مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

مهدی دادفر : دولت و بانک‌مرکزی اجازه بدهند مردم با ظرفیت‌ها و با بودجه خودشان واردات خودرو را انجام بدهند. در ابتدا حتما افزایش نرخ ارز خواهیم داشت که ای بسا درنهایت به ۵ هزارتومان برسد، اما درنهایت معضلات بازارهای مالی مختلف حل خواهد شد و به‌یک‌باره عطش بازار به‌طور کلی فروکش می‌کند.

بازار خودرو درشرایط فعلی نیاز شدیدی به‌واردات دارد. درحالی که حجم تولید خودرو درسال گذشته با احتساب تولیدات بخش‌خصوصی، حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزاردستگاه اعلام شد، اما در اوایل سال جاری مسئولان وزارت صمت وعده تولید بیش از یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را تا پایان سال دادند.

هم‌اکنون تقاضای سالانه خودرو در کشور حدود ۲ میلیون‌دستگاه است؛ اما به‌دلیل معضل تقاضای انباشته در بازار می‌توان میزان تقاضای سالانه را حدود ۲.۵ میلیون‌دستگاه عنوان کرد. درچنین شرایطی که بیش از ۲ میلیون‌دستگاه نیاز سالانه کشور به‌خودرو بوده و خودروسازان وعده تولید یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو را می‌دهند، قطعا باید مابقی نیاز بازار را با واردات خودرو تامین کرد. وارداتی که اگر بخواهیم بر طبق نیاز بازار آن را محاسبه کنیم، حداقل باید در سال جاری شاهد ورود حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو به‌کشور باشیم. جایی که بعد از گذشت حدود ۱۶ ماه از اعلام واردات خودرو، هنوز حتی یک دستگاه خودرو وارداتی نیز در بازار کشور به‌چشم نمی‌خورد. این درحالی است که طبق وعده مسئولان باید حدود یک‌هزار دستگاه خودرو تا پایان سال گذشته و یک‌هزار دستگاه دیگر تا پایان خردادماه امسال وارد کشور می‌شد. درعین حال مطابق با آمار موجود و براساس گفته‌ برخی مسئولان تنها حدود یک‌هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو تا به‌این لحظه وارد کشور شده است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این رابطه به «دنیای‌خودرو» گفت: «متاسفانه درحال حاضر که نیاز بازار به‌خودروهای وارداتی کاملا محرز است، صحبت کردن درباره آینده واردات خودرو در کشور بسیار دشوار بوده و درشرایط فعلی امید چندانی به‌واردات خودرو وجود ندارد.»

دادفر دلیل این ناامیدی از واردات خودرو را عدم‌وجود ارز و ناتوانی در تامین منابع مالی اعلام کرد و گفت: «درحال حاضر مشخص نبودن منابع ارزی سبب شده است تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو با مشکلاتی مواجه شود و واردات خودرو به‌نوعی با اما و اگرهای زیادی همراه شود. این درحالی است که بانک‌مرکزی اعلام کرده است ارز مورد نیاز برای واردات خودرو باید منشأ خارجی داشته باشد و ارز با منشأ داخلی به‌هیچ‌عنوان مورد قبول بانک‌مرکزی نیست.»

دادفر درپاسخ به‌این سوال که وضعیت خودروسازی در کشورمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: «خودروسازی ما دولتی است و تا زمانی که این بخش کاملا در اختیار مدیران دولتی باشد و قوانین و مقررات و دستورالعمل و آیین‌نامه‌ها تحت‌نظر آن‌ها تعیین و تنظیم شود، صنعت‌خودرو ما موفق نخواهد بود.»

دادفر درپاسخ به‌سوال دیگری مبنی بر این‌که چرا در گذشته مشکلات تامین ارز برای واردات خودرو وجود نداشت؟ گفت: «در گذشته واردات خودرو با استفاده از ارز متقاضی و بدون انتقال ارز صورت می‌گرفت. یعنی منابع مردم در راستای منافع مردم استفاده می‌شد. به‌عبارت دیگر در گذشته تجار و واردکنندگان از جیب خود و با هزینه خود واردات خودرو را انجام می‌دادند؛ اما الان دولت اجازه این کار را به‌واردکنندگان نمی‌دهد. دیدگاه دولت در این مورد این است که اگر طبق روال گذشته واردات خودرو با ارز متقاضی انجام شود، به‌دلیل وجود تقاضای انباشته در بازار خودرو، هجمه زیادی برای خرید ارز برای واردات صورت می‌گیرد و قیمت ارز افزایش می‌یابد.»

دادفر در پایان درباره پیشنهاد به‌مسئولان وزارت صمت درباره واردات خودرو با ارز متقاضی گفت: « دولت و بانک‌مرکزی اجازه بدهند مردم با ظرفیت‌ها و با بودجه خودشان واردات خودرو را انجام بدهند. در ابتدا حتما افزایش نرخ ارز خواهیم داشت که ای بسا درنهایت به ۵ هزارتومان برسد، اما درنهایت معضلات بازارهای مالی مختلف حل خواهد شد و به‌یک‌باره عطش بازار به‌طور کلی فروکش می‌کند. در این مقطع، واردکننده دیگر برای خرید ارز اقدام نمی‌کند؛ بلکه کالای خودش را با شرایط متفاوتی همانند گذشته و حتی به‌صورت اقساطی، بلندمدت و با در نظر گرفتن سود مشارکت به‌فروش می‌رساند. از طرفی می‌توان برای واردات، تعرفه و عوارض در نظر گرفت تا درآمدهای دولت نیز افزایش یابد. البته شاید تمام این موارد درست نباشد؛ اما وقتی در گذشته با همین روند واردات انجام می‌شد و تقاضا و نیاز بازار پاسخ داده می‌شد، قطعا باید از این تجربه موفق استفاده کرد.»

چینی‌ها پرچمدار کاهش قیمت در بازار آزاد

محصولات برندهای چینی مانند جک، کی‌ام‌سی، فونیکس، دیگنیتی و فیدلیتی در بازار روز گذشته از جمله خودروهایی بودند که در بازار بدون مشتری، پرچمدار کاهش قیمت بودند. جایی که شاهد ریزش بهایی بین ۱۰ تا ۶۰ میلیون‌تومان در بین آن‌ها بودیم.

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۲۹ میلیون‌تومان را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما (۱۴۰۲) با ۲۹ میلیون‌تومان کاهش ۶۵۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۵۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو ۶ دنده (۱۴۰۲) با ۲۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۷ میلیون‌تومان و کارون (۱۴۰۲) با ۱۹ میلیون‌تومان کاهش ۷۵۱ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افت بهای ۱۰ تا ۶۰ میلیون‌تومانی برخی خودروها بودیم. جایی که تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۶۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی K۷ (۱۴۰۲) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان‌ و دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۶ میلیاردتومان، کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین خودروهای خارجی لوکس نیز افت بهای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که لکسوس RX۲۰۰ fsport توربو فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

آخرین اخبار