محصولات سایپا

تیموری: اگر محاسبه تولید بر اساس روز کاری باشد، رقم تولید روزانه ۲هزار و ۵۵۰ دستگاه خودرو است که تمام تولیدات به‌صورت عبور مستقیم انجام می‌شود و به هیچ عنوان با انباشت تولید خودروهای ناقص روبه‌رو نیستیم

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به این‌که در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۵میلیون دستگاه خودرو در جهان تولید شده که ۲۲میلیون دستگاه آن، در چین تولید شده است، گفت: «این در حالی است که ظرفیت سالانه تولید خودرو در جهان، ۱۳۰میلیون دستگاه است. بر این اساس، کمپانی‌های خودروسازی به هر روشی متوسل می‌شوند تا صنایع خودروسازی خود را در کشورهای دیگر ببرند و ضمن کسب سهم بیشتر از بازار خودرو جهان، اجازه ندهند سایر کشورها هم در صنعت خودرو رشد کنند. همان اتفاقی که برخی از خودروسازان جهانی در مورد ایران دنبال می‌کنند.»

محمدعلی تیموری در نشست مشترک خود و جمعی از مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا با رئیس، معاونان و استادان دانشگاه صنعتی شریف که در هفته گذشته برگزار شد، اظهار کرد: «بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده خودرو چین، ژاپن و آلمان هستند، اما در خود چین نیز ۵۵درصد سهم تولید مربوط به کمپانی‌های موجود در شانگهای مانند فولکس‌واگن، ب‌ام‌و و... است که متعلق به اروپایی‌ها هستند. این نفوذ که در کشور نیز سابقه دارد و به برخی سوءمدیریت‌ها، بی‌توجهی به دانشگاه و نخبگان، تصمیم‌های نادرست و... برمی‌گردد، سبب شد در دهه ۹۰ صنعت خودرو کشور به‌شدت تضعیف شود. درواقع، اکثر زیرساخت‌های این صنعت مربوط به دو دهه ۷۰ و ۸۰ است.»

وی افزود: «چین که بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین دنیاست و تا سه‌سال قبل بزرگ‌ترین مصرف‌کننده بنزین دنیا هم بود، تصمیم گرفت با سیستم‌های الکتریکال و هیبرید، صنعت خودرو خود را روزآمد کند. از این‌رو، در شهرهای بزرگ چین، شاهد دو پلاک خودرو هستیم؛ یک پلاک سبز برای خودروهای الکتریکال و هیبرید و دیگری پلاک آبی برای خودرو بنزینی و مهم‌تر آن‌که در سال ۲۰۲۵ تمام خودروهای تولیدی چین، الکتریکال خواهد شد. همین نوع نگاه سبب شد که فولکس واگن و ب‌ام‌و در چین توسعه پیدا کند. بر این اساس، معتقدم تا سه سال آینده چین بزرگ‌ترین صادرکننده بنزین دنیا خواهد شد.»

عرضه نخستین خودرو هیبرید کشور توسط سایپا در سال ۱۴۰۳

تیموری با تاکید بر این‌که همه و به‌خصوص تولیدکنندگان خودرو می‌دانند که ایران دانش تولید خودرو را دارد، گفت: «ایران به خودروسازان اروپایی ثابت کرد در زمینه تولید قطعات خودرو، پتانسیل بالایی دارد و می‌تواند در سطح جهانی تولید داشته باشد.»

وی ادامه داد: «تحریم‌ها نتوانست جلوی تولید خودرو در ایران را بگیرد. زیرا امروزه گروه سایپا با تکیه بر توان متخصصان داخلی روزانه بیش از ۲هزار و ۲۰۰ خودرو با رعایت استانداردهای ۸۵گانه و بدون وابستگی، تولید و روانه بازار می کند.»

مدیرعامل گروه سایپا تصریح کرد: «درحال‌حاضر خودروهای CNG نیز در کنار خودروهای بنزین‌سوز در گروه سایپا تولید می‌شود و در سال ۱۴۰۳ با همکاری مراکز دانشگاهی اولین خودرو هیبرید کشور با کاهش سوخت چشمگیر در سبد محصولات سایپا قرار خواهد گرفت.»

او با بیان این‌که ۳درصد تولید ناخالص داخلی دنیا در صنعت خودرو است و گردش مالی این بخش ۳هزار میلیارد دلار است، بیان کرد: «سهم صنعت خودرو ایران در تولید ناخالص داخلی ۲.۹ درصد است. بر این اساس، صنعت خودرو کشور جایگاه خوبی در GDP دارد. سهم گروه خودروسازی سایپا نیز در تولید با برند ایرانی ۶۰ درصد و از نظر تیراژ ۴۰ درصد است.»

تیموری تصریح کرد: «این مجموعه ۷۷ شرکت قطعه‌سازی دارد. بنابراین می‌توان با همکاری دانشگاه‌های کشور شرایطی را فراهم کرد که دانشجویان و نخبگان علمی، در این حوزه ورود کنند و بتوانند تحول مناسبی را در صنعت قطعه رقم بزنند.»

او با بیان اینکه طی ۱۵ ماه گذشته میزان همکاری‌ها با دانشگاه‌های کشور افزایش پیدا کرده است، گفت: «در راستای همکاری‌های مشترک و نزدیک شدن صنعت و دانشگاه، به دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه خواجه نصیر و دانشگاه علم‌وصنعت رفتیم و اکنون پروژه‌های همکاری مانند شاهین هیبرید و حل ایراد نویز لنت در دستور کار قرار گرفته است.»

تیموری همچنین اعلام کرد: «گروه خودروسازی سایپا آماده جذب و پذیرش دانشجویان رشته‌های مرتبط با برق‌والکترونیک، مکاترونیک، پلیمر، شیمی و مکانیک است.»

وی با بیان این‌که اکنون ۲۸میلیون خودرو در سطح کشور تردد می‌کند که ۱۸میلیون آن‌ها فرسوده محسوب می‌شوند، اضافه کرد: «این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که فرصت مناسبی وجود دارد تا با همکاری جامعه علمی کشور، دانش‌بنیان‌ها و نخبگان، صنعت خودرو را متحول کرد.»

افزایش فروش گروه سایپا با رشد تیراژ و تنوع محصول

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین در نشست مشترک با مدیرعامل بانک رفاه کارگران و هیات همراه وی که در ابتدای هفته جاری برگزار شد، گفت: «۱۷ ماه پیش میزان تولید روزانه خودرو در گروه سایپا بین هزار و ۵۰ دستگاه تا هزار و ۱۰۰ دستگاه بود و همچنین به ازای تولید هر یک دستگاه خودرو، ۹۰میلیون تومان ضرر ثبت می‌شد. از سوی دیگر، در مدت یادشده ۸۷هزار خودرو با نقص قطعه که عمدتا به کمبود قطعات الکترونیکی برمی‌گشت، تولید شده بود. از همین رو، ضرورت داشت مدیریت جدید، نسبت‌به تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای ناقص و تحویل آن‌ها به متقاضیان اقدام کند.»

او ادامه داد: «با اقدامات اصلاحی و سیاست توسعه‌ای، درحال‌حاضر متوسط تولید روزانه گروه خودروسازی سایپا به ۲هزار و ۲۰۰ دستگاه رسیده و اگر محاسبه تولید بر اساس روز کاری باشد، رقم تولید روزانه ۲هزار و ۵۵۰ دستگاه خودرو است که تمام تولیدات به‌صورت عبور مستقیم انجام می‌شود و به هیچ عنوان با انباشت تولید خودروهای ناقص روبه‌رو نیستیم.»

تیموری تصریح کرد: «سال ۱۴۰۰، میزان فروش گروه سایپا ۵۵ هزار میلیارد تومان بود که سال ۱۴۰۱ این عدد به ۱۰۳هزار میلیارد تومان رسید و در سال جاری و با توجه به رشد تولیدی که هدف‌گذاری شده است، میزان فروش خودرو در سایپا به ۲۵۰هزار میلیارد تومان خواهد رسید که بر این اساس ۱۴۲ درصد رشد فروش نسبت به سال گذشته به جهت افزایش تیراژ تولید و تنوع سبد خودرویی رقم خواهد خورد. همچنین طی سال جاری، در راستای توسعه سبد محصولات گروه سایپا، ۲۳ محصول سواری و تجاری جدید به بازار عرضه خواهد شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =