کد خبر: 244681
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱
کارت‌ بانکی به جای کارت‌ سوخت

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز "سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲" روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « وعده استفاده از کارت‌ بانکی به جای کارت‌ سوخت » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

چندی پیش، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این که در حال اجرای یک فرآیند آزمایشی هستیم که براساس آن بتوانیم از کارت بانکی نیز به جای کارت‌سوخت استفاده کنیم، گفت: «این کار نیاز به دریافت اطلاعات مربوط به خودرو و الحاق آن به سامانه هوشمند سوخت دارد که کارهای نرم‌افزاری آن انجام شده است. البته اطلاعات خودرو در اختیار مجموعه ناجا و پلیس راهور است که باید آن را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم تلفیق را انجام دهیم؛ دقیقا مانند اتفاقی که در بحث سامانه سپهتن (پایش هوشمند تردد ناوگان) رخ داد تا به‌جای بارنامه‌های صوری، با این سامانه، سهمیه سوخت را تخصیص دهیم.»

البته وعده استفاده از کارت‌بانکی به جای کارت‌سوخت سابقه‌ای چند ساله دارد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت پیشین، چند سال قبل گفته بود: «تمام دستگاه‌های کارت‌خوان یا POS که به صورت متمرکز اتصال نازل با PSPها (شرکت‌های خدمات پرداخت) را برقرار می‌کنند، با دستورالعمل جدید بانک‌مرکزی به‌روزرسانی شده‌اند. بر این اساس، برای هر حساب بانکی مالکان خودرو، کیف پول الکترونیکی ایجاد می‌شود و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز میزان سوخت را در بازه‌های زمانی مشخص شارژ می‌کند. درحال‌حاضر حدود ۵۵درصد نازل‌های سوخت پمپ بنزین‌های سطح کشور به سیستم‌ بانک‌مرکزی متصل هستند و ۴۵درصد باقیمانده نیز به کارتخوان مجهز خواهند بود.»

به‌گفته کارشناسان اگر این اتفاق که وعده‌اش سال‌هاست، داده شده، رخ می‌داد؛ کشور از واردات تراشه کارت‌سوخت بی‌نیاز و مشکل مردم برای دریافت کارت‌سوخت نیز حل شده و در زمان آنها برای سوختگیری نیز صرفه‌جویی می‌شد. البته در گفته‌های مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، یک گلایه هم از مجموعه ناجا و پلیس راهور مطرح شده بود که بلافاصله توسط رئیس پلیس راهور فراجا پاسخ داده شد.

سردار سیدکمال هادیانفر یک روز پس از طرح این انتقاد بیان کرد:‌ «پلیس در ارسال اطلاعات خودروها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای صدور کارت‌سوخت کوتاهی نکرده است و شرکت نفت در حوزه تامین تراشه موردنیاز برای تولید کارت‌های سوخت مشکل دارد.»

این مقام انتظامی با بیان اینکه پلیس در ارسال داده‌ها به روش قدیمی که کارت صادر می‌شد، کوتاهی نکرده است، افزود: «مسئولان وزارت نفت می‌خواهند از روش‌های جدید برای صدور کارت‌سوخت استفاده کنند که باید در جلسات فنی با پلیس، به نتیجه‌ای برسیم تا روش را تغییر دهیم.»

کارشناسان درباره ادغام کارت‌های سوخت با کارت‌های بانکی می‌گویند این موضوع با هدف حذف کارت‌سوخت، بدون تغییر سهمیه بنزین، همواره محل بحث و چالش بوده است.

آنها با اشاره به این که هدف از صدور کارت‌سوخت، تقسیم یارانه انرژی میان مردم است، می‌گویند اگر بخواهیم این کار را فقط از طریق کارت‌سوخت انجام دهیم، مسیر طولانی و بسیار پرهزینه‌ای دارد که دستگاه‌های اجرایی را با چالش مواجه می‌کند.

همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، استفاده از کارت‌سوخت مشکلاتی مانند واردات تراشه و هزینه‌های دیگر را به بودجه‌های عمومی کشور اضافه می‌کند؛ ضمن این که تجهیزات مربوط به سامانه هوشمند سوخت و مسیرهای مختلفی که این سامانه را حفظ کنند نیز بسیار هزینه‌بر هستند و می‌توان آن‌ها را حذف کرد. از طرفی نباید فراموش کرد که طبق قانون بودجه در سال جاری تاکید شده است تا پایان شش‌ماهه اول امسال، حداقل ۹۰ درصد خودروهای بنزین‌سوز و ۹۵‌درصد خودروهای نفت‌گاز سوز صرفا باید از کارت‌های سوخت شخصی در جایگاه‌های سوخت استفاده کنند.

مردم همچنان امیدوارند با انجام هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های ذی‌ربط، این اتفاق مهم که وعده‌اش از دولت قبل داده شده است، هرچه زودتر عملی و حداقل در این زمینه بخشی از مشکلات آنها درباره کارت‌سوخت خودروها، حل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =