرو نمی‌شناسد، نام این کشور در بحث خودروهای سوپراسپرت نیز تا حد زیادی مطرح است. فلینو cB7 خودرویی با پیشرانه وی 8، 6.2 لیتری خورجینی از تولیدات شریک دیرین خودروسازی کانادا به‌حساب می‌آید. با توان تولید 525 اسب‌بخار نیرو و 489 پوند فوت گشتاور در کنار یک جعبه‌دنده 6 سرعته می‌توان سرعت و توان بی‌نظیری را از فلینو cB7 انتظار داشت.

فلینو بیشتر برای حضور در پیست و ثبت ‌نام کانادا در میان سوپراسپرت‌سازان طراحی و تولید شده است. هدف تولیدکننده نیز ارائه قیمت پایه زیر ۱۰۰ هزار دلار اعلام شده است؛ بهایی که در مقام مقایسه با رقبا نه آن‌چنان زیاد و نه‌چندان کم به‌نظر می‌رسد.

سابقه نخستین وسیله نقلیه‌ای که در کانادا رانده شده است به‌سال ۱۸۶۶ میلادی یعنی ۱۵۷ سال قبل بازمی‌گردد. این خودرو یک ماشین بخار بود که توسط ژرژ آنتوان بلکور از فیلادلفیا وارد شد.

شاید جالب باشد بدانید ۱۲۳ سال پیش یعنی سال ۱۲۷۹ شمسی، مظفرالدین‌شاه قاجار با دو اتومبیل که آن‌ها را از کمپانی «رنو» خریداری کرده بود، از سفر فرنگ به‌ایران بازگشت تا ایرانیان را وارد یک دوره تاریخی جدید کند. با این حساب ما ایرانی‌ها صرفا با فاصله‌ای ۳۴ ساله از کانادایی‌ها با مقوله خودرو آشنا شدیم.

در سال 1926 مدل T فورد، نخستین خودرویی بود که به‌طور کامل از کانادا عبور کرد. بزرگراه ترانس کانادا که به‌طور رسمی در سال 1962 افتتاح شد، هفت هزار و ۸۲۱ کیلومتر است و به‌مردم اجازه می‌دهد مستقیما و بدون توقف، از شهر ساحلی سنت جانز، مرکز استان نیوفاندلند یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای شمالی به‌ویکتوریا بریتیش کلمبیا رانندگی کنند.

ترنس کانادا جایگاه چهارم را در فهرست طولانی‌ترین بزرگراه‌های جهان دارد. این بزرگراه از تمام استان‌های کانادا عبور کرده و به‌نوعی اقیانوس آرام را به‌اقیانوس اطلس پیوند می‌دهد. شهرهای بزرگ و مهمی در مسیر ترنس کانادا قرار دارند که از میان آن‌ها می‌توان به ونکوور، مونترآل و اتاوا اشاره کرد. شاید بد نباشد یک‌ بار دیگر به‌طول این بزرگراه توجه کنید؛ نزدیک 8 هزار کیلومتر!

این درحالی است که فاصله غربی‌ترین نقطه شمال ایران یعنی اصلاندوز تا چابهار در شرقی‌ترین نقطه جنوب ایران دو هزار و ۸۵۰ کیلومتر است. نخستین پمپ‌بنزین در کانادا امپریال‌اویل بود و در تقاطع خیابان‌های کامبی و اسمایث در ونکوور قرار داشت. این نخستین فرصت برای مشتریان برای خرید بنزین از پمپ بود. قبل از این، مشتریان مجبور بودند سطل‌ها را در یک بشکه چوبی بزرگ بنزین فرو کنند. نخستین پمپ‌بنزین کانادا با استفاده از یک مخزن 59 لیتری آب گرم آشپزخانه ساخته شده بود که به‌یک شیلنگ لاستیکی مورد استفاده در باغ‌ها متصل می‌شد!

هنری جان کامبی، نقشه‌بردار ارشد بخش غربی راه‌آهن کانادا پاسیفیک است. در اول ژانویه سال ۱۹۰۴ گزارش‌های دولتی نشان می‌دهد که 182 دستگاه وسیله‌نقلیه دارای مجوز در استان انتاریو وجود داشتند. طبق گزارش وزارت حمل‌ونقل، درحال حاضر وجود ۱۰.۴ میلیون‌دستگاه وسیله‌نقلیه در انتاریو ثبت شده است.

انتاریو (Ontario) در شرق کانادا واقع شده و دومین استان بزرگ این کشور بعد از استان کبک (Quebec) است. این استان بخش قابل توجهی از مساحت کشور کانادا را تشکیل می‌دهد. مرکز این استان تورنتو است. پایتخت کانادا یعنی اتاوا نیز در این استان قرار دارد. جمعیت این شهر برای مقایسه با تعداد خودروها بیش از ۱۴ میلیون‌نفر است. کانادایی‌ها در سمت راست جاده رانندگی می‌کنند؛ اما همیشه این‌طور نبود. قبل از جنگ جهانی دوم، مناطق کانادایی که توسط فرانسوی‌ها کنترل می‌شد در سمت راست جاده حرکت می‌کردند، اما مناطق تحت کنترل انگلیسی‌ها در سمت چپ رانندگی می‌کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =